Clas Ohlson – köpmannen från Dalarna vid tillväxtruinens brant
2008-05-03 12:06, Edited at: 2011-03-11 05:36Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Clas Ohlson har stött på patrull; ökad konkurrens, lägre konsumtion samt marknader som börjar bli mättade. Stora summor ska investeras och nya mål har förmedlats, men räcker detta bränsle för att fortsätta framgångssagan?
Anrik historik
Clas Ohlsons historik härrör så långt tillbaka i tiden som till året 1918, då köpmannen Clas Ohlson startade företaget i Insjön genom att sälja tekniska handböcker. Sedan dess har bolaget ökat utbudet och växt i rasande takt. Till en början var bolaget främst ett postorderföretag som endast hade en butik i anslutning till lagret i Insjön, det dröjde ända till 1989 eller hela 71år innan Clas Ohlson öppnade en butik utanför Dalarna, sedan dess har butiksbeståndet ökat rejält till dagens 85 butiker. Idag är bolaget en av de större ”hemmafixar” kedjorna i Norden med ca 15 000 artiklar med butiker i Sverige, Norge och Finland.
Såväl vinst som omsättning har ökat i bra takt under tidigare år och de som deltog vid bolagets börsintroduktion 1999 till kursen 13,25kr (justerat efter split) har gjort en vinst på dryga 750%. På senare år har dock problem uppstått: Sverige som marknad börjar bli mättad, konkurrensen hårdnar och tecken på en svagare konsumtion har uppstått. Kommer Clas Ohlson att klara sig ur detta? Eller är detta slutet för tillväxtmaskinen?
Vad ska driva tillväxten i framtiden?
Tillväxtstrategin för bolaget är att främst växa via butiksexpansion; under det pågående räkenskapsåret ska butiksbeståndet öka med mellan 15-20st nya butiker vilket motsvarar en ökning av butiksbeståndet mellan 21 - 28%. Ett problem för bolaget är att den svenska marknaden börjar bli mättad, samt att nya butiker ”stjäl” kunder från de äldre när fler och fler butiker öppnas i närheten av varandra, därför är det nu av största vikt att bolaget lyckas med etablering på nya marknader. Redan till nästa räkenskapsår ska bolaget öppna butiker i Storbritannien, och hur Clas Ohlson kommer tas emot av den engelska marknaden är svårt att sia om, men att detta är ett mycket viktigt steg för bolagets framtida tillväxtpotential råder det inga tvivel om.
Hård konkurrens och brist på konkurrerande fördel
I grund och botten är Clas Ohlson ett handelsföretag, de köper in varor till ett pris och säljer till ett annat, och marginalen där emellan går till bolaget. Konkurrensen är tuff, dels konkurrerar Clas Ohlson mot kedjor som har liknande sortiment som t.ex. Jula, Rusta eller Biltema, men i och med att bolaget även säljer tekniska produkter såsom datordelar, tv-apparater och mobiltelefoner så konkurrerar Clas Ohlson även med mer nischade företag som; Onoff, Siba och EL-giganten. Så konkurrensen är onekligen tuff, vad är det då som Clas Ohlson ska konkurrera med? Vad ska få kunderna att gå till Clas Ohlson istället för t.ex. Onoff?
Svaret finnes i affärsidén : ”Vi ska sälja rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov.”, Clas Ohlson ska alltså främst konkurrera via ett lågt pris. Ett problem för bolaget här är bristen på konkurrensfördel, visst Clas Ohlson är ett starkt varumärke, men de har ingen unik produkt, egentligen kan vem som helst starta ett företag och i princip kopiera konceptet och lägga sina priser mot konsumenten lägre än Clas Ohlson. Detta är precis det som de konkurrerande kedjorna försöker med, det blir ett evigt priskrig som pressar marginalerna nedåt.
Ny VD och sänkta mål
Den nytillträdde VD’n Klas Balkow har redan efter kort tid börjat stöka om i bolaget, nya mål har meddelats som bl.a. innebär att sortimentet successivt ska minska och därmed förtydliga Clas Ohlsons position som vardagens problemlösare, även katalogen ändras; den ska numer distribueras ut två gånger per år jämfört med en gång per år tidigare. En hel del pengar ska även investeras i distributionscentralen och lagret i Insjön samt befintliga butiker, butiksupplägget ska nämligen ändras i samtliga butiker, detta för att förtydliga Clas Ohlsons profil.
