Sälj Clas Ohlson-aktien
2013-05-12 06:25, Edited at: 2013-05-12 15:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Butikskedjan Clas Ohlson expanderar men den ekonomiska utvecklingen sackar och aktien verkar dyr.
Marknadsförings-kampanj
Clas Ohlson satsar i dagarna tydligen på reklam på Youtube med annons om tex "Kärcher högtryckstvätt för bara 2495 kr" (ordinarie pris 2995) om man blir medlem i "Club Clas".
"Clas Ohlson: Sveriges mest användbara butik sedan 1918", säger en röst i reklamsnutten.
"Ta del av rejäla råd och rabatter", står det på Clas Ohlsons hemsida om fördelen med att gå med i Club Clas.
Kan detta få fart på Clas Ohlsons ekonomiska utveckling (som väl inte har varit så bra på sistone)?
Ekonomisk utveckling
CO:s bokföringsår varar från maj ena året till apr året därpå.
Utvecklingen under de senaste kvartalen (plus intäktsutveckling för de senaste månaderna):
Intäkter:
maj 2011-juli 2011: 1,4 miljarder kr (+5%)
aug 2011-okt 2011: 1,6 miljarder kr (+8%)
nov 2011-jan 2012: 2,0 miljarder kr (+7%)
feb 2012-apr 2012: 1,3 miljarder kr (+9%)
maj 2012-juli 2012: 1,5 miljarder kr (+5%)
aug 2012-okt 2012: 1,6 miljarder kr (+4%)
nov 2012-jan 2013: 2,2 miljarder kr (+6%)
feb 2013: 0,4 miljarder kr (-3%)
mars 2013: 0,4 miljarder kr (-3%)
Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
maj 2011-juli 2011: +7%
aug 2011-okt 2011: +8%
nov 2011-jan 2012: +7%
feb 2012-apr 2012: +8%
maj 2012-juli 2012: +5%
aug 2012-okt 2012: +6%
nov 2012-jan 2013: +6%
feb 2013: -2%
mars 2013: +1%
Skaplig intäktstillväxt i alla fall, förutom de senast rapporterade månaderna då det har sackat lite.
Dock har CO tex uppgett att intäktsförändringen skulle ha varit +7% i mars om det inte var för kalendereffekten i form av att påsken i år (2013) inföll i mars medan den i fjol (2012) inföll i april. Det har gett 6 färre handelsdagar i mars 2013 jämfört med mars 2012.
Intäktsförändring i befintliga butiker (dvs exkl ökning pga fler butiker, och även exkl valutaeffekter):
maj 2011-juli 2011: -4%
aug 2011-okt 2011: -4%
nov 2011-jan 2012: -2%
feb 2012-apr 2012: -1%
maj 2012-juli 2012: -5%
aug 2012-okt 2012: -3%
nov 2012-jan 2013: -2%
Dvs inte bra att intäkterna i befintliga butiker inte verkar kunna hålla sig uppe.
Rörelsemarginal:
maj 2011-juli 2011: 9%
aug 2011-okt 2011: 8%
nov 2011-jan 2012: 15%
feb 2012-apr 2012: 0%
maj 2012-juli 2012: 7%
aug 2012-okt 2012: 6%
nov 2012-jan 2013: 11%
Stora säsongsvariationer från kvartal till kvartal med julkvartalet som det klart bästa för Clas Ohlson varje år och det efterföljande "vårkvartalet" som det sämsta.
Dock oroväckande att rörelsemarginalen under de senaste kvartalen har fallit jämfört med samma kvartal ett år tidigare.
Resultat efter skatt:
maj 2011-juli 2011: 85 miljoner kr (+1%)
aug 2011-okt 2011: 88 miljoner kr (+2%)
nov 2011-jan 2012: 220 miljoner kr (+13%)
feb 2012-apr 2012: 7 miljoner kr (0 miljoner kr samma kvartal året innan)
maj 2012-juli 2012: 72 miljoner kr (-15%)
aug 2012-okt 2012: 72 miljoner kr (-18%)
nov 2012-jan 2013: 204 miljoner kr (-7%)
Resultat per aktie:
maj 2011-juli 2011: 1,33 kr (+1%)
aug 2011-okt 2011: 1,38 kr (+2%)
nov 2011-jan 2012: 3,46 kr (+13%)
feb 2012-apr 2012: 0,11 kr (0 kr samma kvartal året innan)
maj 2012-juli 2012: 1,14 kr (-14%)
aug 2012-okt 2012: 1,14 kr (-17%)
nov 2012-jan 2013: 3,22 kr (-7%)
Fallande resultat efter skatt och resultat per aktie under de senaste kvartalen.
