Riksbanken straffar spararna
Jag har skrivit om lite i denna artikel nu, eftersom jag var för snabb med att publicera den - innan jag hunnit tänka igenom allt. Jag har kursiverat det som jag lagt till eller skrivit om. Igår sänk...
Jag har skrivit om lite i denna artikel nu, eftersom jag var för snabb med att publicera den - innan jag hunnit tänka igenom allt. Jag har kursiverat det som jag lagt till eller skrivit om. Igår sänk...
Ja intressant utveckling gällande oljepriset får man väl säga..Jag har tidigare förespråkat att om priset går under 80 dollar fatet så kommer Opec agera och sänka produktionen..Opec har agerat och sän...
kommer att vara 310 miljoner fat oljeekvivalenter/ dag om man ska tro Exxons långtidsprognos. Exxon prognostiserar en ökning om 1,2 % per år räknat från 2005 fram till 2030. Olja, gas och kol kommer a...
I dagens tidningar hänvisas till UC och deras mätning av konkursantalet i Sverige under november 2008. Tydligen gick ungefär 650 företag i konkurs i november vilket kan jämföras med ungefär 450 i nove...
Igår slog både ECB och Bank of England till och sänkte räntor med större gap. ECB sänkte den viktigaste styrräntan med 0.75% till 2.5%. För två månader sedan (oktober) tyckte jag att ECB borde sänka r...
Börsen går ned i dag efter rekordsänkning av räntan. Det är tvärtemot alla regler. Det är inte den enda sak som gör läget så allvarligt. 1) Tidigare bloggar har påpekat att vi har nya redovsingsr...
Mycket kapital har lämnat världens börser detta år. Kriser och dystra konjukturutsikter har fått såväl småsparare som större investerare att plocka ut sina pengar från de sjunkande börserna. Med sparr...
Följande rim belyser det faktum att även om aktieplaceraren själv tycker sig ta beslutet, så påverkas köpet i hög grad av vad andra tycker. En man fick ett aktietips, med kostym, hatt och slips in p...
Signaturen Cornucopia har länge setts skriva på aktietips.com men han finns även på egen block cornubot.blogspot.com. Hans kommentarer är så insiktsfulla och fulla av visdom och ekonomisk erfarenhet....
Patricks kommentar på mitt senaste inlägg föranledde mig att sätta ihop en bunt med länkar där man kan läsa om grunderna till allt det jag pratar om på denna blogg. Detta inlägg kommer jag att bättra...