Post entry

Spekulativt köp: G5 Entertainment

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Läge att köpa aktier i dataspelsfirman G5 Entertainment?

Om G5 Entertainment (nedan bara kallat G5):

En dataspelsfirma baserad i Stockholm med 160 pers anställda per slutet av 2013.

De anställda var då geografiskt fördelade enl följande:

Ukraina 139 pers

Ryssland 15 pers

USA 3 pers

Malta 2 pers

Stockholm 1 pers


Summa 160 pers

Härav var de anställda i Ukraina och Ryssland spelutvecklare.

De många anställda i Ukraina kan tyckas vara riskabelt mot bakgrund av den politiska/militära oron i och kring landet.

Ukraina är ju ett stort land vid Svarta Havets nordkust med följande grannländer:

Ryssland i norr/ost

Vitryssland i norr

Polen i väst

Rumänien och Moldavien i sydväst

G5:s Ukraina-anställda sitter i staden Kharkov (Ukrainas näst största stad efter huvudstaden Kiev som är störst).

Och Kharkov ligger i nordöstra Ukraina nära gränsen mot Ryssland.

Nyhetsrubriker om Kharkov på sistone (som heter "Kharkiv" på engelska):

Från Newrepublic.com 22 juni 2014:

Why Ukraine's Separatist Movement Failed in Kharkiv

Why Ukraine's Separatist Movement Failed in Kharkiv But Now, Recovered From Gunshot Wounds, Mayor Gennady Kernes is Back in Town

Det är tydligen en betal-artikel: http://www.newrepublic.com/article/118301/kharkivs-kernes-returns-different-city-after-being-shot

De ryska separatisterna verkar alltså ej ha lyckats överta Kharkov.

Från Washington Post 28 juni 2014:

Kharkiv, in eastern Ukraine, looks west as war next door imperils its Russian market

In larger Kharkiv, a Russian-speaking region known for its universities, factories and farms, evidence of an adverse political situation is scant.

There have been no big protests for months, the war with separatists in neighboring Donetsk and Luhansk has not spilled over the region’s borders, and life in the regional capital has been almost boringly calm — apart from a late-April assassination attempt on the mayor, Gennady Kernes.

http://www.washingtonpost.com/world/europe/kharkiv-in-eastern-ukraine-looks-west-as-war-next-door-imperils-its-russian-market/2014/06/28/ce54c8f0-fd72-11e3-b1f4-8e77c632c07b_story.html

Enl artikeln har det trots allt varit ganska lugnt i Kharkov på sistone trots oron i de östliga grannregionerna Donetsk och Luhansk där det är fullt krig mot ryska separatister.

//Edit: Om G5:s verksamhet i Ukraina enl bolagets senaste resultatrapport (q1/2014-resultatrapporten från 14 maj 2014):

Koncernens kontor i Kharkov fortsätter sin verksamhet som vanligt.

Det är koncernens policy att hålla backuper av kritisk källkod och annan material utanför Ukraina, hålla immateriella rättigheter i EU-baserade

enheter, och överföra pengar till dotterbolag endast vid behov.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q1_Swe.pdf

Dock enl tex artikel i Svenska Dagbladet 6 aug 2014:

Nato misstänker rysk invasionsplan

En ny uppbyggnad av ryska trupper vid gränsen till Ukraina har fått militäralliansen Nato att misstänka att humanitära skäl kan användas som en förevändning för att skicka in soldater i Ukraina.

Enligt Nato så har 20 000 ryska soldater samlats vid gränsen till Ukraina den senaste månaden, skriver Reuters.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nato-misstanker-rysk-invasionsplan_3802646.svd

Men samtidigt enl artikeln:

Ryssland förnekade uppgifterna och en talesperson för försvarsdepartementet sade att sådana trupprörelser inte var möjliga på så kort tid, och att de observatörer som finns på plats från OSSE skulle ha märkt det, uppger AFP.

//

Av G5:s anställda har nästan alla (96%) högskoleutbildning (varav 62% BSc och 34% MSc).

BSc är väl Bachelor of Science medan MSc väl är Master of Science (som är en ännu längre utbildning än BSc).

Merparten av G5:s anställda verkar alltså vara brighta programmerare som utvecklar bolagets dataspel.

Enl G5:s årsredovisning för 2013 (som är daterad 24 apr 2014):

(...) många av dem (de anställda) är skickliga ingenjörer.

G5 strävar ständigt efter att attrahera medarbetare som är viktiga för att företaget ska kunna bibehålla en stark marknadsposition.

Företagets HR-avdelning (human relations-avdelning, dvs personalavdelning) i Kharkov samarbetar med lokala universitet för att identifiera kandidater.

G5 arbetar proaktivt med rekryteringsprocessen, identfierar studenter med utmanande tester och fallstudier, i syfte att locka till sig dem.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_Annual_Report_2013_Swe.pdf

Slappt att G5 kommer med sin q2/2014-resultatrapport först den 15 aug 2014.

Så här beskriver sig G5 i q1/2014-resultatrapporten (som kom 14 maj 2014):

G5 Entertainment är utvecklare och förläggare av förstklassiga nedladdningsbara casualspel för

Iphone

Ipad

Android

Mac

Windows 8

G5 Entertainments portfölj rymmer populära vardagsspel som:

The Secret Society

Supermarket Mania

Special Enquiry Detail

Virtual City

Stand O’Food

Mahjongg Artifacts

G5 Entertainment AB är noterat på Aktietorget i Stockholm sedan 2008.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q1_Swe.pdf

//Edit 9 jun 2014 kom besked om att G5 flyttar sin aktienotering från separata småbolagsbörsen Aktietorget till riktiga Stockholmsbörsens småbolagslista: www.avanza.se/placera/telegram/2014/06/09/g5-entertainment-flytt-fran-aktietorget-till-stockholmsborsen.html

Det är ju en kvalitetsstämpel att Stockholmsbörsen (Nasdaq-OMX) godkände notering av G5 där.

Aktietorget har ju inte alls lika höga informationskrav etc som Stockholmsbörsen.

För en notering på Stockholmsbörsen krävs väl tex att Stockholmsbörsens egna revisorer gör en granskning av bolaget och dess bokföring etc som måste godkännas först.

//

Dvs:

Att G5 beskriver sig som både "utvecklare och förläggare" av dataspel innebär väl att bolaget både utvecklar egna dataspel men även är återförsäljare av andra firmors dataspel.

Av beskrivningen framgår även att G5 främst fokuserar på "casualspel" för mobiltelefoner och surfplattor.

Vad är då casualspel?

Det kan väl då beskrivas som ett tidsfördrivsspel där man ska lösa olika uppgifter (tex sköta en mataffär).

