Post entry

Zwipe - Massproduktionen för miljardmarknaden startar i år

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Nästa generations betalkort, biometriska betalkort håller äntligen på att ta fart runtom i världen. Vi har väntat länge på att biometriska betalkort ska komma ut. Men nu ser vi att marknaden har mognat och det börjar äntligen bli dags. 2021 är året då massproduktionen ska dra igång!

Innehåll

  1. Kort om zwipe
  2. Zwipe och IDEMIA
  3. Zwipe Pay One plattform erbjuder "Säljer"
  4. Patent
  5. Konkurrenter
  6. Marknaden, avtal och triggers
  7. Värdering
  8. Största ägarna

1. Kort om Zwipe

Zwipe är banbrytande för nästa generations kontaktlösa betalningsupplevelse och erbjuder biometriska betalkortkomponenter och wearables teknik som gör det möjligt för konsumenter att godkänna transaktioner med sina fingeravtryck utan att kompromissa deras integritet. Tillsammans med ett ekosystem av partners inklusive globala varumärken inom digital säkerhet och finansiella tjänster är Zwipe "Making Convenience Safe & Secure" för banker, handlare och konsumenter. Zwipes lösningar behandlar de hygien- och datastöldgropar som finns i traditionella autentiseringsmetoder. Med huvudkontor i Oslo, Norge, med en global närvaro, leder Zwipe nästa stora förändring av betalningar från kontaktlös till kontaktfri.

2. Zwipe och IDEMIA

Zwipe har tillsammans med IDEMIA "som är världens näst största kortleverantör" undertecknat ett exklusivt partnerskaps- och distributionsavtal där de två företagen sam investerar i utvecklingen av ett biometrisk betalkortsplattform. Företagens delade vision är att möjliggöra massvolymstart och långsiktig tillväxt för biometriska betalkort genom att marknadsföra en teknikplattform som avsevärt minskar komplexiteten och kostnaden för design- och produktionsprocessen för biometriska betalkort, möjliggör en snabbare väg till massvolymer som i slutändan kommer att gynna emittenter och kortanvändare.

Detta resultat uppnås genom att drastiskt minska antalet komponenter, integrera i ett enda chip de funktioner som tidigare krävde ett Secure Element, en Microcontroller och mer än trettio externa komponenter, alla monterade på ett flexibelt kretskort.

Zwipe kommer att ha globala exklusiva rättigheter att tillhandahålla denna lösning till tillverkare av betalkort, wearables och andra betalningslösningar och deras leverantörer. IDEMIA äger IP till SE och kommer att sälja F.CODE till sina finansinstitutskunder.

3. Zwipe Pay One plattform erbjuder "Säljer"

  1. The first-of-its-kind solution: Zwipe Pay ONE kommer att erbjuda korttillverkningskunder en lösning med överlägsen energieffektivitet och utmärkt biometrisk prestanda till mycket konkurrenskraftiga priser
  2. A basic package consists of: • A packaged ISO contact plate module (with the single silicon secure element) • a biometric Java Card OS • inlay and card reference designs • integration support
  3. Med alternativ: • Passive inlay/prelaminated sheets • biometric-aware payment applets for e.g. VISA and Mastercard • enrolment solutions. • If customers want a fully-blown turn-key solution, we can even offer the IDEX sensor directly 
  4. Completely end-to-end: Vi erbjuder också professionella tjänster till banker och emittenter om biometriska betalningar, konsument insikter, marknadsföring, presentation och pilot utförande tjänster

4. Patent

Zwipe har en hel del olika patent. Men det är två som sticker ut lite extra som jag tar upp här. Det första kallas för p05 och är ett så kallat WTX "waiting time extension" patent. Ett kommando där betalningsterminalen måste fortsätta sända ut energi i NFC fältet för att genomföra betalningen med det biometriska kortet. Enligt Zwipe så finns det ingen annan väg att komma runt detta patent. Så det kommer troligen användas vid varje betalning med biometri kort.

