Post entry

Funcom Q2 Kommentar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bolaget har redovisat sitt Q2, ett rekordkvartal för bolaget, här följer vi upp vårat estimat av Q2 och vad vi tar med oss för att bygga vidare på Q3 estimatet.

Tidigare i Juni efter Conan spelsläppet så gick vi ut med vårat Q2 estimat som går att läsa här:

https://www.redeye.se/arena/posts/Funcom

Q2 Kommentar

Vi uppskattade omsättningen till 21.8 MUSD för Q2 och det faktiska utfallet blev 15.2. Det är 6 MUSD mindre än vi räknade med. Detta beror på att försäljningen överskattades, steam rean och försäljningen under Juni blev lägre än vi estimerat. 24 Maj till 31 Juni hade vi ett estimat på 300K här blev utfallet mer mot 150K.

Vi skrev " Försäljningen resten av månaden estimera till 3000 per dag på PC, något högt men jag anser att summer sale samt DLC kommer ge en extra push." En summersale som överlag var mycket svag och tuff konkurrens, tillsammans med några bristande patchar gav lägre utfall än vi räknade med. Även de 400K rapporterade 8-24 Maj skulle ha justerats för returer, efter analys av playtime på steam tror jag returer uppgår till uppåt 10%.

Det betyder att runt 650K kopior sålts i Q2 mot de 850K vi estimerat. Pris per såld kopia ska antagligen justeras ner något 5%-10% detta på grund av valuta effekter i olika länder. Vi utgick innan att försäljning i EU (högre pris än USA) skulle väga upp de lägre priserna de har i "billigare" länder.

På kostnadssidan underskattade vi kostnaderna med 2.4 MUSD, vi estimerade på 4.5MUSD utfallet blev 6.9 MUSD. Dessa kostnader beror främst på vad"2Q18 had higher operating expenses than previous quarters driven by marketing for Conan Exiles full launch, higher royalties due to higher sales, outsourcing fees related to finalization for Conan Exiles and option cost. The option cost is a non cash cost, calculated based on option pricing principles." Dvs mest engångskostnader och kostnader för launch. Med 5 produktioner igång nu så är det inte konstigt om kostnaderna ökar lite, det anställs en hel del personal.

Q3 och framåt

För Q3 och framåt skruvar vi upp basdriftkostnaderna med 0.5 MUSD pga nyanställningar och annat kopplat till nysatsningarna. Försäljningen av Conan på PC är hittills på Steam runt 50K via plattformen och 100K via keys. Humble bundle dealen här under Juli försvårar estimeringen, men räknar med att 75% av nyckel aktiveringar är via humble dealen, så tror vi 75K landar på Steam. Konsol verka fortsatt sälja i takt med PC eller något högre om man ser på reviews metoden. Även Japan lanseringen gick över förväntan med 60K sålda på 2.5 vecka enbart fysiska kopior, räknar vi in digital får vi en 100K i japan. Se figuren nedan, omsättningen per kopia är justerad för valuta differenser, Japan fått en egen där vi antar att publishern tar en större del av kakan.

Q3 Resultat

Vi har alltså justerat ner estimatet för Q3 något från 400K till 270K, vi har även delat in Japan i en egen kolumn jämfört mot vårat förra estimat. Detta anser vi främst beror på att Conan var på "Humble bundle" deal under Juli, där alla som prenumererade på deras tjänst fick Conan. Denna tjänst sägs ha en 400 000 användare. Det förklara säljtappet på Steam under Juli. Dock anser vi att för denna humble deal fick Funcom en klumpsumma på 2 MUSD (5 usd kopia). Vilket då nästan täcker upp lite för tappet på de 130K estimerade. Omsättningen Q3 justerar vi ner med ca 2 MUSD till 8.9 MUSD och med den något ökade driftkostnaden så skruvar vi ner rörelseresultatet till 3.7 MUSD från 6.1.

Q4 Resultat

För Q4 gör vi en minimal uppjustering, vi tror på en höst deal, petpatch och wintersale som boostar försäljningen samt att Japan ser ut att gå starkt vidare. Mutant datum är spikat och spelet är prisat på E3 och Gamerscom, vi räknar med att Mutant bidar med 3 MUSD vilket vi anser är konservativt räknat med ca 200K kopior sålda. Rörelseresultatet i Q4 skruvar vi således upp från 2.2 till 5 MUSD.

2018 Resultat

Sammanslaget tror vi att vi slutar året med ett rörelseresultat på 14.6 MUSD eller ca 120 MNOK. Då vi går in i 2019 med en kassa på över 250 MNOK. Ett conan exile med över 2 miljoner sålda och en stabil spelarbas, som kommer köpa DLC och eventuella expansioner. Mutant är en joker bli det en succé är det väldigt lämpat för utbyggnad och portning till Switch. Lägg på de 5 produkterna som är under utveckling så tycker vi att ett P/E på 25 är befogat och är under de flesta bransch kollegorna i Sverige.

Kassan

En annan viktig aspekt i bolaget är kassan som är väldigt stark, i utgången av Q3 låg den på 18 MUSD men därtill skall 7.5 MUSD läggas på som enligt rapporten kommer in i Q3. "The cash inflow during 2Q18 was USD 1 718 thousand. Significant revenue from the full launch of Conan Exiles had not been received at the end of the quarter, as indicated by the trade receivable of USD 7 530 thousand."

Vilket gör att vi idag egentligen sitter på en kassa på ca 26 MUSD och med våra estimat då kunna öka med ytligare 8 till årets slut. 

Att kassan är stark är viktigt, det minska risken för NE samt att bolaget inte behöver ta dyra lån. Även har de större svängrum för investeringar och uppköp. Även när man ta fram nyckeltal som EV/EBIT där kassan dras bort från bolagsvärdet. Tex idag med en kassa på 200 miljoner har vi ett

EV/EBIT = 10 (1200/119)

Slutsats

P/E 25: Bull: 34, Base 29, Bear 24

Med 25% bolagsskatt ger ett EBIT på 120 ett resultat på 89 miljoner och P/E 25 ger då ett BV på 2.200 Miljarder och en kurs på 29 NOK. Vi rekommendera således köp, uppsidan även vid konservativ försäljning på Mutant anser vi hög. Blir Mutant sen en hit som tex "Battletech" som släpptes tidigare iår som är i samma genre. Vilken sålde 500K kopior på enbart PC, så annser vi att uppsidan såklart är ännu större och skulle innebära ett resultat på 101 MNOK och en värdering på 34 NOK . Om Mutant floppar och bidrar med 0 Kr når vi ändå ett resultat på 70 MNOK vilket skulle bära en värdering på runt 24 NOK.

Risker

Risker vi ser är dels att framtida spel kommer misslyckas, något de försökt mitigera genom att inte satsa på för stora produktioner samt tidigare få återkoppling från kunden, kortare produktioner på tex 1-3 år. Istället som tidigare då bolaget satsade på stora AAA produktioner med ledtider på ca 3-5 år. Annan risk är att bolaget handlas på den Norska börsen, mycket skumheter verka pågå och de kör med anonym handel. Det verka vara ett uppskattat av allehanda botar och stortraders. Det är lätt att ryckas med på pump och dump körningar, den slipade tradern finns det nog även pengar att hämta här på dags rörelse.

Disclimer.

Jag äger aktier i bolag, har inte handlat eller har avsikt att handla med aktien inom de närmsta 30 dagarna. Denna rapport är framtagen av mig "Funtocom" en redeye user. "Jag" kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Syftet med analysen är att ge allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?