  • Det är en intressant nisch som kan tänkas attrahera nya kundgrupper (barn, tjejer/kvinnor och vuxna) vid sidan av traditionella dataspelare (unga tonårskillar).

  • Casualspel som de är upplagda blir ofta beroendeframkallande.

  • Medan G5 väl tidigare var inriktat på att sälja sina dataspel till spelare för ett visst pris, så har bolaget ändrat upplägg till att fokusera på "free to play" (dvs att man får börja spela ett spel gratis och sedan successivt får betala för att fortsätta spela spelet). Det är ju en särskild fördel vid beroendeframkallande spel.

//Edit: I G5:s q4/2013-resultatrapport beskrivs skillnaden mellan vanliga spel och free to play-spel snarare enl följande:

...Upplåsbara spel har bara en intäktspunkt, när spelarna bestämmer om de vill köpa spelet eller sluta spela efter det att en testperiod är över.

...F2P-spel har flera intäktspunkter eftersom hela spelupplevelsen är gratis för spelaren, men användbara virtuella föremål kontinuerligt kan köpas i spelet.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_AB_Report_Q4_Sw_final.pdf

//

Spel som visas på G5:s hemsida www.g5e.com:

I topp:

Letters from nowhere (a hidden object mystery)

Virtual City playground

Brave tribe

The cursed ship

Sedan finns separata listor för spel för olika typer av mobiltelefoner etc:

1)

iOS (mobiltelefoner, surfplattor och datorer från Apple):

iPhone

iPad

Mac

2)

Android (dvs mobiltelefoner och surfplattor med Googles operativsystem Android):

Google play

Kindle

Nook

3)

Windows (dvs mobiltelefoner, surfplattor och datorer med Microsofts operativsystem Windows)

Tex för iOS listas följande spel:

Dream catchers (the beginning)

Left in the dark (no one on board)

The ghost archives (haunting of Shady Valley)

The cursed ship

The island castaway (lost world)

För varje kategori listas även "top 10 games" (vilket väl avser de tio mest sålda spelen per kategori).

Tex "top 10 games" för iPhone:

  1. The secret society (hidden mystery)

  2. Virtual city playground

  3. Letters from nowhere (a hidden object mystery)

  4. Brave tribe

  5. The island (castaway)

  6. Supermarket management 2

  7. Doomsday preppers

  8. Supermarket mania 2

  9. The cursed ship (collector's edition)

  10. Nightmares from the deep (the siren's call)

Och klickar man på bästsäljaren "The secret society (hidden mystery) ges följande beskrivning:

Description

Join the mysterious Order of Seekers and explore numerous enchanting worlds!

The Order of Seekers is a clandestine community of people with the unique ability to move through magic worlds.

Your dear Uncle Richard, an elite member of this ancient order, has suddenly gone missing.

After a period of despair, you realize that you too are blessed with these special powers and thus are the only one that can find him!

Locate your beloved uncle, protect the sacred Artifact of the Order and thwart the forces threatening the entire society in this fantastic blend of hidden object tasks and puzzles!

Nearly 1500 quests to keep you entertained for months

22 amazing locations full of interesting characters

225+ сollections of hidden objects to piece together

Gem Match mini-game: swap and match gems to get 3 in a row!

Ingenious mini-games puzzles wrapped in mystery

Regular updates with additional quests and more

Game Center Support

iPhone 5/new iPad Retina Display Support

Requirements: compatible with iPhone 3GS and higher, iPod Touch, iPad 1,2,3, 5.0+ firmware

Languages supported: English, French, Italian, German, Spanish, Portuguese, Brazilian Portuguese, Russian, Korean, Chinese, Japanese.

http://www.g5e.com/games/the_secret_society_hidden_mystery_iphone

Det hänvisas även till ett videoklipp (upplagt i maj 2014) på Youtube där spelet visas: https://www.youtube.com/watch?v=kXZQVgf9GDw

Det verkar vara den uppdaterade versionen 1.9.

Annars finns en tidigare version med videoklipp upplagt redan i nov 2012: https://www.youtube.com/watch?v=y9gcbg6gjNQ

Dvs spelet är inte helt nytt.

Dessutom hänvisas till bolaget Mytona.

Dvs G5 verkar bara vara återförsäljare (förläggare) av Mytonas spel The secret society.

//Edit:

...Alternativt så är det G5 som finansierat och äger The secret society, fast det utvecklats av Mytona som extern spelutvecklingsfirma.

...Alternativ 3 är att det faktiskt är G5 som äger Mytona, men så verkar det inte vara.

På G5:s egen hemsida står det att det är Mytona som har copyright på The secret society med G5 som "publisher" (förläggare) av spelet:

The Secret Society® - Hidden Mystery © 2012 - 2014 MyTona LLC. Published by G5 Entertainment AB.

http://www.g5e.com/games/the_secret_society_hidden_mystery_ios

Edit 2: Enl pressmeddelande från G5 i nov 2012:

November 22, 2012

New games, week 47, 2012

This week’s releases:

The Secret Society - Hidden Mystery was released on iPhone and iPad yesterday, November 21, 2012.

Further information is available at

www.g5e.com/games/the_secret_society_hidden_mystery_iphone,

www.g5e.com/games/the_secret_society_hidden_mystery_ipad.

The game is developed by MyTona and published by G5 Entertainment.

http://www.g5e.com/documents/2012/G5_Entertainment__G5EN_20121122_5.PDF

//

Enl Mytonas hemsida:

About Us

MyTona is a free-to-play mobile games developer of 60 people.

The company was founded in March 2012.

MyTona plans to develop the best quality, addicting and fun free-to-play games for iOS, Google Play, Amazon, Windows 8, Facebook and MacOS.

The team is made of talented professionals from casual and social games' industries.

The company has already released a successful free-to-play Hidden Object Game, and its popularity is growing every month.

At the moment, the team is preparing to launch a new game in city-builder genre.

The Secret Society has reached top 16 grossing iPad game in USA.

Soon will be released on Facebook.

http://www.mytona.com/

För att spela spelet (The secret society) måste man ladda ner det beroende på vilken typ av plattform (operativsystem etc) man har i sin mobiltelefon etc:

iOS

Google play

Kindle fire

Mac OS

Windows

Vill man tex ladda ner spelet för en Windows-dator står det är spelet är "gratis" (dvs det är väl då free to play, dvs att det efter att man spelat ett tag kostar att komma vidare i spelet osv): http://apps.microsoft.com/windows/sv-se/app/the-secret-society-hidden/a85640c3-05bd-400f-8e05-8782ae082b37

Det står bla följande i länken ovan som beskrivning av The secret society:

The Order of Seekers is a clandestine community of people with the unique ability to move through magic worlds.

Your dear Uncle Richard, an elite member of this ancient order, has suddenly gone missing.

