Community posts

Madoff-effekten

IT
itrader

0 comments

Di.se skriver om att många (majoriteten) av de europeiska bankerna har blivit lurade av Bernard Madoff. Han har skapat bluffbolag som den europeiska banksektorn har investerat i. Spanska Santander har...

Penningmarknadsfonder och låga räntor

FL
flute

0 comments

Penningmarknadsfonder i USA börjar nu få problem, eftersom räntan på 3-månaders amerikanska statsskuldsväxlar är nere på 0,01%! Därmed får särskilt de fonder som mest investerar i statspapper svårt at...

En om dagen - dag 6

FR
frefec

0 comments

Dagens affär i Nordea 500 st köptes till 60,1 och såldes till 59,70. En förlustaffär på totalt 400-. Vill även passa på att skriva lite om Starbreeze som nu handlas till nivåer som värderar bolaget...

To be or not to be . . .

LA
lapek

0 comments

Nej, rubriken syftar inte på den gamla mellanöls-frågan, utan snarare är den ett uttryck för tankebanor som jag tror många privatinvesterare ställer sig dagligen - eller åtminstonde då och då. To be...

Jag ser kaklet

D2
d29ea4a86d4b

0 comments

Då kom äntligen bekräftelsen som vi alla väntat på, och det är att det kinesiska statliga oljebolaget Sinopec som har lagt bud på Tanganyika oil fått alla nödvändiga tillstånd från kinesiska staten så...

Tecken som aldrig setts tidigare

F8
f8496ae7c7c0

0 comments

Den 9 januari 2008 (för ett år sedan) publicerade jag en blogg här på Redeye med rubrik "Baissaren Robertson..." Det är en mycket erfaren investerare som vid 76 års ålder (2007) såg tecken i ekonomin...

Guideline mot framtiden

AD
adacta

0 comments

Aktien har gått från 12 kr för ca ett år sen ner till 2,30 kr idag. Ser inte bättre ut än att marknaden fortsätter att sänka detta bolag. Tvisten med dom förra ägarna av Malå gjorde att intresset blev...

Frihandeln mot gränsen?

2B
2bb086e9ba14

0 comments

I mitt förra inlägg ”enda vägen?” blev slutsatsen att den nyliberala marknadsekonomin, bildligt talat, begått harakiri. Enligt doktrinen, skall marknaden själv lösa alla problem och staten inte ingrip...

Nya vinstvarningar

IT
itrader

0 comments

Ett av mina favoritbolag Nokian Renkaat vinstvarnade i fredags. Försäljningen har varit under förväntan och resultatet kommer att vara under bolagets mål. Nettoförsäljningen kommer att öka med ca 5 %...