Midsona – En framtida mumsig Cash Cow, a lá Warren Buffet speziale Procter & Gamble?
2011-02-21 22:44, Edited at: 2011-02-21 22:46Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Midsona är ett bolag (tidigare Midlefart Sonesson) som i huvudsak är verksamma inom ”hälsa och välbefinnande”. Ett bolag som är verksam inom den här branschen får redan här mig att dra öronen åt mig. Eftersom jag personligen är skeptiskt till dessa typer av produkter. Men det ska inte stickas under stolen att detta är en växande marknad på grund av vårt ytligare samhälle. Vilket gör det till en intressant bransch! Något som är säkert att det är en bransch som är här för att stanna, och inte något hokus pokus som vissa skeptiker kanske hävdar.
Jag uppfattar Midsona precis som Procter&Gamble (P&G) och Unilever. Där Midsona precis som P&G och Unilever är ett bolag som äger starka varumärken som de låter utvecklas som enskilda bolag i en gemensam koncern.
När jag började jämföra Midsona med dessa två bolag hade jag förutfattade meningar om att det skulle vara rätt stora skilnader mellan dessa bolag. Jag trodde att de var verksamma på olika typer av produktmarknader, Livsmedelsmarknaden vs Produkter inom hälsa, skönhet och välbefinnande (i huvudsak naturprodukter). Dock så insåg jag snabbt att både P&G och Unilever har stor del av sina verksamheter inom dessa områden, framför allt inom skönhetsprodukter.
P&G
P&G Varumärken: Wella, Gilette, Herbal Essences, Head and Shoulders, Olay, Vicks (http://www.pg.com/en_US/brands/all_brands.shtml)
P&G 2010 i siffror: Omsättning 79,57 $ MDR, Nettovinst 10,95 $ MDR, Anställda 138 000 (cirka), Värdering: 209,85 $ MDR (http://finance.yahoo.com/q/ks?s=PG)
Unilever
Unilever Varumärken****: Dove, Lux, Sunsilk, Becel (http://www.unilever.se/brands/)
Unilever 2010 i siffror: Omsättning 60,03 $ MDR, Nettovinst 5,76 $ MDR, Anställda 163 000 (cirka), Värdering: 91,15 $ MDR (http://finance.yahoo.com/q/ks?s=ul)
Midsona
Midsona Varumärken: Friggs, LdB, Naturdiet, MaxMedica, MyggA ,(Strepsils – Midsona ansvarig för försäljning och Marknadsföring på den finska marknaden)
Midsona 2010 i siffror (Beräknat 1 $ = 6,4 kr): Omsättning 0,177 $ MDR (1 134 M SEK), Nettovinst 0,00094 $ MDR (60 M SEK), Anställda (cirka) 290, Värdering 0,05436 $ MDR (348 M SEK = 22 887 290 aktier * 15,2 kr) (http://www.midsona.com/Global/Midsona/Investerare/Rapporter/MidSon%20Report%202010%20Q4%20vFinal[1].pdf)
Så vad vill jag ha sagt med alla dessa siffror? Jo jag tycker det är alltid viktigt att få perspektiv på ett bolag. Därför väljer jag att ta in Unilever och P&G för att få lite perspektiv. Dock så arbetar Unilever och P&G på en global marknad, medans Midsona endast verkar i Sverige, Norge och Finland. Dock så har de endel produkter som konkurrerar mot exakt samma segment som Unilever och P&G på samma marknad, vilket jag tycker är mycket intressant! Eftersom jag inte har lyckats hitta siffror för P&G och Unilever verksamhet i Midsonas geografiska verksamma områden, har jag valt denna metod för att få perspektiv.
Jämförelse för att få perspektiv:
P/E tal: Midsona 5,78 (31/12 2010) . P&G 17,53 . Unilever 14,93 (21/2 2011 för P&G + Unilever)
Midsonas Omsättning är : 0,22 % av P&G:s och 0,29 % av Unilevers
Midsonas Nettovinst är : 0,023 % av P&G:s och 0,16 % av Unilevers
Omsättning/Anställda: Midsona = 0,61 $ M . P&G = 0,58 $ M . Unilever = 0,36 $ M
Dessa siffror som jag har tagit fram ger i alla fall mig en mycket positiv bild av Midsona som bolag. Dels för att deras P/E-tal är mycket lågt, som jag ändå har valt att vara försiktig vid mina beräkningar. Anledningen varför jag har valt att mäta omsättningen som mått istället för nettovinsten är pga Midsonas nettovinst inte skulle ge ett rättvist resultat. Detta pga att jag anser att bolaget är inne i en turnaround i lönsamheten samtidigt som jag inte har den rätta kompetensen och verktygen för att göra estimates för Midsonas verksamhets år 2011. Något som jag gillar med Midsona är att de har starka varumärken på den geografiska marknaden som de befinner sig på, vilket kostar tid och resurser att utveckla.
För att gå över till Midsonas finansiering så ligger i dagsläget soliditeten på cirka 57,6 % (512 Mkr / 889 Mkr). Vilket jag tycker känns som en lagom nivå att ligga på. Bolaget gjorde bla en övertecknad nyemssion och fick in 127 Mkr 18/12 2009 (http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article698615.ece).
Det som jag känner mig lite oklar kring är Midsona:s ägarstruktur. Midsona ägs till större del av Midelfart Holding AS 25,4 % samt Stena Adactum AB 24,7 %. Två investmentbolag som jag känner att jag inte har alltför mycket kunskap om. Jag har läst runt endel men jag får ingen klar och tydlig bild kring dessa ägare. Något som jag däremot gillar är bolagets Koncernledning (http://www.midsona.com/sv/Bolagsstyrning/Koncernledning/ ), som verkar bestå av människor med en bred kompetens.
Jag tycker Midsona känns som ett relativt tryggt bolag som verkar i en bransch där de definitivt har inarbetade varumärken samtidigt som nya spännanade produkter med potential lanseras. Jag tror att senaste kvartalsrapporten var den första av många framtida positiva rapporter, och att bolaget håller på att få rätsida på sin verksamhet. Jag ser många liknelser med detta bolag och P&G. Det som dock skiljer dem åt är utvecklings- och värderingspotentialen ;)
Tacksam för kritik!
Mvh Martin