Det andra är post-placement för fingertrycksensorn. Laminera ett kort utan sensorn på inlayet, skära ut översta lagret på kortet och sedan post-mounta sensorn på och in i kortet. Detta patent har dock varit lite svårare att få godkänt i EU och är fortfarande i förhandling.

Zwipe kommer inte börja jaga sina patent förens massmarknaden har dragit igång.

5. Konkurrenter

Konkurrens behöver inte vara negativt, speciellt inte i en ny marknad som inte har tagit fart än. Då konkurrenter leder till att andra måste skynda och förbättra sin teknik så leder det till en snöbollseffekt. Marknaden är tillräckligt stor för att fler ska ta del av den. Många konkurrenter samarbetar tillsammans för att det ska gå snabbare och det gynnar alla parter. Det finns några som man kan kalla konkurrenter, men de flesta ligger lite efter med tekniken och priset. För att få ut korten till massmarknads volymer så måste priset ner till 10$ per kort. Där är endast Zwipe vad jag vet idag. Samt att Zwipe inte behöver något batteri i sina kort, men det finns någon annan som behöver.

6. Marknaden, avtal och triggers

Betalkortsmarknaden uppgår till 4 miljarder kort årligen och väntas stiga till närmar 6 miljarder kort närmsta åren. Zwipe har avtal med 21 korttillverkare, samt flera personaliseringsbyråer och processorer. Och för nu direkt dialog eller driver projekt med över 40 av världens 50 största tillverkare av smarta kort. Det har haglat in nya avtal de senaste 12 månaderna nu börjar dessa kortleverantörer vilja köra piloter. Några har redan bestämt sig för att köra till sommaren och lagt mindre order. Så triggers vi väntar på nu är samma som innan. Nya avtal följt av piloter och order.

7. Värdering

Zwipe räknar med en avrage selling price på 3-4$ per biometrisk betalkort eller wearable. De säger själva " Vi riktar oss till goda bruttomarginaler, vår huvudsakliga konkurrens är inom halvledarindustrin, som traditionellt har marginaler inom 40%. Zwipe har en mycket skalbar affärsmodell med en EBITDA-marginal på 20% och ökar med volymer. Cash flow break even förväntas vid 6 miljoner enheter (årlig volym)."

Med sina nuvarande kunder och om zwipe knyter några till, så skulle jag tro att de kunderna når ut till en försäljning på närmare 1 miljard betalkort årligen. Vilket blir otroliga summer för Zwipe om man börjar spekulera och räkna på potentialen, om dessa byts ut till biometriska kort. Därför vill jag inte skriva några riktkurser eller liknande utan att var och en får räkna och läsa på själva.

Zwipe tog in ca 110 miljoner norska i hösta och ska räcka hela vägen genom massproduktion. Det bränns cirka 15 miljoner NOK per kvartal idag. kassan låg på 125 miljoner norska kr vid senaste rapport.

8. Största ägarna

Vasastaden med sina 16.51% gick in i den riktade emissionen i höstas och har ökat innehavet varje månad sedan dess. Topp 20 ägarna äger idag 52.88% av aktierna. Länkar ägarlistan nedan.

Försökte göra detta inlägget 3 gånger men varje gång jag lade in en bild och skulle spara så försvann allt. Därför blir det lite mindre och enklare sammanfattning nu. Finns så otroligt mycket att skriva om och intressanta bilder. Men får hålla mig hyfsat kort.

Länkar:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/07/zwipe-har-dialogprojekt-med-over-40-tillverkare-smarta-kort.html

https://www.zwipe.com/assets/files/reports-and-presentations/2021-02-25-Zwipe-Investor-Deck-Arctic-25-Feb-2021.pdf

https://zwipe.com/assets/images/investors/Top-20-Shareholder-List-Feb2021-with-historic-numbers.pdf

https://www.idemia.com/press-release/idemia-and-zwipe-partner-offer-disruptive-biometric-payments-card-platform-2019-09-19

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/rdey-cms-prod/app/uploads/2021/03/zwipe-h220-update-pdf2.pdf

Detta inlägg är mina egna tankar o åsikter, jag kan ha missuppfattat något ovan så detta skall ej ses som någon slags rådgivning.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?