Varför minskande resultat?
I senaste resultatrapporten (för kvartalet nov 2012-jan 2013 som kom 12 mars 2013) förklarar CO:s vd Klas Balkow den senaste tidens fallande resultatet med följande faktorer:
• generellt svag detaljhandelsmarknad (vilket leder till färre kunder i butikerna och fallande intäkter i befintliga butiker)
• långsiktiga satsningar på nya marknader och säljkanaler
Nästa hållpunkter
Nästa ekonomiska rapportering från CO:
• 15 maj 2013 (kl 8): intäkter för apr 2013
• 12 juni 2013 (kl 8): resultatrapport för kvartalet feb 2013-apr 2013
• 12 juni 2013 (kl 8): intäkter för maj 2013
Då får man se hur CO:s fortsatta ekonomiska utveckling ser ut. Närmast på tur är alltså intäktssiffran för apr 2013 som ska presenteras nu på ons i veckan som kommer (15 maj 2013).
CO-aktiens värdering
Kvartalssiffrorna ovan innebär att CO under de senast rapporterade 12 månaderna (feb 2012-jan 2013) genererade ett resultat per aktie till 5,61 kr (-9% jämfört med motsvarande period 12-månadersperioden dessförinnan).
Vid nuvarande börskurs på 89,25 kr (slutkurs fre 10 maj 2013) handlas aktien alltså till ett p/e-tal på 16.
Det verkar dyrt för ett bolag med fallande resultat.
Dock positivt att intäktstillväxten är ganska god, så kan bolaget få stopp på marginalminskningen lär även resultatet börja växa i takt med intäktstillväxten.
Positivt att CO är finansiellt starkt med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på drygt 260 miljoner kr (per slutet av jan 2013) plus att CO äger drygt 2 miljoner egna aktier värda över 200 miljoner kr. Som jämförelse ligger bolagets börsvärde på knappt 6 miljarder kr vid nuvarande börskurs.
Nettokassan plus egna aktier svarar alltså för ca 8% av CO:s totala börsvärde (ca 7 kr per aktie av börskursen på 89,25 kr).
Exkl nettokassan och de egna aktier blir alltså börskursen ca 82 kr och då blir p/e-talet 14-15 istället för 16.
Positivt även att bolagsskatten har sänkts i Sverige från 26% till 22% from år 2013, vilket gynnar CO som har drygt 40% av sina butiker i Sverige. Det bör allt annat lika öka CO:s resultat efter skatt med 5-6% i Sverige och drygt 2% totalt.
Om CO
CO:s egen beskrivning av butikskedjans inriktning:
• "Verksamheten utgörs av försäljning av produkter för hus och hem, teknik och hobby via egna butiker och distanshandel. Sortimentet inriktas på prisvärda produkter som behövs i vardagen."
• "Smarta produkter och lösningar har varit vår passion sen 1918. Vi älskar att hitta lösningar som gör din vardag lite lättare."
• "Clas Ohlsons affärsidé, att erbjuda ett brett och prisvärt sortiment för att lösa vardagliga praktiska problem på ett smidigt sätt, har en stark attraktionskraft på etablerade marknader. Konceptet är unikt i sitt slag i Europa och har potential att expanderas till flera länder samt att öka marknadsandelarna på befintliga marknader."
• "Vår affärsidé är att göra det smidigt för människor att lösa vardagens praktiska små problem. Affärsidén baseras på grundaren Clas Ohlsons ursprungliga motto 'Vi ska sälja rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov.' "
• "Vår passion för fiffiga produkter är uppenbar i allt vi gör. Det är ett arv från vår grundare som tillbringade många nätter med att fundera ut fiffiga lösningar på vardagliga problem. Vårt genuina intresse för tillförlitliga och fiffiga produkter är en anledning till varför vi varit framgångsrika varje år ända sedan starten."
(Hämtat från CO:s resultatrapporter och hemsida.)
Enl sin hemsida delar CO in sitt produktsortiment i följande 5 kategorier:
el
fritid
bygg
multimedia
hem
Det är tex batterier och batteriladdare (från produktkategorin el), barn- och lekprodukter (fritid), byggbeslag (bygg), tillbehör till Apple/Mac-datorer (multimedia) och badrumsrelaterade produkter (hem).
CO är baserat på orten Insjön i Dalarna (där väl bolaget startades som postorderföretag en gång i tiden).
