Procast Media – Dags att ta position!
2010-10-26 22:07, Edited at: 2010-10-26 22:07Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Procast Media är ett bolag som är noterat på Aktietorget och som har levt en relativt undanskymd tillvaro. Vid första anblicken så ser bolaget inte så märkvärdigt ut, men närmsta åren kan bli riktigt intressanta om man lyckas med sin strategi.
Bolaget är verksamt inom digitalt out-of-home media i väntrums- och vårdmiljöer. Bolaget driver två kanaler DENTVISION och MEDTV och har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Åland. Verksamheten omfattar försäljning av annonsutrymme, uthyrning av skärmar och system som krävs för att driva bolagets kanaler samt patientkommuniktationslösningar för vårdgivare.
Fram till i början av 2010 så har man haft störst fokus på att utöka basen för annonsutrymme d v s få igång skärmar och kanaler och därmed mindre fokus på själva annonsförsäljningen. 2010 har man lagt om kursen eftersom man anser att man kommit upp i en tillräcklig nivå av enheter för att en utökad annonsförsäljning ska ge bra effekt på resultatet för bolaget. Med anledning av detta har en nyemission genomförts under andra kvartalet, innefattande aktier, konvertibler och teckningsoptioner. Detta har tillfört bolaget drygt 8 miljoner kr som gör det möjligt att nu fortsätta bygga upp en stark försäljningsorganisation för att på bästa sätt utnyttja basen av enheter som man installerat. Bolaget förväntar sig full effekt under 2011, men det ska även hinna påverka 2010 års resultat.
Bolaget har sedan starten visat positivt resultat på sista raden trots att man hittills inte fokuserat på lönsamheten utan istället på att bygga ut basen för annonsförsäljning. Första halvåret är alltid svagare och även i år är det minusresultat efter första halvan av året. Dock betydligt mindre än föregående år, –0,22kr/aktie i år jämfört med -0,38kr/aktie föregående år. Omsättningen har under perioden ökat med 32%. Helåret 2009 slutade med en vinst på futtiga 0,01kr/aktie, men om man endast mäktar med lika stor vinst andra halvåret 2010 som man redovisade samma period 2009 så slutar 2010 med 0,17kr/aktie i vinst. Det medför ett p/e-tal på endast drygt 4 för innevarande år. Det känns väldigt billigt!
Den stora nackdelen om man vill ta position är att likviditeten i aktien är mycket dålig. En mindre post kan ju ändå vara värt att försöka knipa även om man får gå upp i pris lite grann. Även om man får betala 1 kr/aktie så blir det inte mer än p/e 6 om ovan scenario stämmer.
Det finns ju naturligtvis osäkerhetsfaktorer nu när man beslutat sig för att satsa ordentligt på uppbyggnaden av försäljningsorganisationen. Risken finns ju alltid att man drar på sig kostnader fort innan försäljningen tar fart och om en nedgång i konjunkturen kommer så kommer naturligtvis bolaget påverkas negativt.
4 november får vi nog bra svar vartåt det lutar när bolaget rapporterar 3 kvartalet. Den mer riskvillige tar position före och är man mer försiktig läser man nästa rapport noggrant innan eventuell position tas.