Community posts

Pearl vs Tanganyika

D2
d29ea4a86d4b

0 comments

Vilket av bolagen blir det bästa caset ? Mitt svar blir, Pearl Exploration. Bägge bolagen jobbar med samma typ av tung olja och det har av flera belackare hånats p.g.a det lägre priset och den dyrare...

Hank Paulson -USA:s finansminister

F8
f8496ae7c7c0

0 comments

En person jag aldrig litat på är USA:s finansminister Hank Paulson. Han började som ung på börsmäklarfirman Goldman Sachs. Han slutade som dess chef. Han avgick 2006 för att bli USA:s finansminister...

Olje-rederierna har det svårt

F8
f8496ae7c7c0

0 comments

Harre34 har borrat djupt i oljans historia och framför allt dess pris-historia. I tidigare blogg i går förde jag fram synpunkter på dagens oljepris upp- och ned-gående. Jag tog derivat-handeln som möj...

Lite uppdateringar av läget

FL
flute

0 comments

Idag tänkte jag uppdatera lite vad som hänt sen med sånt som jag kommenterat tidigare. Vi börjar med räntespreaden tremånaders STIBOR mot tremånaders statsskuldsväxel: Som synes har det lugnat ner s...

Oljeprisets historia och lite analys om priset

HA
harre34

0 comments

I bland kan det vara klokt att titta bakåt för att kunna spå framtidens pris. Och förhoppnings vis bli rik på det. Råoljepriset beter sig mycket stora svängningar i pris när det är brist eller översko...