Funcom
2018-06-07 07:56, Edited at: 2018-06-08 07:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Funcom släppte för drygt 1 månad fullversionen av sitt open-world spel Conan Exiles till konsol och PC digital och retail. Mottagandet har varit bra och jag tror bolaget står inför en omvärdering.
(08/06/2018)Updaterad pga miss i beräkning av årsresultat
Jag ser många likheter med vart Starbreeze stod efter lanseringen av Payday 2, flera år av förluster med stora långa "work for hire" projekt I trippel-A utförande med låga eller inga marginaler. Funcom har gjort liknade resa, men har nu lagt en ny strategi och satsar på egna projekt i mindre skalla till en lägre risk samt då tätare releaser varvat med förläggaruppdrag.
Tillväxtmotorn i det nya Funcom eller Funcom 2.0 som de själva kallar det kommer vara Conan så som Payday är/var för Starbreeze. Styrkan I spelet tror jag är nämligen en stabil och god försäljning över tid. Vi kan dra paralleller till RUST och ARK de stora I genren" open world survival", uppåt 10 miljoner sålda. De strö säljer och säljer bra på reor, med den stora marknaden man når med tex Steam och digitala plattformar så blir det fort stora summor.
Jag ska försöka estimera vad jag tror är ett rimligt resultat för året för enbart Conan Exiles.
Nutid
Vad vi står idag Q2 är att Funcom har rapporterat om 1 miljon sålda sedan EA releasen den 1 Februari 2017 till 8 maj 2018. Den 24 maj rapporterade dem om över 1.4 miljoner sålda.
Tar man Steamspy till hjälp estimera lite på XBOX försäljningen från Q3 och framåt (De delar in i consol och PC i kvartal rapporterna) får jag det till att vid ingången av Q2 var det 750 000 sålda på PC och ca 100 000 från XBOX.
Sedan estimeras Steam försäljningen med "Reviews metoden" (Beskrivs i slutet) och då blir konsol resten. Digital/retail ratio estimera jag till 80/20% på konsol vid release, för att sedan minska då retail inte säljer nämnvärt efter release veckorna.
Försäljning 24 Maj- 5 Juni uppskattas med reviews metoden och till konsol anser jag det säljer 60% mer änn pc. (Baserat på siffrorna mellan 8-24 maj där det sålde 60% mer) . Försäljningen resten av månaden estimera till 3000 per dag på PC, något högt men jag anser att summer sale samt DLC kommer ge en extra push.
Q3-Q4
I Q3 räknar jag med att dags försäljningen går ner mot nivån efter combat patch 18 april, dvs 2000. En nivå som ARK och Rust uppnår. Kanske något hög dagsnitt nivå men här är ju också chans de kör DLC och diverse content updates och events, konsol ration sjunker något till 1.2 och retail endast 5%.
I Q4 räknar jag med 1500 om dagen och konsol ratio ner till 0.8 av PC, antagligen lite högt dagsnitt men återigen det är wintersale och andra event som väger upp.
Finansiella prognoser
Baserat på ovan nämnda estimat får jag följande prognos för 2018. Utgår från senaste kvartalsraporten. I omsättningen ingår även 1 MUSD som de anda spelen bidrar med. Kostnader för året har jag skruvat upp lite ifrån 2017 nivå då det låg på (13225 TUSD), baserat på ökade satsningar och marketing. Dock går royaltyn ner med 50% på Conan då de numera äger 50% så det väger upp lite där. Även avskrivningar kan öka något när nu Conan är färdigt.
Edit: En användare påpekade att Driftkostnader adderades istället för att dras bort, tack för detta!
Summering
Varför jag inte väljer räkna ut ett resultat är pga jag inte vet hur de kan nyttja det stora skatteunderskott på 100 miljoner, så resultat efter skatt bör iaf landa runt 150 MNOK. P/E 10 och vi har dagens värdering, P/E 30 som är normalt för peers i sverige och vi har bolagsvärde på 4.5 Miljarder och kurs på 60 NOK.
I beräkningarna har inte deras andra spelsläpp för året tagits med, då jag inte har sett så mycket av Mutant spelet så är det svårt att göra en bedömning utan blir mer en grov gissning.
För att dessa nivåer ska nås gäller ju att den långsiktiga försäljningen hålls, dvs det gäller att hålla koll på dagliga reviews https://store.steampowered.com/app/440900/Conan_Exiles/#app_reviews_hash
För konsol är det mycket svårare där finns inga bra benchmark siffror för reviews / sale och dessutom är den sprid per land. Konsol försäljningen är nog den största bristen i estimaten och största felkällan. Men fram tills nu är jag konfident i dessa siffror då spelet fortfarande toppar de digital försäljnings listorna på playstation, samt med hänsyn till att ARK sålde 1 miljon första halvåret på Playstation. https://store.playstation.com/en-us/grid/STORE-MSF77008-TOPGAMES/1
Är 1.6 miljoner sålda Conan på alla plattformar så orealistiskt när det sålde nära 900K i Early access på 2 plattformar utan större marknadsföring? Jag tror inte det och med ett börsvärde på 1.6 Miljarder NOK känns detta väldigt billigt även om försäljningen skulle bli hälften av dessa estimat. För det ska ju även räknas in MUTANT och DLC för Conan.
Reviews metoden
Då steamspy sedan April fungera dåligt är den näst bästa metoden den så kallade “review metoden” den bygger på att på varje såld kopia för ett spel går det X antal reviews. I Conans fall ligger den siffran runt 60 reviews per försäljning. Den är framtagen med hjälp av att kolla antal reviews spelet hade de dagar då Funcom rapporterade om antal sålda. Siffran ligger runt 50-100 på de flesta spel.
Källor
https://investors.funcom.com/conan-exiles-has-launched-over-1-million-units-sold-to-date/
https://investors.funcom.com/presentation-of-first-quarter-2018-financials/