Är avdragsrätt viktigare än skattefrihet?
Att man inte kan dra av förluster om man har aktierna i KapitalFörsäkring har i några bloggar och kommentarer angetts som en nackdel. Fel synsett tycker jag. Det är en konsekvens av att all kursvinst...
Att man inte kan dra av förluster om man har aktierna i KapitalFörsäkring har i några bloggar och kommentarer angetts som en nackdel. Fel synsett tycker jag. Det är en konsekvens av att all kursvinst...
De som är intresserade av en Nobelpristagare med social kompetens kan snart se Paul Krugmans berätta om sin handelteori. Föreläsningen hölls igår men snart ska det komma en video här. Han anteckninga...
Man måste ändå le lite åt ratinginstitut och deras försök att se världen i svart och vitt! Rysslands utländska upplåning får sänkt kreditbetyg till BBB/A-3 från tidigare BBB+/A-2! Utsikterna är fortsa...
Jag rekommenderar att först läsa del 1 för att få bakgrund till det jag skriver nedan. Efter att ha granskat hur det såg ut vid botten 2002 går jag vidare med hur det ser ut i nuläget och om det finns...
Nackdelen med kapital försäkring är att man inte kan dra av förluster. Om man är mycket långsiktig och bara köper "säkra kort" kan det räcka med kapitalförsäkring. Givetvis måste man ändå följa börsen...
Jag har tidigare visat en jämförelse av USA-börsen i nuläget och hur det såg ut 1966-1974. Nu tänkte jag även jämföra med en annan period och det är hur det såg ut vid botten 2002 för att se om det ge...
I fredags (5/12 2008) gick SEB sensationellt ned med 20 procent på en dag. Förvåningen var stor. Vad hade hänt? Någon tidning spekulerade i att det var eventuell kommande devalvering i Lettland som s...
Handlade idag med en mer illikvid aktie. Dagens affär blev Bioinvent. 2000 inhandlade för 15,80 och såldes för 16,00. Vinst 200,- Summarum: Dag 1 - 500,- Dag 2 + 200,- Om tid finnes funderas det...
Mitt lilla bidrag måste bli: http://www.redeye.se/aktiebloggen/1155/guideline-fortsatter-raset Här kommenterar jag Guideline och förespråkar vidare ras i aktien till trots för att jag vid det tillfä...
Det kom en höjd rekommendation på Tanganyika oil idag från SEB från sälj till behåll. Lite svårtolkat och kryptiskt eftersom det borde innebära att SEB tror att affären med Sinopec går igenom. Å andra...