After a period of despair, you realize that you too are blessed with these special powers and thus are the only one that can find him!

Locate your beloved uncle, protect the sacred Artifact of the Order and thwart the forces threatening the entire society in this fantastic blend of hidden object tasks and puzzles!

YOU CAN UNLOCK ADDITIONAL BONUSES VIA IN-APP PURCHASE FROM WITHIN THE GAME!

Dvs det är gratis att börja spela spelet men genom att betala avgifter under spelets gång så utökas spelet osv.

Och för att ladda ner själva spelet (för Windows) och börja spela måste man först ha ett Microsoft-konto med mejladress och lösenord.

Hur har då G5:s ekonomiska utveckling varit?

De senaste kvartalen:

Intäkter:

q1/2012: 17 miljoner kr

q2/2012: 19 miljoner kr

q3/2012: 24 miljoner kr

q4/2012: 21 miljoner kr

q1/2013: 28 miljoner kr (+58%)

q2/2013: 22 miljoner kr (+17%)

q3/2013: 22 miljoner kr (-9%)

q4/2013: 29 miljoner kr (+39%)

q1/2014: 39 miljoner kr (+42%)

q2/2014: 40 miljoner kr (+83%)*

*Prel siffra enl pressmeddelande från G5 7 juli 2014: http://www.g5e.com/documents/2014/Preliminary_sales_figures_Q2_Swe.pdf

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

q1/2012: 33%

q2/2012: 19%

q3/2012: 28%

q4/2012: 47%

q1/2013: 34%

q2/2013: 16%

q3/2013: -21%

q4/2013: -71%*

q1/2014: 13%

*-9% exkl engångskostnader.

Nettoresultat (resultat efter skatt):

q1/2012: 5 miljoner kr

q2/2012: 3 miljoner kr

q3/2012: 6 miljoner kr

q4/2012: 9 miljoner kr

q1/2013: 8 miljoner kr

q2/2013: 3 miljoner kr

q3/2013: -4 miljoner kr

q4/2013: -19 miljoner kr*

q1/2014: 4 miljoner kr

*Belastat av engångskostnader på 22 miljoner kr.

Resultat per aktie (nettoresultat delat med antal aktier):

q1/2012: 0,58 kr

q2/2012: 0,38 kr

q3/2012: 0,70 kr

q4/2012: 1,11 kr

q1/2013: 0,97 kr

q2/2013: 0,37 kr

q3/2013: -0,41 kr

q4/2013: -2,19 kr*

q1/2014: 0,46 kr

*-0,29 kr exkl engångskostnader.

Dvs:

...Intäktstillväxt:

God intäktstillväxt de senaste kvartalen (utom i q3/2013).

Särskilt positivt med en tillväxt på 42% i q1/2014 efter ett starkt q1/2013 då tillväxten var 58%.

//Edit: Även stark intäktstillväxt i q2/2014 enl ovannämnda prel siffror från pressmeddelande 7 juli 2014.

//

...Lönsamhet:

Generellt verkar säsongsmässigt sett q2 vara det kvartal då lönsamheten är svagast (pga vår/sommar?).

Bortsett från det blev det dålig lönsamhet med förlust i q3/2013 och ännu större förlust i q4/2013.

Vad hände under de två kvartalen?

Dessutom verkar q1/2014 ha blivit en sämre lönsamhet (rörelsemarginal) med lägre resultat än både q1/2012 och q1/2013.

//Edit: Resultatet i q4/2013 påverkades negativt av ett antal engångsposter.

Ur G5:s q4/2013-resultatrapport:

Resultatet för perioden (dvs q4/2013) har påverkats av

...engångskostnader i samband med den planerade omnoteringen till ett belopp av 2 344 kSEK

...och nedskrivningar av balanserade utvecklingsutgifter och förskott till externa utvecklare till ett belopp av 15 586 kSEK

...samt tillfälligt högre kostnader för rekrytering av användare och royalties till externa utvecklare

Dvs det är engångskostnader på totalt ca 18 miljoner kr i q4/2013 varav:

...drygt 2 miljoner kr för noteringen på Stockholmsbörsen

...knappt 16 miljoner kr för tillgångsnedskrivningar mm (pga övergången till free to play-spel)

//

G5:s vd Vlad Suglobov var med och grundade bolaget år 2001 och har varit dess vd sedan dess.

Han verkar vara ryss (bla universitetsexamen från Moskva).

Så här sa han i bolagets q3/2013-resultatrapport (från 15 nov 2013):

Genom att bygga vidare på framgången för Virtual City Playground och The Secret Society har företaget fortsatt övergången från upplåsbara spel till free-to-play-spel under tredje kvartalet 2013.

Detta kvartal blev den första när de intäkter som genereras av free-to-play spel översteg intäkterna från upplåsbara spel, och då antalet dagliga unika användare av G5s free-to-play-spel översteg antalet dagliga unika användare av spel i G5s portfölj av upplåsbara spel.

Användarnas lojalitet, och monetariseringspotentialen, är högre i free-to-play-spel, så vi marknadsför aktivt våra free-to-play-spel till vår existerande bas av spelare av upplåsbara spel.

Detta kannibaliserar till viss del på försäljningen av upplåsbara spel, då spelare flyttar till free-to-play-spel.

Samtidigt upplever marknaden för upplåsbara spel ökad konkurrens och ökade kvalitetskrav på spel av medelkvalitet, och den genomsnittliga omsättningen för upplåsbara spel på iOS försämrades under det första halvåret 2013, för att stabiliseras i Q3.

Intäkter genererade av free-to-play-spel fortsatte att öka under det första halvåret och Q3, ledda av The Secret Society, det mest inkomstbringande spelet i G5s portfölj.

Vid en jämförelse av resultatet för Q3 2013 med Q3 2012, är det värt att notera att medan Q3 2012 var det bästa kvartalet 2012, så är detta inte fallet för Q3 i år.

Q3 2013 kommer sannolikt att vara den sämsta perioden 2013, när vi

nu börjar komma ut av övergången från upplåsbara spel till free-to-play-spel.

Det har varit en positiv trend i tillväxten av intäkterna vid utgången av Q3 som en konsekvens av den pågående ökningen av intäkter från free-to-play-spel och oförändrade eller något bättre intäkter från upplåsbara spel.

En fortsatt ökning kan förväntas under högsäsongen från slutet av december till mitten av februari.