CO har ca 2 500 pers anställda fördelade enl följande (andel av totalt antal anställda):
Sverige 1372 pers (55%)
Norge 655 pers (26%)
Finland 216 pers (9%)
Storbritannien 194 pers (8%)
Kina 46 pers (2%)
- - -
Summa 2483 pers (100%)
(Snittantal anställda enl senaste resultatrapporten maj 2012-jan 2013).
Bolaget har försäljning i följande länder:
Sverige
Norge
Finland
Storbritannien
Varför inte Danmark? CO planerar att börja med försäljning i flera länder, bla "ett tysktalande land" (Tyskland, Österrike eller Schweiz?) tidigast under år 2014.
Butikerna
Som nämnt startade väl CO en gång i tiden som postorderfirma. I dagsläget utgörs dock CO:s "distansförsäljning" (dvs försäljning via postorder och internet) för mindre än 2% av CO:s totala intäkter.
Resten (dvs nästan hela CO:s totala intäkter) genereras i bolagets buiker.
Enl senaste resultatrapporten (för nov 2012-jan 2013) hade CO 172 butiker per slutet av jan 2013 fördelade enl följande per land (andel av totala antalet butiker):
Sverige 72 st (42%)
Norge 61 st (35%)
Finland 27 st (16%)
Storbritannien 12 st (7%)
- - -
Summa 172 st (100%)
Det kan jämföras med följande antal butiker ett år tidigare, dvs i slutet av jan 2012 (andel av totalt antal butiker):
Sverige 64 st (42%)
Norge 55 st (36%)
Finland 21 st (14%)
Storbritannien 12 st (8%)
- - -
Summa 152 st (100%)
Tillväxt av antalet butiker från slutet av jan 2012 till slutet av jan 2013:
Sverige +13%
Norge +11%
Finland +29%
Storbritannien 0%
- - -
Summa +13%
Dvs det är väl en ganska god ökningstakt med klart över 10% totalt antal fler butiker på ett år.
Butiksexpansionen
Om CO:s butikskoncept är tillräckligt starkt (dvs tillräckligt populärt hos kunderna) ska förhoppningsvis CO:s totala intäkter och resultat öka i samma takt (även om det väl inledningsvis blir sämre lönsamhet under en kort period när man startar en ny butik pga uppstartskostnader etc).
CO:s mål för butikstillväxten (enl senaste resultatrapporten, dvs för nov 2012-jan 2013 som kom 12 mars 2013):
• För (det nu just avslutade) bokföringsåret maj 2012-apr 2013 var CO:s mål att öppna 17 nya butiker. (Det innebär en ökning av antalet butiker med 11% från 157 st per slutet av apr 2012 till 174 st per slutet av apr 2013.)
• För (det nu just inledda bokföringsåret) maj 2013-apr 2013 är CO:s mål att öppna 12-17 nya butiker. (Det innebär en ökning med 7-10% från 174 st per slutet av apr 2013 till 186-191 st per slutet av apr 2014.)
Dvs en ökning av det totala antalet butiker med 11% under förra bokföringsåret och 7-10% under innevarande bokföringsår är väl en god tillväxttakt.
Ekonomiska mål
Långsiktigt har CO följande ekonomiska mål:
• Intäktstillväxten ska uppgå till lägst 10%/år (mätt över den senaste 5-årsperioden).
• Rörelsemarginalen ska uppgå till 10%/år.
Det kan jämföras med CO:s nuvarande ekonomiska utveckling under senast rapporterade 12 mån (feb 2012-jan 2013):
• Intäkterna uppgick till 6,5 miljarder kr vilket var +6% från 12-månadersperioden dessförinnan.
• Rörelsemarginalen uppgick till 7% (vilket var en minskning från 9% under 12-månadersperioden dessförinnan).
Dvs för närvarande är utvecklingen klart sämre än målen.
Marginalminskningen kan väl åtminstone delvis förklaras med att CO ökat butikstillväxten:
• Under 12-månaderperioden feb 2011-jan 2012 ökade CO antalet butiker med 12% (16 st; från 136 st till 152 st).
• Under 12-månadersperioden feb 2012-jan 2013 ökade CO antalet butiker med 13% (20 st; från 152 st till 172 st).
Frågetecken
Dvs när bolaget gasar på med butiksexpansionen så leder det till en ökad inledande press på lönsamheten pga uppstartskostnader för nya butiker.
Men som aktieinvesterare vore intrycket av CO bättre om bolaget lyckades bibehålla en rörelsemarginal på minst 10% trots butiksexpansionen. Bolaget uppger ju självt att marginalmålet är satt inkl belastning pga butiksexpansion.
Dessutom vore intrycket även bättre om intäkterna låg i nivå med målet om en intäktstillväxt på minst 10%.
