Olje-rederierna har det svårt
2008-12-20 23:31, Edited at: 2010-06-11 11:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Harre34 har borrat djupt i oljans historia och framför allt dess pris-historia.
I tidigare blogg i går förde jag fram synpunkter på dagens oljepris upp- och ned-gående. Jag tog derivat-handeln som möjlig orsak.
Harre34 har under olje-historiens gång mer sett inre orsaker till oljeprisets fluktationer. Politiska kriser i de olje-producerande ländernas har han förtjänstfullt utrett som orsaker.
Jag vill nu vidga debatten om inte tillgång- och efterfrågan också spelar stor roll.
Under krisens högkonjunktur nu mellan 2003-2007 så steg priset oavbrutet. Vi känner alla till uppgången från 50 dollar fatet (159 liter) till 140 dollar och så ned i dag igen till dagens pris.
Kan det vara så enkelt att olje-priset de sista månaderna gått ned helt enkelt för att bil- och stål-industrin står still. Det flygs inte i samma utsträkning längre o.s.v. Kort sagt, det är ingen efterfrågan längre. Det är också billigare frakter går det att läsa om i Dagens Industri 20/12 2008. (Guldruschen är över för tankrederierna). Rederierna gör inga storvinster längre. Frakterna av olja är färre.