Framöver kommer företaget att fortsätta att släppa vissa högkvalitiva upplåsbara spel som har potential att prestera på marknaden, men fokus kommer att ligga på

...de kommande free-to-play-spel som är på väg att släppas

...en fortsatt ökning av försäljningen av nya free-to-play-spel på samma sätt som vi gjort med The Secret Society

...fortsatt arbeta med The Secret Society, Virtual City Playground och andra free-to-play-spel i vår portfölj, för att öka deras publik och intäkter.

http://www.g5e.com/documents/2013/G5_Entertainment_AB_Report_Q3_Sw_final.pdf

Dvs han verkar förklara svackan i q3/2013 med att G5 lagt om strategi

...från att sälja sina spel som vanligt för ett fast inköpspris (så kallade upplåsbara spel)

...till att istället generera intäkter med "free to play"-upplägget för spelen

Och så här sa vd Vlad Suglobov i G5:s q4/2013-resultatrapport (från 24 feb 2014):

Övergången från upplåsbara spel till free-to-play-spel som ägde rum under 2013 var inte utan kostnad, men ledningen bedömer att koncernen har nu anpassats till rådande marknadstrender och är på rätt väg.

Saker och ting blir bättre härifrån.

Situationen på G5s marknad förändrades under 2013.

Upplåsbara spel minskade i popularitet, medan F2P-spel fortsatte

att öka i popularitet.

G5 har lanserat och drivit F2P-spel sedan 2011, men 2013 blev det år då företaget fokuserade på F2P-spel och gick från att främst drivas av upplåsbara spel till att drivas av F2P-spel.

13Q3 (dvs q3/2013) blev lågpunkten i denna övergång, men Q4-siffrorna visar hur F2P-spel redan dominerar i vår intäktsstruktur, liksom en fortsatt stark försäljningstillväxt.

Även om dessa förändringar inte har kommit utan kostnad, så anser vi att vi har anpassat verksamheten till den mest lovande trenden på marknaden, vi har gjort det på ett effektivt sätt, och det kommer att bli

bättre härifrån.

Jämfört med upplåsbara spel, så är förutsättningarna för att behålla användare och få intäkter mycket högre i framgångsrika F2P-spel, och kan också förbättras successivt under den tid då spelet genomgår uppdateringar.

...Upplåsbara spel har bara en intäktspunkt, när spelarna bestämmer om de vill köpa spelet eller sluta spela efter det att en testperiod är över.

...F2P-spel har flera intäktspunkter eftersom hela spelupplevelsen är gratis för spelaren, men användbara virtuella föremål kontinuerligt kan köpas i spelet.

Medan andelen av betalande användare är liknande i båda formaten, så är intäkten per betalande användare i upplåsbara spel begränsad till priset för att låsa upp spelet.

I F2P-spel kan intäkten per betalande användare nå hundratals dollar

genom flera virtuella köp som görs av spelaren under en period på upp till flera månader.

Hög genomsnittlig intäkt per betalande användare i kombination med betydande andel av betalande användare i F2P-spel tillåter användandet av prestationsbaserad marknadsföring (betald användarrekrytering) för att locka fler användare in i spelet.

Förmågan att rekrytera användare lönsamt gör det möjligt för företaget att ha kontroll över tillväxten av spelets intäkter genom marknadsföring, minska volatiliteten i spelets intäkter, och bli oberoende av butikskampanjer.

Betald rekrytering av användare kan vara svårt och dyrt, och det är där bolaget drar god nytta av sina befintliga spelarnätverk genom att gratis

marknadsföra sina F2P-spel till miljontals G5-användare.

När det gäller kostnader för marknadsföring, håller vi dem på

en rimlig nivå för att upprätthålla sunda vinstmarginaler på våra F2P-spel.

Samtidigt som utgifterna för marknadsföring för ett spel minskar dess lönsamhet, så ger förmågan att kontrollerbart skala intäkterna möjlighet till högre absoluta vinstvärden.

Enkelt uttryckt i abstrakta siffror, så är

...30% vinstmarginal på 60 MSEK i intäkter (dvs 18 miljoner kr i vinst)

bättre än

...50% vinstmarginal på 6 MSEK i intäkter (dvs 3 miljoner kr i vinst)

I Q3 (2013) överträffade antalet dagliga aktiva användare av bolagets F2P-spel antalet dagliga aktiva användare av upplåsbara spel, och andelen av totalintäkterna som kom från F2P-spel fortsatte att växa under året.

The Secret Society blev höjdpunkten på året, släppt på iOS och Android, och kontinuerligt bland de 50 mest intäktsgenererande spelen på iPad

i USA, och ett av de mest intäktsgenererande spelen i sin kategori i världen.

Utvecklingen för upplåsbara spel var å andra sidan dålig under Q1-Q3.

Styrelsen har beslutat att skriva ned balanserade utvecklingsutgifter och förskott till externa utvecklare för ett antal underpresterande och/eller avslutade upplåsbara spel, efter en nedskrivningsprövning och ledningens översyn.

Mer än 50% av det totala beloppet som rör upplåsbara spel skrevs ned.

Även om ytterligare nedskrivningar kan utlösas i framtiden beroende på utvecklingen för den upplåsbara spelportföljen, så gör den förbättrade försäljningen av de återstående upplåsbara spelen och en högre

kvalitet på dessa spel att sådana risker minskar.

Övergången från upplåsbara spel till F2P-spel påverkade koncernens tillväxt under året, med Q3 som ett lågvattenmärke med en liten omsättningsnedgång på 9% jämfört med föregående år.

Dock har G5 återvänt till snabb intäktstillväxt på 39% redan under det fjärde kvartalet (2013)_, drivet av en årlig tillväxt på över 300% för F2P-portföljen._

Försäljningen av upplåsbara spel har stabiliserats och ökade under fjärde kvartalet och början av 2014.

I 13Q4 stod F2Pintäkter för 64% av de totala intäkterna, jämfört med endast 22% under 12Q4.

Nedskrivningar och noteringskostnader under 2013 har också påverkat årets resultat.

Medan vissa ytterligare omlistningsrelaterade kostnader kan uppkomma inför noteringen på Nasdaq OMX, så tror vi att vi har tagit de flesta av

de kostnader som är förknippade med förberedelserna för omnoteringen.

Exklusive dessa poster var koncernen lönsam under 2013.

Vår kassa är fortsatt stabil, och tillräcklig för att fortsätta investera i tillväxt.

Januari och så här långt februari månader (2014) är lönsamma och kassaflödespositiva.

Vi är optimistiska avseende resultaten för 14Q1.

Preliminära omsättningssiffror för 14Q1 kommer att meddelas under de första dagarna i april.

Siffrorna visar tydligt att vi är på rätt väg.

Den nya affärsmodellen är i grunden lönsam och skalbar med

prestationsbaserad marknadsföring (rekrytering av användare).

Ledningen syftar till att uppnå lönsamhet framöver, parallellt med fortsatt intäktstillväxt.

Preliminära försäljningssiffror för 14Q1 kommer att publiceras i början av april.

Den förväntade lönsamheten i kombination med fortsatt tillväxt kan ge betydande resultat under 2014.