Visst kan man delvis förklara nuvarande lägre intäktstillväxt med starkare krona och dålig konjunktur, men som aktieinvesterare börjar man kanske undra om en förklaring åtminstone även är att CO:s butikskoncept inte är tillräckligt starkt och att det är därför som utvecklingen av intäkter och lönsamhet är sämre än målen.
Det finns väl tex frågetecken för CO:s etablering i Storbritannien där bolaget efter en tids snabb expansion nu har dragit i bromsen och som nämnt enl ovan inte ökat antalet butiker där alls under det senaste året.
Huvudägare, styrelse, vd
Personer från familjerna Tidstrand, Haid och Thylén är största aktieägare i CO med en ägarandel på över 40% tillsammans. De är väl släktingar till grundaren Clas Ohlson.
De verkar dock inte längre vara särskilt aktiva i bolaget. Av släktingarna är det bara Clas Ohlsons barnbarn Björn Haid (68 år i år) som sitter i CO:s nuvarande styrelse på 8 pers.
Positivt att Anders Moberg (med bakgrund som bla Ikeas tidigare koncernchef) är CO:s styrelseordförande, och att han själv har köpt på sig aktier i CO motsvarande en ägarandel på över 2% (värd 125 miljoner kr vid nuvarande börskurs för CO-aktien). Han måste alltså verkligen tro på bolagets framtid.
CO:s vd Klas Balkow (48 år i år) tillträdde i sept 2007. Han är alltså nu inne på sitt sjätte år som CO-vd.
Dags att byta vd?
Balkow har inte lyckats skapa en god ökning av CO-aktiens börskurs under de senaste åren.
För 5 år sedan (våren 2008) låg aktien kring 100 kr och nu (våren 2013) ligger den kring 90 kr.
I och för sig har aktien enl nedan under dessa 5 år även gett aktieägarna utbetalade aktieutdelningar på totalt ca 20 kr:
5,00 kr (för bokföringsåret maj 2007-apr 2008, utbetald hösten 2008)
3,00 kr (för bokföringsåret maj 2008-apr 2009, utbetald hösten 2009)
3,75 kr (för bokföringsåret maj 2009-apr 2010, utbetald hösten 2010)
3,75 kr (för bokföringsåret maj 2010-apr 2011, utbetald hösten 2011)
4,25 kr (för bokföringsåret maj 2011-apr 2012, utbetald hösten 2012)
- - -
Summa: 19,75 kr
Aktien har alltså haft en totalavkastning (kursförändring plus aktieutdelningar) på ca 12% på 5 år (från knappt 100 kr i maj 2008 till knappt 110 kr i maj 2013 inkl utbetalade aktieutdelningar).
Men det blir bara en totalavkastning på i snitt drygt 2%/år vilket är för skralt.
På vägen har aktiekursen varit uppe i över 150 kr i början av 2010, men sedan dess har kursen alltså fallit kraftigt. Så aktieinvesterare verkar ha blivit särskilt besvikna över CO:s ekonomiska utveckling sedan dess.
Dags att pröva någon ny förmåga som CO-vd?
Trots aktieägarnas dåliga totalavkastning under Balkows tid så får han bra betalt.
Under bokföringsåret maj 2011-apr 2012 fick han en ersättning på totalt 6-7 miljoner kr (motsvarande över en halv miljon kr i månaden) varav över 2 miljoner kr i bonus.
Här pratar Balkow om CO i ett gammalt videoklipp från sept 2011: http://www.youtube.com/watch?v=DwwykIj_4ss
Han pratar där om CO:s resultatrapport för kvartalet maj 2011-juli 2011 (det första kvartalet i bokföringsåret maj 2011-apr 2012).
//Tillägg 12 maj 2013
Dubbelräkning
• Ovan har nämnts att CO äger drygt 2 miljoner egna, återköpta CO-aktier värda drygt 200 miljoner kr och att det kan ses som en del av bolagets "kassa".
• Och samtidigt har de resultat per aktie som anges i CO:s resultatrapporter använts.
Men det blir lite för bra. Man får istället välja ett av nedanstående 2 alternativ:
• Alternativ 1: Man får antingen räkna med de egna aktierna i "kassan" och beräkna resultatet per aktie som resultatet efter skatt delat på det totala antalet utestående CO-aktier.
• Alternativ 2: Eller så får man bortse från att CO äger de egna aktierna och istället beräkna resultatet per aktie delat med totalt antal utestående CO-aktier minus de egna, återköpta aktierna (dvs de resultat per aktie som CO anger i sina resultatrapporter).
