ZETAdisplay – Potentiell mångdubblare!
2016-02-17 11:57, Edited at: 2016-02-17 16:13Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Ett företag som ligger väldigt bra med i tiden i en marknad som är på väg att förändras för gott. Det vill man inte missa!
Inledning
Har du märkt hur du måste ”acceptera cookies” hos de allra flesta hemsidor nu förtiden? Det beror på att hela internet håller på att skapa en ny sorts marknadsföring. Det går ut på att de sparar alla sidor du varit inne på, det kan exempelvis vara ett par skor eller en tröja som du tittar på hos Zalando. Sedan använder dem det för att marknadsföra samma produkter du tittat på. Även kallat ”personalized marketing”. Marknadsföringen kan dyka upp vart som helst; på facebook, aftonbladet, twitter osv. kommer samma tröja och skor dyka upp från Zalando och förfölja dig genom din internet surfning. Det kan uppfattas som kränkande, att dem indirekt tar sig in i ens huvud och marknadsför allt man visat minsta lilla intresse för men det här är godkänt av bland annat EU och USA. Med andra ord är marknadsföringar på väg mot helt nya höjder. Kalla det framtidens typ av marknadsföring om du vill. Det enda jag vet är att marknaden för marknadsföring kommer att förändras och bli väldigt stor. Jag vill ha min bit av kakan, vill du?
Affärsidé
ZetaDisplay är en helhetsleverantör av programvara och tjänster inom digital skyltning. Företaget levererar system för reklam, profilering och butikskommunikation på digitala bildskärmar som kan förmedla ljud och bild. Kunder är butikskedjor eller varumärkesleverantör som visar sina reklambudskap på TV-skärmar i butik. ZetaDisplay sköter utformning och installlation av bildskärmsnätverket, producerar löpande innehåll samt styr och övervakar systemet. Några kunder är Volkswagen Group i Sverige, Euromaster i Norden och ICA AB. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland.
Ett mycket modernt sätt att förmedla reklam och som verkar vara mycket effektivt. Den digitala skärmen är ämnad för att ersätta den vanliga reklamskylten. En reklamtyp jag tror kommer bli standard i alla butiker i framtiden. Vi är redan beroende av Ipads och Smartphones och ögonen dras lättare till rörelse än en skylt som står still. Om man går i en gång är det lätt att missa väldigt mycket som marknadsförs. Men om det istället finns skärmar överallt som visar rörelse eller blänger till så blir det roligare att shoppa och man lägger märke till flera varor och köper då mer. Experter spår att detta kommer bli den primära sortens marknadsföring i framtiden. Redan i dagsläget har den starkast tillväxt.
(http://www.zetadisplay.com/our-offer/)
Ägare
Mats Johansson 14,8 %
Martin Gullberg 11,3 %
Semkro Investments Ltd 9,80 %
AMF Pension Fonder 4,90 %
Sterling Equity Partner SA 4,20 %
Anders Moberg 3,60 %
Mikael Öberg o bol 3,00 %
Salvatore Grimaldi 2,90 %
Anders Pettersson v 1,80 %
Leif Liljebrunn 1,70 %
Ungefär 63% ägs av långsiktiga ägare vilket lämnar cirka 37% till allmänheten. Det vill säga endast 4.524.452st aktier vilket är extremt lite. Med en låg free-float och väldigt lågt BV på ca 80 MSEK så har aktien stor potential att rusa.
Produkter
ZetaBase;
Det är en väldigt enkel lösning som man kan bygga på som man vill. Det inkluderar en programvara som gör det möjligt för marknadsföraren att ändra sin reklam när hen vill.
ZetaMax;
När man köper ZetaMax tar Zetablade fullt ansvar för marknadsföringen. De bygger systemet och sköter även alla nödvändiga förändringar i framtiden. Produkten innehåller;
- Initiala behovsanalyser
- Pilotprojekt och nödvändiga tester
- System konstruktioner (design, displays, media spelare och programvaror)
- Innehålls skapare (texten, grafiken och avancerade filmer)
- Spotändrare så man kan ändra meddelande beroende på omständigheter
- Support
ZetaMobile&Multimedia;
Den innehåller allt som finns i ZetaMax plus ett media- och mobilpaket som hjälper till med marknadsföring i butiken i kundernas egna telefoner. Det gäller bland annat på facebook, twitter mf.