Fokus framöver är definitivt på F2P-spel:

...släppa uppdateringar

...förbättra intäktsmodellen

...skalning av intäkterna från de spel som redan släppts

...och släppa nya F2P-spel på marknaden

Vi planerar att ta antalet F2P-spel i bolagets portfölj till över 10 under 2014.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_AB_Report_Q4_Sw_final.pdf

G5:s vd Vlad Suglobov i bolagets q1/2014-resultatrapport (från 14 maj 2014):

14Q1 är intäktsmässigt ett nytt rekordkvartal för bolaget.

Efter blandade resultat 13Q3 och 13Q4 p g a övergången från upplåsbara spel till free-to-play-spel, så växer vi nu med lönsamhet samtidigt som vi visar ett rekordstarkt kassaflöde före finansieringsverksamheten.

Ledningen är nöjd med resultatet i kvartalet och anser att övergången till en affär driven av free-to-play-spel är genomförd.

Resultatet i kvartalet visar free-to-playmodellens lönsamhetspotential för G5s spel.

Även om företaget fortfarande har en mindre del av intäkterna från

upplåsbara spel, kommer tillväxten från free-to-play-spel.

Rörelsemarginalen är lägre än motsvarande kvartal föregående år beroende (på)

...detaljerna i den nu dominerande affärsmodellen baserad på free-to-play-spel

...och på grund av högre kostnader för administration i år.

Allteftersom G5 släpper nya free-to-play-spel och skalar intäkterna från dessa, kommer de fasta administrativa kostnaderna att påverka den nedersta raden mindre, och vi siktar på att successivt nå 30% rörelsemarginal över tiden.

Ledningen behåller dock möjligheten att öka eller minska utgifterna för användarförvärv (kostnader för försäljning och marknadsföring) som vi anser nödvändiga för att balansera tillväxt, lönsamhet och kassaflöde.

Detta kan ha både positiv och negativ inverkan på rörelsemarginalen på kort sikt.

Vi ser en viss säsongseffekt efter utgången av Q1, men det är begränsat till antalet nya nedladdningar, samtidigt som den ännu inte har effekt på intäkterna som tidigare år.

Vi tror att det är på grund av bättre intäktsstabilitet för free-to-play-spel, som nu genererar merparten av koncernens intäkter.

Baserat på vad vi ser så här långt och givet att 13Q2 låg på en låg nivå jämfört med 13Q1, så är ledningen optimistisk avseende utvecklingen av 14Q2.

Preliminära omsättningssiffror för januari-juni kommer att meddelas under de första dagarna i juli.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q1_Swe.pdf

Och de preliminära omsättningssiffrorna kom alltså i pressmeddelande 7 juli 2014:

Preliminära försäljningssiffror april-juni 2014

2014-07-07 PRESSMEDDELANDE

Baserat på tillgängliga försäljningssiffror för perioden april till juni 2014 så prognosticerar G5 kvartalsintäkter* om ca 40 MSEK, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 83% jämfört med motsvarande kvartal 2013.

* G5 rapporterar intäkter netto, exklusive avgifter till de digitala butikerna som distribuerar koncernens spel. Dessa avgifter kan uppgå till 30% av slutanvändarpriset.

Koncernens delårsrapport för perioden januari-juni 2014 kommer att publiceras den 15 augusti 2014.

http://www.g5e.com/documents/2014/Preliminary_sales_figures_Q2_Swe.pdf

Återstår alltså att se hur lönsamheten blev när q2/2014-resultatrapporten kommer fre 15 aug 2014.

I G5:s q1/2014-resultatrapport visas ett stapeldiagram för intäkterna per kvartal, med fördelning av intäkterna på upplåsbara spel respektive free to play-spel: http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q1_Swe.pdf

Fritt läst ur diagrammet blir siffrorna ca följande:

Totala intäkter:

q1/2012: 17 miljoner kr

q2/2012: 18 miljoner kr

q3/2012: 24 miljoner kr

q4/2012: 20 miljoner kr

q1/2013: 27 miljoner kr (+59%)

q2/2013: 22 miljoner kr (+22%)

q3/2013: 22 miljoner kr (-8%)

q4/2013: 29 miljoner kr (+45%)

q1/2014: 39 miljoner kr (+44%)

Intäkter från upplåsbara spel:

q1/2012: 15 miljoner kr

q2/2012: 13 miljoner kr

q3/2012: 18 miljoner kr

q4/2012: 15 miljoner kr

q1/2013: 20 miljoner kr (+33%)

q2/2013: 13 miljoner kr (0%)

q3/2013: 10 miljoner kr (-44%)

q4/2013: 11 miljoner kr (-27%)

q1/2014: 13 miljoner kr (-35%)

Intäkter från free to play-spel:

q1/2012: 2 miljoner kr

q2/2012: 5 miljoner kr

q3/2012: 6 miljoner kr

q4/2012: 5 miljoner kr

q1/2013: 7 miljoner kr (+250%)

q2/2013: 9 miljoner kr (+80%)

q3/2013: 12 miljoner kr (+100%)

q4/2013: 18 miljoner kr (+260%)

q1/2014: 26 miljoner kr (+271%)

Andel intäkter från upplåsbara spel:

q1/2012: 88%

q2/2012: 72%

q3/2012: 75%

q4/2012: 75%

q1/2013: 74%

q2/2013: 59%

q3/2013: 45%

q4/2013: 38%

q1/2014: 33%

Andel intäkter från free to play-spel:

q1/2012: 12%

q2/2012: 28%

q3/2012: 25%

q4/2012: 25%

q1/2013: 26%

q2/2013: 41%

q3/2013: 55%

q4/2013: 62%

q1/2014: 67%

Dvs sedan början av 2012 har fördelningen förändrats totalt från att upplåsbara spel svarat för merparten av intäkterna till att free to play-spel numera gör det.

Man ser tex förklaringen till att de totala intäkterna föll i q3/2013 för att intäkterna från upplåsbara spel då hade en särskilt stor minskning.

Intäkterna från free to play-spel har dock haft väldigt kraftiga ökningar.

Balansräkningen

...Skuldsättning

Per slutet av q1/2014 hade G5 ca 34 miljoner kr i kassan.

Bolaget verkar ej ha några räntebärande skulder.

Nettokassan (kassa minus räntebärande skulder) uppgick alltså till 34 miljoner kr per slutet av q1/2014.

Nettokassan motsvarar därmed 12% av G5:s börsvärde (282 miljoner kr vid börskurs 32 kr).

Nettokassan utgör därmed ca 4 kr av börskursen 32 kr.

G5 har därmed en stark finansiell ställning

...Immateriella anläggningstillgångar

G5 har mycket ev "luft" i sin balansräkning i form av stort bokfört värde på abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar (här även benämnda "ia-tillgångar").