I samband den senaste kvartalsrapporten så reviderades även de långsiktiga målen ner något; bolaget ska numera ha en genomsnittlig tillväxt på 15% över en 5-årsperiod och en rörelsemarginal om minst 10%, detta kan jämföras med tidigare mål; 15% tillväxt per varje enskilt år samt rörelsemarginal på 13-15%. Enligt styrelsen så är dessa mål sänkta p.g.a. Clas Ohlsons kraftiga expansion och eftersom stora investeringar ska göras, min åsikt är att styrelsen i fråga varit för positiva till Clas Ohlsons position och undervärderat konkurrensen, men att de nu tvingas göra flera ändringar i konceptet för att förstärka varumärket och därmed bolagets konkurrensfördel. Framförallt det ändrade tillväxtmålet kan bli en nagel i ögat på aktieägarna då styrelsen under svaga år kan luta sig tillbaka och mena att man måste se tillväxten i ett 5års perspektiv.
Vad bolaget kan vara värt
Vid en titt i balansräkningen från den senaste kvartalsrapporten kan jag konstatera att Clas Ohlson är ett mycket solitt bolag som dessutom helt saknar räntebärande skulder. Soliditeten ligger på goda 64,4%, kassan är välfylld med 364,7Mkr vilket motsvarar ca 6kr / aktie. Utdelningen är riktigt bra och bolaget delade senast ut 4,5kr vilket motsvarar en direktavkastning på ca 4,5%. Av försiktighetsskäl och med de stora investeringskostnaderna som bakgrund så räknar jag inte med någon ökning av utdelningen för innevarande räkenskapsår.
Sedan Clas Ohlson noterades på börsen så har omsättningstillväxten och vinsttillväxten ökat med i genomsnitt 21,2% respektive 24,6%, men kan dessa fantastiska siffror hållas framöver också?
Vid resonemang kring detta så bör man som första parameter räkna på butiksexpansionen, om jag räknar att butiksöppningarna i år och nästa år blir i mitten av intervallet som styrelsen har som mål så får jag en genomsnittlig butiksökning på 25% i år samt nästa år. Om jag kollar i årsredovisningen för bolagets förra räkenskapsår så ser jag att de då ökade butiksbeståndet med 20%, medan omsättningen ökade med 15%, d.v.s. omsättningen låg 5% lägre än butiksöppnandet, och detta under ett år som får ses som ett år av hyfsat stark konsumtion. Eftersom jag tror att konsumtionen framöver kommer att avta något samt att fortsatt kannibalisering mellan butikerna kommer att öka ju fler butiker som öppnas i närheten av varandra, så räknar jag därför med att omsättningstillväxten kommer att ligga runt det långsiktiga målet på 15%.
Jag har här nedan sammanställt en prognos för i år och nästa år:
2007 2008P 2009P
Omsättning: 4 101Mkr
4 716Mkr 5 423,5Mkr
Omsättningsökning: + 15% + 15% +15%
Rörelsemarginal: 12 ,9% 12 % 10,5%
VPA (e. skatt): 5,88kr 6,3kr 6,33kr
VPA tillväxt: + 9,5% +7% +0,5%
P/E 17 16 16
Kommentar _: Hur jag resonerar kring omsättningsökningen på 15% har jag beskrivit i texten ovan, med rörelsemarginalen har jag räknat med att det blir en fortsatt press främst p.g.a. kortsiktiga investeringar som jag beskrivit tidigare. Dock tror jag inte att marginalen blir lägre än målet på 10%, eftersom de största investeringarna görs i år och nästa år, efter detta är de större kostnaderna då borta, den stora marginalfrågan blir då hur vidare dollarn har stärkts mot kronan samt om satsningen i Storbritannien går bra eller ej._
Slutsats
Då kvarstår frågan: bör man sälja bilen samt belåna huset för att köpa aktier i Clas Ohlson? Det tvetydiga svaret på den frågan skulle vara nja. Något man kan se vid min prognos ovan är hur hårt den sänkta marginalen slår mot vinsten per aktie, och därför blir vinsttillväxten väldigt liten i år och nästa år, frågan är om man vill betala P/E 16 för ett bolag som har en låg vinsttillväxt?
På kort och mellankort sikt finns det egentligen inget som talar alls för aktien, jag har mycket svårt att se någon fundamental anledning att äga aktien före 2010, dock kan man hålla koll på hur satsningen i Storbritannien fortgår, om den ger positiv respons så kan det vara av intresse att omvärdera bolaget.
På lite längre sikt (minst 3år) kan det finnas en uppsida, men det som blir avgörande är helt klart hur satsningen utanför Norden står sig.
Sammanfattningsvis kan det nämnas att risken överstiger potentialen enligt mig, ökad konkurrens, press av marginaler samt osäkerhet hur konceptet tas emot utanför Norden är alla riskfaktorer som talar starkt emot. Å andra sidan finns det möjligheten att konceptet tas väl emot i Storbritannien vilket i så fall är en enorm marknad där en otrolig potential finns, men rådet slutar ändå på sälj, osäkerhetsmomenten är helt enkelt för stora.