Post entry

Ytrade Group - Fashiontechbolaget som gasar på alla vertikaler!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Fashiontechbolaget Ytrade Groups (Yaytrade) framfart sedan notering väckt ett massivt intresse bland Premium-Fashion bolagen! Flertalet Samarbetsavtal har skrivits. Sail Racing, Filippa K och J.Lindeberg för att nämna några. Nu spänner Yaytrade bågen för en kraftig tillväxtresa genom att skala upp internationellt med sin SaaS-platform enligt plan.

Yaytrade bedriver försäljning av premium second-hand kläder och accessoarer genom sin digitala marknadsplattform som kombinerar erbjudanden från privatpersoner, influencers och partnerföretags utgående lager (Sample-Sales) Yaytrades marknadsplattform är en egenutvecklad e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.

Yaytrade har Tre(3) intäktsben som växer i stark synnergi med varandra.

Intäktsben 1: Privatpersoner använder Pickup-Service, vilket betyder att man beställer hem en Yaytradepåse (Storlek som en IKEA-Kasse) Man fyller därefter påsen med sina Premium-Fashion kläder/accessoarer som man vill sälja. (För att kläderna skall klassas som "Premium Fashion" är minimikravet att inköpspriset var 400kr+.) sedan beställer man upphämtning eller lämnar in dem på närmaste postombud. Därefter tar Yaytrade hand om hela försäljningsprocessen. Här tjänar Yaytrade 150kr/produkt som säljs vars pris är under 300kr och 20-30% kommission av försäljningspriset på produkterna som säljs över 300kr.

Intäktsben 2: Precis enligt ovan, fast här det Influencers man samarbetar med som använder Pickup-servicenHär tjänar Yaytrade 100kr/produkt som säljs vars pris är under 300kr och 20-30% kommission av försäljningspriset på produkterna som säljs över 300kr.

Intäktsben 3: Här är det nylanserade benet från hösten 2020 som växer väldigt snabbt och beräknas stå för ca 66% av Yaytrades totala omsättning 2021. Yaytrade görs utförsäljningar i form av digitala Sample Sales-Events dvs utförsäljning av utgående lager och returer. Här finns det två(2) olika huvudupplägg hur Yaytrades lösning ser ut:

  • Samarbetspartnern skickar samtliga produkter dem önskas sälja till Yaytrade - därefter sköter Yaytrade försäljningen och hela logistiken, vid detta scenario tjänar Yaytrade upp till 50% av försäljningspriset plus diverse kostnader för logistikshantering, osv.
  • Droppshipping lösning, Här kommer Yaytrade stå för försäljningen av produkterna via sin plattform och därefter sköter samarbetspartnern all logistik, utskick osv. I detta scenario tjänar Yaytrade upp till 50% av försäljningspriset.

Yaytrades Helhetslösning:

Yaytrades skalbara plattform erbjuder en helhetslösning för Premium-Brands för att nå ut med sina produkter (sample-sales) internationellt. Vilket ger en betydligt mycket större spridning än vad en fysisk pop-up butik gör då den blir väldigt geografiskt avgränsad. Brandsen ser även en ren besparing och mindre ”huvudvärk” genom att använda Yaytrades lösning, där även Yaytrade erbjuder hantering av all logistik samt kundservice under perioden.

Yaytrades löser alltså deras huvudvärk samtidigt som dem dessutom säljer betydligt mer än vad en fysisk Pop-Up butik gör. Flera Brands ser även möjligheten att nå ut till en ny och attraktiv målgrupp som de annars skulle ha utmaningar att nå, samtidigt som denna lösning är branding-förstärkande ur ett hållbarhetsperspektiv.

Samarbetspartners:

  • Filippa K
  • J.Lindeberg
  • Stylein
  • Stenströms
  • Selected Brands Nordic (Karl Lagerfeld och Lacoste)
  • Wynd
  • Sandqvist
  • Ahlvar Gallery
  • Flattered
  • Rodebjer
  • Superga
  • Sail Racing

Risk-minimerat:

Yaytrade köper aldrig in produkter innan de säljs, vilket gör att de inte tar någon risk i form utav kapitalbindning och kan därför relativt enkelt kontrollera kassaflödet genom att de skapar self-billing underlaget till sina partners.

Marknaden:

Marknaden är extremt stor och beräknas växa med hela 37% CARG för sample sales samt 16,7% För Second-hand till 2023. potentialen för Yaytrades fullt skalbara plattform är därmed väldigt stor samtidigt som den fyller ett Stort gap i marknaden med sin inriktning på Premium-Fashion. Mellan 30-50% (!) av alla kläder som tillverkas idag säljs faktiskt aldrig, utan bränns eller motsvarande. vilket motsvarar ett Globalt värde på hela $460 miljarder! Addera därtill Second-hand marknaden som beräknas vara värt $60 Miljarder 2023.

