Post entry

Glu Mobile (vs G5)

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

En blogg som skulle handla om Glu Mobile men blev en mix av det och jämförelse mellan Glu och G5

Glu Mobile (VS G5)

Jag har väldigt länge tyckt om G5, med all rätt såhär i efterhand. Men omsättningen i aktien har blivit förliten för min smak, men kommer givetvis att behålla en post av aktien i min portfölj.

Därför började jag titta mer på ”storebror” Glu och det krävdes inte mycket sökande för att falla för även detta spelbolaget.

Jag kan inte låta bli att jämföra det två bolagen väldigt mycket, Glu ligger väldigt mycket längre fram än G5 med Android och inapp köp samt reklam. Så det finns väldigt mycket intressant fakta att läsa av Glu eftersom de gärna pressenterar siffror, något som jag upptäckte vid G5s senaste rapport att de inte gjorde om Android.

Glu Mobile har fått sig en rejäl smäll av börsen sedan skuldproblemen urartade på börsen för någon vecka sedan och tappat väldigt mycket (5,76 – 3,48) vilket gör den till en väldigt attraktivare aktie än G5 just nu. Glu var nere under 3dollar men har stabiliserat sig och ligger nu runt 3,5 dollar och är påväg upp igen.

Glu har tagit fram fler alternativ för sig att tjäna pengar på sina spel än G5.

Inapp köp står för cirka 55% av Glu:s inkomster från smartphones och reklam för cirka 25%, Glu ser hur reklam börjar ta in på ”Freemium” apparna eftersom det är cirka 5% som låser upp sina appar och medans reklam genererar pengar hela tiden.
Detta är något jag hoppas att G5 satsar mer på, att kanske efter 1månad låta spelarna som inte låst upp spelet kunna spela det fast med reklam. Det finns problem dock, mobilannonser har inte blivit så stort än så man säkert kan fylla ut alla annonser.

Glu började även med att man kunna köpa ”Glu credits” och använda dem i spelen och på såvis undgå Apples 30% men detta satte Apple stopp för. Men det finns fortfarande på Android spelen. Istället började man ge ”credits” till spelare som bjöd in sina vänner till spelet.
Detta är något som G5 enkelt borde kunna lägga till nu med sitt spelnätverk som de utvecklat.

Tittar man på Glu är ser man att Android inte är en ”betydande” del av försäljningen ÄN! Då en Android använade är endast värt cirka 20% för dem som en iOS spelare. Men detta tror Glu och många andra kommer att ändras så Apple har för många restriktioner. Börjar folk köpa Glu Credits till spelen på deras hemsida eller i spelen på Android kan både Glu sänka priset och samtidigt slippa ge angifter till Google/Apple.

Jag hoppas verkligen att G5 tittar på olika metoder att tjäna pengar på spelen vilket de säkerligen gör. Ett problem med annonser i min mening är att det tar bort stor del av spelupplevelsen, så hoppas att man kan lösa detta på andra sätt än dagens.

Framtiden ser väldigt ljus ut för Glu enligt min mening. De arbetar väldigt hårt för att öka sina marginaler och har de värdefullaste licenserna.
Glu är den största spelförläggaren på Android och är väldigt etablerat.

Glu:s spel Gun bros förväntas att bli deras första $10 million a year franchise.
intäckterna är stadiga men vinsten måste förbättras.

Jag tror som Glu att annonsmarknaden kommer att generera mer pengar än IAP eftersom spelen till mobilerna är så billiga eller gratis och så fort denna marknaden mognar och annonsörer börjar lägga de stora pengarna kommer Glu vara förberedda.

Så ett köp av Glu nu är verkligen inte fel, både långsiktigt och kortsiktigt kommer aktien att gå upp. De slogs hårt av fallet och kommer ta sig upp igen.

Detta skulle bli en blogg som Glu men det är svårt att inte jämföra med favoriten G5.

Jag vet att jag inte tog upp siffror i denna blogg men ville framhäva möjligheten i Glu just nu samt hur man på olika sätt tjänar pengar på en marknad som växer väldigt fort.

www.twitter.com/ostfeber

Skapade en twitter för några dagar sedan där man kan följa vad jag tycker om olika aktier för studen. Fungerar mycket som en logg för mig själv också.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?