Post entry

2013 och 2014

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

2013 var ett fantastiskt år på börsen. Många av småbolagen rusade friskt på börsen och det var länge sedan vi såg en sådan här riskaptit. Min portfölj började året med nedgång då jag satsade stort på hörlursföretaget Jays, vilket skulle visa sig vara en riktig tabbe. Som sämst låg portföljen på minus 37,5 %. Då var det bara att bita i det sura äpplet och ta förlusten och gå vidare. Jag satsade stort på först Mavshack som rusade och sedan Starbreeze. På kort tid gick portföljen tillbaka på plus och toppade på som mest plus 128 %. I slutet av året gick porföljen ner igen pga Starbreeze-innehavet. Slutresultatet för året blev plus 51 %. När jag nu fått lite perspektiv på det hela så är jag rätt nöjd ändå. Detta var dock mitt sämsta resultat sen jag började leva på aktier på heltid.

Jag började så smått under min första pappaledighet i november 2009. Då jag länge haft ett brinnande intresse för aktier tänkte jag att nu får jag göra ett försök. Tidigare hade jag haft heltidsjobb som inte gick att kombinera med aktiehandel. Nu hade jag chansen och tog den! Även om jag är utbildad civilekonom och har jobbat som controller på olika företag och VD på mitt egna företag vid sidan om så kände jag att jag var tvungen att läsa lite böcker om aktiemarknaden. Efter att ha läst på en hel del var det dags att sätta igång. Resultaten de senaste åren har varit fantastiska.

2013: +51,21%

2012: +128%

2011: 101,74%

2010: 90,1 %

2009: 72,67%

Jag har lärt mig en hel del under dessa år och det jag kan rekommendera till er därute som funderar på att börja med aktiehandel är följande:

1. Läs en mycket lättläst och lärorik bok med enkla exempel: Per H Börjessons ” så här blev Warren Buffet Miljonär”

2. Skaffa en kapitalförsäkring eller en ISK. I en KF eller ISK behöver du inte betala den 30-procentiga vinstskatten om du gör kapitalvinster, bara en ålig skatt på ditt totala innehav som just nu ligger på ca 1 %.

3. Lär dig förstå ord som pe-tal och nettoskuld

4. Läs på om och följ trender (jag har satsat mycket på smartphone och tablettrenden)

5. Om du inte hinner läsa på så försök att följa råd på aktieforum som redeye och aktieexperterna, men var noga med att följa personer med bra trackrecord.

6. Håll dig till aktier och håll dig borta från warranter och andra kortsiktiga instrument och belåna ALDRIG ditt innehav.

Portfölj inför 2014

Många är oroliga för att börsen är högt värderad och att det kan komma en nergång på börsen. Jag har en annan uppfattning. Så länge som räntorna är låga så tror jag det finns utrymme för vidare uppgång på börsen. Det finns alltid aktier som är lågt värderade och som kan gå upp. Det gäller bara att ha lite tålamod och läsa på ordentligt om bolagen. Min portfölj ser ut så här inför det nya året. Lägg märke till att jag har väldigt få bolag i porföljen vilket inte passar alla. Det gäller att vara beredd på stora upp och nergångar om man ska ha så få aktier i porföljen. Ett speciellt psyke måste ma ha med andra ordJ. Jag måste också betona att jag sitter med detta dagligen så detta upplägg passar inte alla.

Stora innehav:

G5 Entertainment:Ett spelbolag som utvecklar spel till smartphones och tablets och är noterat på aktietorget. Efter ett trögt år 2013 med byte av strategi från fokus på unlockable-spel till free to play spel där man kan köpa saker i spelen verkar det som att det ha vänt för G5. Häromdagen presenterade man sina preliminära försäljningssiffror för q4 2013. Försäljnigen låg på ca 29 MSEK och var 39 % bättre än föregående års q4-siffror. Jag tror att detta kan vara starten på en längre uppgång. Företaget kommer att släppa ca 6-8 st free to play spel i år, jämfört med fyra st 2013 och deras storsäljare på Ipad The Secret Sociaty forsätter att ligga högt upp i USA på bästsäljarlistorna. Dessutom talar väldigt mycket för att G5 kommer noteras på nasdaq omx i år, förhoppningsvis small cap. Detta kommer att innebära att större institutioner och banker kommer att kunna köpa G5 till sina fonder. G5 Värderas idag till 300 MSEK och jag tror de kan nå en vinst efter skatt på minst 30 MSEK i år. Se senaste pressreleasen här: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=67963&Language=1

Commodity Quest:Ett investmentbolag inom råvaror som är noterat på aktietorget. Under 2013 har man hittat olja i USA och VD sa på ett investerarmöte på Remium som också är hans gamla arbetsplats att han tror att företaget kan nå en vinst på mellan 60-100 MSEK i år. Företaget värderas idag till 177 MSEK. Lägg till att insiderköpen forsätter, senast för några dagar sedan forsatte VD att köpa fler aktier. Jag brukar inte satsa på oljebolag men här gör jag ett undantag då jag har svårt att se att VD skulle lura sina gamla arbetskamrater . Läs gärna profilen Glepars bloggar här på Redeye och på placeras forum om bolaget.

Kryddor:

VJ 1890: Bolaget handlar med ädelmetaller och säljer smycken och är noterat på aktietorget: De har bl.a. ett samarbete med Isabella Löwengrip eller Blondibella som hon är mer känd som i bloggsammanhang. Isabella har tillsammans med företaget tagit fram en ny smyckeskollektion. Företagets produkter säljs via återförsäljare, egna butiker i Sverige, Norge och USA samt via en webbshop. Rapporten kommer den 24 jan. Vd säger att företaget kommer att visa vinst q4 2013 och att försäljningen har gått väldigt bra under hösten. Kan vara en vändning på gång i år. Läs mina tidigare bloggar om företaget som inte bara varit positiva. Men nu kanske det är något på gång. Bra analys här från 29:e dec :
http://www.redeye.se/analys/userreport/isabella-lowengrips-smycken

MSC-Konsult:Ett svensk konsultbolag noterat på small cap med inriktning på IT-tjänster mot tre områden: finans, transport samt offentlig sektor. Jag tror det ka komma ett uppsving för it-konsulterna i år och tycker att företaget är allt för lågt värderat. Läs min senaste blogg om företaget här: http://www.redeye.se/aktiebloggen/msc/mina-sma-parlor-del-5-bortglomd-parla

Under lupp:

Starbreeze: Ett spelbolag som utvecklar spel till pcs ps och xbox. Jag valde att sälja Stabreeze till förmån för G5. Jag tycker dock forfarande att Starbreeze är mycket intressant och tror att aktien kan nå 1kr i år just nu står aktien i 70 öre. Se mina senaste bloggar om företaget här:

http://www.redeye.se/aktiebloggen/starbreeze/starbreeze-krossar-min-prognos

Mavshack:Ett bolag som streamar film på nätet på den asiatiska marknaden. Här tror jag att det kan ta lite tid innan företaget visar vinst men potenialen är enorm om de lyckas. Se mina senaste bloggar om företaget här:

http://www.redeye.se/aktiebloggen/24h-technologies/mavshack-rapportkommentar

http://www.redeye.se/aktiebloggen/24h-technologies/nordarnas-aterkomst-tva-undervarderade-svenska-internetbolag

2014 hoppas jag att jag kan bidra med fler bloggar och förhoppnigsvis några VD-intervjuer från mina porföljbolag.

Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?