Omsättning:

Yaytrade fokuserar på att skala upp tillväxten och få en kraftig substans i plattformen. Målet är att plattformen skall bli Marknadsledande i branschen, Yaytrade har redan nu under H1 redan intagit position i Finland, vilket anses som ett bra land att göra ett så kallat "Pilot-test" på för att testa processen. Härnäst ska Yaytrade vidare ut i Europa.

Då det inte finns några uttalade omsättningsmål från bolaget så är nedanstående våra beräkningar ur ett spekulativt scenario.

För att uppnå ovanstående siffror framgent krävs att Yaytrade lyckas väl med sin expansion och marknadspenetration. Yaytrade har även budgeterat i IPO:n att göra något lämpligt förvärv, vilket skulle kunna bidra starkt till att uppnå ovanstående siffror.

Delårsrapport:

27 Aug 2021 kommer den första delårsrapporten från Yaytrade sedan IPO, här kommer vi att få en första indikation huruvida omsättningsutvecklingen går för bolaget. Vår tro och förhoppning är att detta kommer ligga i linje med vår uppskattade omsättningsprognos om 20m för helåret 2021.

Liknande affärsidéer:

Sellpy - H&m-backade företaget Sellpy omsätter hundratals miljoner varje år, deras huvudfokus ligger främst på produkter i låg/medel prisintervall. Därmed utgör dem ingen direkt konkurrens till Yaytrade som fokuserar på de övre prissegmentet med sin Premium-Fashion.

Depop - Second-hand appen såldes till Amerikanska börsjätten Etsy i en affär värd 13,5 miljarder kronor. Denna affär visar tydligt att Second-hand handeln för ett cirkulärt leverne är hett och ligger helt rätt i tiden.

IPO Kraftigt övertecknad:

Ytrade Group (Yaytrade) börsnoterades 9 Mars och intresset inför notering var extremt stort. Teckningskursen var satt till 4,50kr/aktie Ytrade Group tog in 37,5m. Det tecknades för totalt 200m kronor fördelat på Hela 7440 konton(!) Vilket innebar överteckning på 540%. Ytrade group prioriterade att ta in stora långsiktiga strategiska investerare vilket bidrog till att majoriteten av de som ansökt om aktier blev helt utan. Vilket gynnar och stärker bolaget framgent.

Ytrade har investerat en del pengar sedan IPO genom att förstärka upp styrelsen med ytterligare kompetens, marknadsföring och utveckling av SaaS-plattformen. Vår bedömning är att kassan är välfylld och att inget ytterligare kapitalbehov kommer att behövas de kommande åren, förutsatt att teckningsoptionerna i maj 2022 och maj 2023 löses in framgångsrikt.

Teckningsoptioner:

Teckningsoptionerna för både TO1/TO2 har en teckningskurs på 5,40kr/st och kommer vid fullt utnyttjande kommer tillföra bolaget 17,4m Sek för TO1 (Maj 2022) Samt 17,4m Sek för TO2 (Maj 2023) Dagens kassa tillsammans med fullt utnyttjande av TO1 och TO2 så är planen att finansiera tillväxten och ingen ytterligare kapitalanskaffning kommer att behövas utan att det därefter kommer växa med ett kraftigt positivt kassaflöde.

Marknadsföring:

Yaytrades marknadsför sig väldigt kostnadseffektivt via deras samarbeten med flertalet av Sveriges Största influencers.

  • Alicia Agneson
  • Bianca Salming
  • Frida Hansdotter
  • Janni Olsson Delèr
  • Jon Olsson Delér
  • Michel Tornéus
  • Isabella Löwengrip
  • Etc...(112st)

Sample Sale-Event:

Vi har sedan noteringen i mars sett flera olika typer av sample-sale upplägg. Varje brand får nämligen möjligheten att själva forma sitt event. Filippa K's Sample sale såg till exempel ut så här:

Dag 1: Anställda hos Filippa K

Dag 2: Friends & Family till ovanstående.

Dag 3: Yaytrade VIP + Friends&Family

Dag 4: Yaytrade community.

Triggers:

  • Visa tydlig proof-of-concept genom tydligt ökande omsättning (Delårsrapport 27 Aug)
  • Knyta till sig ytterligare Premium-Fashion samarbetspartners.
  • Expandera vidare ut i Europa
  • Förvärv!
  • Etc.

Kommande Sample-Sales:

  • J.Lindeberg - 25 augusti Dam/Herr samt Golfkläder. (ca 7000 artiklar!)
  • Tillkommer nya med jämna mellanrum, håll utkik.

Disclaimer:

Att handla med värdepapper innebär alltid en osäkerhet om hur värdet kommer att utvecklas. Du kan förlora större eller mindre delar av det kapital du investerar. För att minska din risk för förluster kan du sprida dina investeringar. Analysgruppen äger aktier i ovan nämnda bolag och frånsäger sig ansvar och eventuella felaktigheter.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?