ZetaCustom
Med denna produkt arbetar man tillsammans med aktören som vill marknadsföra och lägger fram ett förslag som passar deras behov. Det är lite av en blandning av dem övriga produktern, men ett billigare alternativ som ger en helhetslösning på en gång utifrån Zetamobiles egna geografiska analys.
Kunder
ICA
Arla
Siba
Wolksvagen
HSB
JM
Audi
Aktien
Den noterades för några år sedan och stod då i hela 13.6kr som gav den ett BV på cirka 160 MSEK. Senast den 8e februari stod även aktien i 8.55kr så det finns mycket att hämta! Med en låg free-float och lågt BV så har aktien hög potential. Speciellt med tanke på en årsrapport som släpps imorgon och som med stor sannolikhet kommer visa att företaget vänt ett minusresultat till ett positivt resultat med marginal. Det är startskottet många väntat på och kommer locka många köpare som endast avstått för att de gjort förlust år efter år. Vändpunkten är härmed kommen och med alla orders från December och framåt så är potentialen för 2016 ÄNNU bättre än tidigare.
De är rätt i tid. Vi lever i en digital värld och allt moderniseras och utvecklas vidare.
I noteringen låg den på 13.6kr vilket visar att folk har sett potentialen innan.
- Unikt koncept
- Vänder förlust till vinst i resultatet
- Många ny avtal på senare tid och framtiden ser inte sämre ut
- Orders och händelser i närtid
2015-11-02 -Order värd 5.5 MSEK - Internationellt ramavtal - Finland
Avtalet omfattar kundens alla bageributiker och caféer i 19 länder samt deras
1100 restauranger i Finland, Sverige, Danmark och Norge.
- Vi är glada att ha tecknat ett nytt avtal med en ny affärspartner. Med vår
expertis hjälper vi kunder att utveckla sin affär mot nya och befintliga
marknader. I detta fall ser vi också nyttan av att vi agerar som en
Pan-Europeisk leverantör där vi levererar från egna kontor i olika länder,
säger Leif Liljebrunn, CEO på ZetaDisplay AB (publ).
2015-12-01- Order värd 6 MSEK från spelbolag
- Vi är glada att vi har tagit en ny order inom spelbranschen. Med denna kund
har vi nu fått bevis på att vi ligger i framkant med vår medieplattform där vi
nu gör en första större utrullning med vår senaste SoC-teknologi. Vi har under
åren byggt upp en stark position med vårt koncept för Digital Signage och Last
Meter Marketing och vi kommer att fortsätta vår satsning mot spelbranschen,
säger Leif Liljebrunn CEO ZetaDisplay AB (publ).
2015-12-07- INSIDERKÖP - Styrelseledarmot
Anders Pettersson, styrelseledamot i ZetaDisplay AB (publ), har via bolag
förvärvat 108.346 aktier i bolaget. Efter förvärvet uppgår Anders Petterssons
innehav till 780.505 aktier, vilket motsvarar 6,4 % av röster och kapital.
Köpte över 100.000st aktier och det med bra tajming innan avtalet i februari.
2015-12-16 - Ytterligare order värd 5 MSEK från spelbolag
2016-02-08- Tecknar miljonavtal avseende installation till 2500 butiker (!)
Analys
Finns även en analys från förra året där riktkursen är 9.3kr men den är gjord innan de senaste ordrarna som kommit in och utan att räkna på att ett stort insiderköp är gjort i december samt kommande orders som väntar runt hörnet.
Slutsats
Med ett företag som ligger väldigt rätt i tid och som ständigt levererar order efter order så känns det som att nedsidan är väldigt liten. Det enda som varit oroande senaste åren har varit att de gjort förlust trots fin omsättning. Men när de nu äntligen ser ut att vända till vinst så finns det ingenting om talar emot företaget längre. Med ett stort insiderköp från december och 2 fina avtal direkt efter det så känns det som att detta bara är början. Världen moderniseras och skärmar dominerar för tillfället marknaden. Allt från telefoner till Ipads och nu även reklam i butiker. Med en rapport som släpps imorgon så känns det läge att ta plats redan nu. Potentialen för 2016 anser jag är väldigt stor. Redan med avtalen som levererats från november och framåt så ser siffrorna ut att bli enastående. Jag tror att detta bara är början och att vi borde se en tvåsiffrig kurs i närtid.