Här är utgångspunkten att alternativ 1 är det bästa och tydligaste sättet att se det på.
Det innebär att man kan se det som att CO har en nettokassa på 400-500 miljoner kr (varav drygt 260 miljoner kr i likvida medel minus räntebärande skulder, samt egna CO-aktier värda drygt 200 miljoner kr).
Men då måste man alltså beräkna CO:s resultat per aktie som resultatet efter skatt delat på det totala antalet utestående CO-aktier.
Det innebär alltså att resultatet per aktie blir lägre än de resultat per aktie som anges i CO:s egna resultatrapporter.
Och samtidigt innebär det att CO-aktiens p/e-tal blir högre (dvs att aktien i själva verket är ännu dyrare) än som nämnts ovan.
Nu blir det ingen jätteskillnad eftersom CO inte har återköpt så jättemånga egna aktier.
Tex enl senaste resultatrapporten för kvartalet nov 2012-jan 2013:
• Resultatet efter skatt uppgavs uppgå till 204 miljoner kr för kvartalet.
• Resultatet per aktie uppgavs uppgå till 3,22 kr för kvartalet.
• CO hade totalt 65,6 miljoner utestående aktier per slutet av jan 2013.
• Antalet egna, återköpta CO-aktier uppgick till ca 2,3 miljoner st per slutet av jan 2013 (motsvarande 3,5% av totalt antal utestående aktier).
Tar man kvartalets resultat efter skatt delat med totalt antal utestående aktier blir det 3,11 kr (dvs 3-4% lägre än de 3,22 kr som CO självt anger i resultatrapporten).
Och för senast rapporterade 12 mån (feb 2012-jan 2013) uppgick CO:s resultat per aktie till 5,61 kr om man summerar upp de resultat per aktie som CO självt uppgett i sina 4 senaste kvartalsrapporter.
Men om man summerar upp de 4 senaste kvartalens resultat efter skatt och delar det med det totala antalet utestående CO-aktier blir resultatet per aktie får man istället 5,41 kr (dvs återigen en 3-4% lägre siffra).
Högre p/e-tal (dvs dyrare aktie)
Och med börskursen 89,25 kr blir p/e-talet då 16,5 (börskurs 89,25 kr delat med resultat per aktie 5,41 kr), jämfört med ovannämnda p/e-tal på 16 (beräknat som börskurs 89,25 kr delat med resultat per aktie 5,61 kr).
Men det är alltså inga jätteskillnader. Och som nämnt ovan innebär den from 2013 sänkta skattesatsen i Sverige att CO:s resultat efter skatt ökar med drygt 2% (allt annat lika) vilket kompenserar.
Och med alternativ 1 ovan har man ju rätt att beräkna ett justerat p/e-tal som aktiekursen (89,25 kr) minus nettokassan (inkl de egna aktierna) per aktie (dvs ca 7 kr) - vilket blir en justerad börskurs på ca 82 kr, och beräkna p/e-talet som 82 kr delat med resultatet per aktie 5,41 kr. Då blir p/e-talet ca 15 (15,2 för att vara mer exakt).
Men vid p/e-talsberäkningen får man inte både räkna med den justerade börskursen 82 kr och använda CO:s angivna resultat per aktie 5,61 kr. Då blir p/e-talet 14,6. Men det blir alltså för bra pga tårta på tårta.
Slutsats
Så en slutsats är ju att även justerat för kassan (inkl de egna aktierna) blir CO-aktiens p/e-tal så högt som över 15 trots att bolaget har visat fallande resultat flera kvartal i rad, vilket gör att aktien verkar vara för dyr.
Om aktien låg i 50-60 kr och p/e-talet blev kring 10 skulle aktien verka mera köpvärd.
Då skulle man även ha potential till kursuppgång om CO:s resultat börjar stiga framöver, plus att bolaget tack vare sin starka finansiella ställning med nettokassa (inkl de egna aktierna) har råd att härda ut tills förbättringen kommer.
Som det är nu verkar aktieinvesterarna med CO-aktien på nuvarande höga nivå redan ha bakat in att en förbättring av resultatutvecklingen kommer de närmaste kvartalen, trots att det enl ovan finns frågetecken för att CO ökar antalet butiker så mycket trots att den ekonomiska utvecklingen vad gäller intäkter (i befintliga butiker) och resultat inte hänger med riktigt - vilket reser frågetecken för om CO:s butikskoncept håller för en så pass aggressiv expansion.
//
- - -
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommandtionen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Här fick alltså Clas Ohlson-aktien rekommendationen "sälj" vid nuvarande börskurs 89,25 kr (slutkurs fre 10 maj 2013).