Per slutet av q1/2014 var G5:s ia-tillgångar bokförda till 53 miljoner kr vilket då motsvarade:

43% av totala tillgångar

58% av eget kapital

Dvs om G5 börjar gå dåligt kan ia-tillgångarna behöva skrivas ned till noll kr vilket då ger en resultateffekt på -53 miljoner kr.

Det i sin tur utraderar då nästan 60% av det egna kapitalet som då sjunker från drygt 90 miljoner kr till knappt 40 miljoner kr.

Det kan då tyckas vara en för liten buffert för ev framtida förluster (och därmed risk för konkurs), varför G5 i ett sådant läge kan behöva stort kapitaltillskott från aktieägarna.

Och ett sådant kapitaltillskott lär G5 i så fall be om genom att sälja ut nya G5-aktier till aktieägarna, vilket i sin tur leder till utspädning i form av fler totalt antal utestående G5-aktier.

Ju fler utestående aktier ett bolags värde fördelas på, desto lägre motiverat värde per aktie (förenklat och allt annat lika).

G5:s stora ia-tillgångar hade varit ännu mera problematiska om bolaget dessutom haft en stor nettoskuld.

I och med att bolaget istället har en ganska stor nettokassa är de stora ia-tillgångarna inte ett lika allvarligt problem (även om det kan bli det).

G5:s ia-tillgångar utgörs till största delen av uppskjutna utvecklingskostnader.

Många bolag använder sig av denna bokföringsprincip som innebär att utvecklingskostnader (för att utveckla nya produkter) ej bokförs direkt när de uppstår, utan istället sprids ut över de nya produkternas framtida livslängd.

Det sker genom att de uppskjutna utvecklingskostnaderna först bokförs som en tillgång (i kategorin immateriella anläggningstillgångar) som sedan skrivs av över produktens förväntade livslängd.

Här i bloggen är uppfattningen att detta är en dålig bokföringsprincip som förskönar bolagets resultat.

Principen innebär nämligen att resultatet blir bättre än annars (eftersom nuvarande årliga faktiska utvecklingskostnader är högre än de årliga avskrivningarna på uppskjutna utvecklingskostnader).

Men om de nya produkterna floppar (dvs ej genererar förväntade intäkter) har utvecklingskostnaderna (för de produkterna) spenderats i onödan, och de uppskjutna utvecklingskostnader (som bokförts som ia-tillgång) är därmed värdelösa.

Då är det bättre att bokföra alla utvecklingskostnader direkt i resultaträkningen så att man slipper risken för framtida nedskrivningar av uppskjutna utvecklingskostnader som bokförts som ia-tillgång.

Exempel på vad som kan hända visar sig just i G5:s q4/2013-resultatrapport där bolaget fick göra stora nedskrivningar (11-12 miljoner kr) avseende uppskjutna utvecklingskostnader avseende upplåsbara spel.

Även i q3/2013 gjorde bolaget en del sådana nedskrivningar (2-3 miljoner kr).


Totalt blev det därmed ca 14 miljoner kr i sådana nedskrivningar för G5 under 2013.

//Edit: Dessutom gjorde G5 en nedskrivning på 4 miljoner kr avseende förskott till externa spelutvecklare, som sedermera bedömts vara värdelöst.

Det gjorde att G5 hade totala nedskrivningar på 18 miljoner kr under 2013.

Och dessutom engångskostnader på 4 miljoner kr för aktienoterings-flytten till Stockholmsbörsen.

Det gav totala engångskostnader på 22 miljoner kr för G5 under 2013.

//

Tidigare sa bolaget (vd Vlad Suglobov) typ att "Nej, men vi ser ingen som helst risk för nedskrivningar av de uppskjutna utvecklingskostnaderna."

Men sedan kom det alltså i alla fall, märkligt nog strax innan G5-aktien började noteras på Stockholmsbörsen.

Dvs kan det ha varit Stockholmsbörsen som krävde att G5 skulle rensa ordentligt i balansräkningen och göra stora nedskrivningar av ia-tillgångarna för att få godkännas för notering på Stockholmsbörsen?

Sedan har bolaget hävdat att nedskrivningarna berodde på den avsiktliga övergången från upplåsbara spel till free to play-spel, men det kanske bara är en undanflykt?

Tex de senaste åren har G5 haft följande totala (egentliga) utvecklingskostnader:

2011: 15 miljoner kr

2012: 34 miljoner kr

2013: 42 miljoner kr (+24%)

Men eftersom bokföringen av dem i resultaträkningen skjutits upp, och G5 endast resultatfört avskrivningar på gamla, uppskjutna utvecklingskostnader, har utvecklingskostnaderna endast belastat resultatet med följande avskrivningar:

2011: 6 miljoner kr

2012: 11 miljoner kr

2013: 20 miljoner kr (+89%)

Dvs resultatet har därmed "förskönats" med skillnaden mellan ovannämnda poster (faktiska utvecklingskostnader och bokförda avskrivningar på tidigare uppskjutna utvecklingskostnader):

2011: 9 miljoner kr

2012: 23 miljoner kr

2013: 21 miljoner kr

Dvs G5:s resultat skulle ha varit 21 miljoner kr sämre under 2013 om bolaget direkt hade bokfört alla under året uppkomna utvecklingskostnader i resultaträkningen.

Som jämförelse hade G5 följande redovisade totala nettoresultat under samma år:

2011: 14 miljoner kr

2012: 22 miljoner kr

2013: -12 miljoner kr

//Edit: I och för sig verkar G5 skriva av uppskjutna utvecklingskostnader på bara två år (istället för att bokföra dem direkt år 1).

Men pga G5:s kraftiga ökning av de egentliga utvecklingskostnaderna blir det tydligen ändå en eftersläpning som gör stor skillnad på redovisat nettoresultat.

Frågetecken dock för att

...de egentliga utvecklingskostnaderna bara var +24% under 2013

...samtidigt som avskrivningarna på tidigare utvecklingskostnader var hela +89%.

Edit 2: Tydligen tar det normalt 4-8 månader för G5 att utveckla ett nytt spel, vilket då renderar vissa utvecklingskostnader.

Men avskrivningarna av de utvecklingskostnaderna inleds först när spelet lanseras och börjar generera intäkter.

Det kan då leda till en viss mellanperiod av uppsamlade utvecklingskostnader som ännu ej börjat avskrivas.

//

Kassaflöde

Oavsett bokföring hit och dit är ju det enda relevanta för aktieägarna i slutändan vilket egentligt kassaflöde ett bolag genererar över tiden.

