Post entry

Funcom 2019

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Året går mot sitt slut, 2018 var bolagets bästa. Från skuldtyngd på konkursens brant tills idag skuldfria och 200 MSEK i kassan. Men hur ser det närmsta året ut? Marknaden verka inte övertygad, och få verka greppat att de bytt strategi.

Då min Q3 estimat var i linje med faktiska och även Mutant verka uppnå de siffrorar på 200-250K sålda så behåller jag mitt 2018 estimat och kursmål som går att läsa på här. Min tidigare analys på Q3-Q4,

Här ska vi fokusera på 2019

Spel Portföljen

1 Bas portfölj

Funcom har idag en äldre portfölj med bla Age of Conan och Secretworld Legends samt lite fler mindre titlar. Dessa betäknar jag "Bas" portföljen. Dessa spel har jag estimerat stadigt dragit in 1 till 1.5 MUSD per kvartal senaste åren.

2 Conan Exiles

Jag bedömer genom att ser hur spelet legat på steam under året (1), spelet verka i Q4 hitta jämnvikt och man ser mönster i Funcoms strategi att köra spelet med reor med jämna mellanrum. Genom steamleak (2) vet vi att Conan i Juli hade en review ratio på 1/60, genom detta får vi att Q4 på steam sålt 91K kopior, om mönstret håller i sig från tidigare har vi ungefär samma siffror på konsol. Andra spel i genren Ark/Rust mm har upprätthållit konstant försäljning i flera år, jag ser inte varför inte Conan kommer göra de samma, jag kommer därför använda Q4 som baseline för 2019. DLC släpps ca 1 per kvartal, räknar med 10% av användarbasen köper DLC för 9.99 ef (5.3) funcoms del.

3 Mutant Year Zero

Baserat på reviews så har spelet på steam idag sålt uppåt 100K på steam och Ps4 bör vara i nivå. Detta basera jag på reviews, tex spel som släpptes samma vecka som är större titlar tex Just Cause 4 och Darksiders 3 kommer inte upp i samma antal reviews som mutant på PS4 (EU). På XBOX finns det via Gamepass så där tro jag försäljningen är top 50%. Jag estimera 720K sålda under året vilket ger en spelarbas på 1.4 miljoner i slutet av 2019 inkluderat de som spelar via gamepass. (Dessa är viktiga för DLC estimat)

DLC

Jag räknar med 3 lite större DLC, Mars, Juli och i December, för 19.99 (Funcom 6.5 USD). Pga det mottagits bra tro jag man når en 15-25% userbasen, jag kommer räkna med 20%, 18 %, 16% för de 3 olika DLC då det mattas av ju äldre de blir.

4 Conan Unconquered

Nytt IP för Q2, RTS från en rutinerad studio (Petroglyph). Spelet ska var lite som "They Are Billions". Svårt att ge något estimat men gör det hälften så bra som "They Are Billions" så når de 500K sålda under året med ca 200K i release kvartalet.

5 Rocket Pocket

För lite information för att ta med vi vet inget om spelet förrutom genre typ, sätter 1.% MUSD som placeholder.

6 Totalt

Lägger vi in siffrorna från ovan i en tabel och delar in dem i månader, vi justera även försälningarna för en viss avmattning i bas försäljningen av conan, mutant mm. I verkligheten kommer ju försäljningen inte vara så här jämn, den kommer ju spika vid reor och event. För DLC sker mest av försäljning direkt eller vid reor.

Plotar även datat som en områdesgraff, där man tydligt ser effekten när flera intäktströmmar adderas på varandra. Totalt blir det 40.3 MUSD vilket skulle vara ett nytt rekord år.

Slutsats

Sista plotten tycker jag visualisera min syn på bolaget, att man går likande väg som PDX/THQ där man bygger upp en spelportfölj som man underhåller och expandera. Spelen idag kan säljas 2-5 år, de har ingen lager kostnad, ingen kostnad för att göra en ny kopia. Jag tycker bolaget är på rätt väg, 2019 gäller det att de visar att de kan hålla uppe tail försäljningen och expandera sin användarbas. Gör man det går man in i ett mycket intressant 2020 med en bredd portfölj och ett rad egna stor titlar som ska ut.

Källor:

1) https://www.gamevizz.com/26/

2)https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=steam+game+leak

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?