Community posts

SBAB nedgraderat

FL
flute

0 comments

Jag har tidigare talat om SBAB och anser inte att deras framtid ser särskilt ljus ut, med tanke på att vi nu befinner oss på nersidan av den svenska bostadsbubblan och dessutom i en finanskris. Krafti...

Investeringsskojarna avslöjas återigen

FL
flute

0 comments

Nu har det hänt igen - sparare har blivit inlurade i dåliga investeringar. Just nu är Acta aktuella på grund av de genomdåliga råd de gett en stackars äldre dam som ville placera sitt sparkapital. Val...

Mer realistiska prognoser

FL
flute

0 comments

Äntligen verkar det komma mer realistiska framtidsprognoser från de professionella prognosmakarna. SEB förutspår nu att recessionen fortsätter även under 2010. Vidare tror de att BNP minskar med 1,4%...

Mina överväganden inför aktieköpet

YX
yxhugg

0 comments

När jag själv köper aktier så vill jag att aktierna: 1) Redan visar vinst. Förhoppningsbolagen får vänta. 2) Har utdelning. Direktavkastningen avslöjar kvalitén i vinsten. 3) Jag vill a...

Dubbelbeskattningens hängsnara

D2
d29ea4a86d4b

0 comments

Sunbiis blogg Alternativ utdelning, fick igång mitt tangentbord helt av sig självt likt ett självspelande piano, angående dubbelbeskattningen av oss aktieägare. När jag tog upp utdelning som en självk...

Arbetslöshetsersättning

F8
f8496ae7c7c0

0 comments

iTrader skriver i sin blogg "Live and let die" (26/11 2008) att bilindustrin och andra svaga branscher ej skall ha stöd. Jag håller helt med. Det finns ju två anledningar till att en industri måste k...

Live and let die

IT
itrader

0 comments

Man frågar sig snart om företag får gå i konkurs? Bilindustrin (i gott sällskap) talar om hur enormt viktiga de är för världens ekonomi! Deras eventuella konkurs skulle hota landet och staten måste dä...

Historisk börskrasch ger köpläge?

EV
evilsteff

0 comments

(Klicka för större graf) Det är nog tydligt att jag har blivit mer positiv i mina kommentarer den senaste tiden och jag tänkte utveckla det lite i det här inlägget genom att kika på var börsen befinn...

Alternativ utdelning

SU
sunbii

0 comments

Jag sällar mig också till skaran som förordar utdelning och då gärna flera gånger per år. Men om man tittar specifikt på svenska förhållanden så finns det en faktor som talar mot utdelningar nämligen...