G5 har haft följande kassa per slutet av respektive kvartal nedan:

q4/2011: 18 miljoner kr

q1/2012: 19 miljoner kr

q2/2012: 16 miljoner kr

q3/2012: 19 miljoner kr

q4/2012: 14 miljoner kr

q1/2013: 44 miljoner kr

q2/2013: 40 miljoner kr

q3/2013: 34 miljoner kr

q4/2013: 27 miljoner kr

q1/2014: 34 miljoner kr

Det ger följande förändring av kassan per kvartal:

q1/2012: +1 miljon kr

q2/2012: -3 miljoner kr

q3/2012: +4 miljoner kr

q4/2012: -5 miljoner kr

q1/2013: +31 miljoner kr

q2/2013: -5 miljoner kr

q3/2013: -6 miljoner kr

q4/2013: -7 miljoner kr

q1/2014: +7 miljoner kr

I q1/2013 fick dock G5 ett kapitaltillskott på 38 miljoner kr från aktieinvesterare (genom utförsäljning av 800 000 st nya G5-aktier för 47 kr per st).

Exkl den "engångsposten" (som ju ej avser kassaflöde genererat i själva rörelsen), blir G5:s förändring av kassan per kvartal följande:

q1/2012: +1 miljon kr

q2/2012: -3 miljoner kr

q3/2012: +4 miljoner kr

q4/2012: -5 miljoner kr

q1/2013: -7 miljoner kr

q2/2013: -5 miljoner kr

q3/2013: -6 miljoner kr

q4/2013: -7 miljoner kr

q1/2014: +7 miljoner kr

Och i årstakt blir det följande förändringar av kassan:

2012: -4 miljoner kr

2013: -24 miljoner kr

q1/2014: +7 miljoner kr

Dvs negativa kassaflöden både 2012 och (särskilt) 2013, även om det bytts till positivt kassaflöde i q1/2014.

Blir intressant att se hur kassan förändrades i q2/2014.

Om man ändå accepterar G5:s bokföring (med sina ev brister avseende utvecklingskostnader) blir bolagets ovannämnda kvartalssiffror följande i årstakt under senast rapporterade 12 mån (dvs apr 2013-mars 2014):

...intäkter 112 miljoner kr (+22% från föregående 12 mån)

//Edit: Intäkterna i årstakt blev 130 miljoner kr (+38% från föreg 12 mån) om man mäter juli 2013-juni 2014, dvs inkl prel siffra som lämnats för q2/2014.

//

...rörelsemarginal -15% (försämring från 32% under föreg 12 mån)

...nettoresultat -16 miljoner kr (försämring från 26 miljoner kr under föreg 12 mån)

...resultat per aktie -1,77 kr (försämring från 3,16 kr under föreg 12 mån)

...förändring av kassan -10 miljoner kr (något mindre dåligt jämfört med -12 miljoner kr under föreg 12 mån)

Då kan man bla beakta att:

  • G5 som nämnts hade engångstkostnader på 22 miljoner kr under 2013:

...14 miljoner kr: nedskrivningar av uppsamlade, ej bokförda utvecklingskostnader

...4 miljoner kr: nedskrivning av förskott till extern spelutvecklare

...4 miljoner kr: engångskostnader för aktienoterings-flytten till Stockholmsbörsen.

  • Dessutom svacka i lönsamheten pga byte till free to play-affärsmodellen (som dock möjliggör bättre intjäning på sikt om intäkterna från f2p-spelen ökar).

  • Dock kan man som nämnt tycka att G5:s redovisade resultat ändå är förskönat för att egentliga utvecklingskostnader är klart högre än de utvecklingskostnader som bokförts i resultaträkningen.

G5 har haft följande redovisade ekonomiska utveckling de senaste åren:

Intäkter:

2008: 14 miljoner kr

2009: 9 miljoner kr (-33%)

2010: 23 miljoner kr (+141%)

2011: 47 miljoner kr (+104%)

2012: 81 miljoner kr (+74%)

2013: 100 miljoner kr (+24%)

2014 (första halvåret): 79 miljoner kr (+58%)

Rörelsemarginal:

2008: 14%

2009: -16%

2010: 39%

2011: 38%

2012: 32%

2013: -12%*

q1/2014: 13%

*10% exkl engångskostnader på 22 miljoner kr.

Nettoresultat:

2008: 2 miljoner kr

2009: -1 miljon kr

2010: 7 miljoner kr

2011: 14 miljoner kr

2012: 22 miljoner kr

2013: -12 miljoner kr

q1/2014: 4 miljoner kr

Resultat per aktie:

2008:

2009: -0,07 kr

2010: 1,01 kr

2011: 1,86 kr

2012: 2,77 kr

2013: -1,34 kr*

q1/2014: 0,46 kr

*1,14 kr exkl engångskostnader.

Skattesats för G5 de senaste åren (bokförd skatt delat med resultat före skatt):

2009: 8%

2010: 15%

2011: 20%

2012: 14%

2013: 3%

Antag att G5 inom 2-3 år har:

...intäkter på 200 miljoner kr

...en rörelsemarginal på 25%

...skatt 22%

...8,8 miljoner st utestående aktier

Då kommer bolaget att tjäna ett resultat per aktie på 4-5 kr.

Och då verkar aktien billig vid nuvarande börskurs 32 kr.

Det blir ett p/e-tal på ca 7 räknat på förväntat resultat per aktie inom 2-3 år.

Det är lågt om man antar att G5:s intäkter kommer att fortsätta växa en hel del i många år framöver.

Trots frågetecken kring tex bokföring och kassaflöde och konkurrensen i branschen för dataspel, får G5-aktien därför här rekommendationen "spekulativt köp" vid börskurs 32 kr.

Det är alltså en köprekommendation fast tillägget "spekulativ" avser att G5 är en högriskaktie med förhållandevis stor risk för att det kan gå snett (samtidigt som potentialen i aktien är hög).

Rekommendationen "spekulativt köp" avser ej att aktien kommer att stiga kraftigt på kort sikt (dvs de närmaste dagarna eller veckorna).

Alla rekommendationer i denna blogg avser som utgångspunkt utvecklingen på lång sikt (dvs under flera år framöver).

Remium-prognoser

G5 betalar aktiemäklarfirman Remium för att göra prognoser för G5:s framtida ekonomiska utveckling.

Prognoserna publiceras på Remiums hemsida Introduce.se.

Remiums senaste prognoser för G5 är daterade 30 juli 2014 och gjorda av Remiums aktieanalytiker Nils Sjögren: http://www.introduce.se/Global/Bolag/G5%20Entertainment/PDF/G5EN_2.1.014.pdf

Han räknar med följande ekonomiska utveckling för G5 de kommande åren:

Intäkter:

2013 (faktiskt utfall): 100 miljoner kr (+24%)

2014: 159 miljoner kr (+59%)

2015: 208 miljoner kr (+31%)

2016: 271 miljoner kr (+30%)

Rörelsemarginal:

2013 (faktiskt utfall): 8%

2014: 16%

2015: 17%

2016: 21%

Nettoresultat:

2013 (faktiskt utfall): -12 miljoner kr

2014: 20 miljoner kr

2015: 28 miljoner kr

2016: 44 miljoner kr

Resultat per aktie:

2013 (faktiskt utfall): -1,32 kr

2014: 2,31 kr

2015: 3,20 kr

2016: 5,04 kr

Dvs ett resultat per aktie kring 5 kr inom 2-3 år.

Som jämförelse står alltså börskursen i skrivande stund i 32 kr.

Det ger ett p/e-tal på drygt 6 utifrån förväntat resultat för 2016.

Det är lågt mot bakgrund av den höga intäktstillväxt (och därmed resultattillväxt) G5 väntas ha.

Intressant att G5:s rörelsemarginal tidigare legat på 30-40% under tex åren 2011 och 2012.

Den nya affärsmodellen med inriktning på free to play-spel ger högre intäktstillväxt men en lägre rörelsemarginal på 15-20%.

Sjögren räknar med att G5 kommer att ha följande nettokassa per slutet av respektive år:

2013 (faktiskt utfall): 27 miljoner kr

2014: 17 miljoner kr

2015: 56 miljoner kr

2016: 107 miljoner kr

Det innebär i sin tur följande förväntade förändring av kassan per år:

2014: -10 miljoner kr

2015: 39 miljoner kr

2016: 51 miljoner kr

De siffrorna kan alltså tolkas som det kassaflöde G5 väntas generera under respektive år.

Som jämförelse med det förväntade kassaflödet på över 50 miljoner kr år 2016 har alltså G5 i skrivande stund ett börsvärde på 282 miljoner kr vid börskurs 32 kr.

Och då är ändå 34 miljoner kr av börsvärdet G5:s nuvarande nettokassa.

G5:s "enterprise value" (dvs värdet på själva verksamheten exkl nettokassan) blir alltså 247 miljoner kr (282 miljoner kr minus nettokassan 34 miljoner kr).

Utifrån det är alltså G5 ett bolag som värderas till under 250 miljoner kr men väntas generera ett kassaflöde på över 50 miljoner kr i årstakt inom 2-3 år (samtidigt som intäktstillväxten är hög).

Är inte det billigt?

Frågetecken dock för om prognoserna kommer att uppnås osv, men det är ju därför som G5-aktien här fått rekommendationen "spekulativt köp" dvs att det betraktas som en högriskaktie man ej ska ha som stor andel av en välbalanserad aktieportfölj.

I och för sig kan man ha det om man är riskbenägen, men då finns alltså även risken för att G5-aktien kommer att utvecklas dåligt framöver.

//Edit: Remum-analytikern Nils Sjögren räknar med följande ekonomiska utveckling för G5 de närmaste kvartalen:

Intäkter:

q1/2013: 28 miljoner kr

q2/2013: 22 miljoner kr

q3/2013: 22 miljoner kr

q4/2013: 29 miljoner kr

q1/2014: 39 miljoner kr (+42%)

q2/2014: 40 miljoner kr (+83%)

q3/2014: 36 miljoner kr (+65%) Remiums prognos

q4/2014: 44 miljoner kr (+52%) Remiums prognos

Rörelsemarginal:

q1/2013: 34%

q2/2013: 16%

q3/2013: -21%

q4/2013: -71%

q1/2014: 13%

q2/2014: 16% Remiums prognos

q3/2014: 19% Remiums prognos

q4/2014: 17% Remiums prognos

Nettoresultat:

q1/2013: 8 miljoner kr

q2/2013: 3 miljoner kr

q3/2013: -4 miljoner kr

q4/2013: -19 miljoner kr

q1/2014: 4 miljoner kr

q2/2014: 5 miljoner kr Remiums prognos

q3/2014: 5 miljoner kr Remiums prognos

q4/2014: 6 miljoner kr Remiums prognos

Resultat per aktie:

q1/2013: 0,97 kr

q2/2013: 0,37 kr

q3/2013: -0,41 kr

q4/2013: -2,19 kr

q1/2014: 0,46 kr

q2/2014: 0,58 kr Remiums prognos

q3/2014: 0,61 kr Remiums prognos

q4/2014: 0,67 kr Remiums prognos

G5 har alltså hittills publicerat:

...resultatrapporter tom q1/2014

...prel intäktssiffra för q2/2014

...samt kommer att publicera resultatrapport för q2/2014 fre 15 aug 2014.

Remium räknar alltså med att G5 under resten av 2014 kommer upp i ett nettoresultat på 5-6 miljoner kr per kvartal (motsvarande 0,60-0,70 kr per aktie).

Det ger alltså i årstakt ett nettoresultat på 20-25 miljoner kr (motsvarande 2,50-3 kr per aktie).

Och det kan då jämföras med rådande G5-börskursen 32 kr (varav nettokassa ca 4 kr).

(Dock passus för att G5:s bokförda resultat är uppblåst av att bolaget ej bokför alla utvecklingskostnader direkt.)

//

Videoklipp med G5:s vd Vlad Suglobov: http://www.youtube.com/watch?v=tbhoeFYjsyA

Det är inspelat av Remium 21 maj 2014.

Suglobov konstaterar i klippet bla att q1/2014 innebar att G5 återvände till lönsamhet med en stark vinstmarginal.

G5 verkar bla ha följande nyckelpersoner:

vd Vlad Suglobov

finanschef Sergey Shults

operativ chef ("vice vd") Alexander Tabunov

Positivt att de alla verkar vara storägare i G5 med följande ägarandelar per slutet av 2013:

vd Vlad Suglobov: 6,5%

finanschef Sergey Shults 6,0%

operativ chef ("vice vd") Alexander Tabunov 5,8%

Vd Vlad Suglobovs aktieinnehav på 571 000 st G5-aktier är därmed värt ca 18 miljoner kr vid börskurs 32 kr.

Han verkar alltså tro starkt på G5:s framtid om han vågar ha ett så stort aktieinnehav i bolaget.

//Edit: Enl Finansinspektionens insynsregister kontrollerar Sergey Shults nu 542 000 st G5-aktier.

Som jämförelse var det 510 000 st per slutet av 2013.

Vlad Suglobov är uppe i 580 000 st (jämfört med 571 000 st i slutet av 2013).

Alexander är uppe i 520 000 st (tidigare 510 000 st).

http://insynsok.fi.se/Startpage.aspx?searchtype=0&culture=sv-SE

///

Enl G5:s hemsida ingår även följande nyckelpersoner i bolagets utökade företagsledning:

Larissa McCleary (director of marketing)

J… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?