Jag har tillbringat några lediga dagar med att försöka förkovra mig, åtminstone teoretiskt. Läst artiklar och betat av några böcker, om aktiehandel, med målet att utveckla bättre strategier för mitt eget agerande.
Jag har laddat ner aktiekurser från nätet och tillämpat några matematiska analysmetoder. Det är faktiskt mina egna metoder, eftersom jag har lite svårt för de formationer och filtreringsregler som används i gängse teknisk analys, förmodligen beroende på att jag helt enkelt inte behärskar metoderna men är desto mer hemma på statistiska metoder och parametriska modeller av mer generell art. Med tanke på hur många människor som lagt ner tid på att fundera över dessa tekniska analysmetoder, är det inte särskilt troligt att jag hittar en mer tillförlitlig, men det är mitt sätt att “känna” på data och bli bekant med dynamiken. Och för det syftet får mina egna metoder duga.
Avsikten med det är i första hand att göra något jag måste göra. Jag måste framförallt hitta bättre säljstrategier.
Givetvis har jag också funderat endel på det kommande året, vilka faktorer kan komma att ha inverkan på aktiekursernas utveckling, vilka branscher, vilka aktier kommer att gå bra? Så’nt man skulle vilja veta helt enkelt, eller åtminstone ha en bestämd uppfattning om. Räntan kanske stagnerar något, om inflationen blir måttlig. Å andra sidan ökar lönerna och skatterna minskar. Oron i USA kommer väl att bryta ut då och då ett tag till. Svårt att vikta inverkan av detta.
Några säger att man ska satsa i företag man tror på, under antagandet att man kommer att göra som medelpersonen gör. Men i detta känner jag en viss likhet med investeraren Philip Fisher, som jag just läste en artikel om. Han hade udda smak, och gillade sådant som ingen annan gillade. Jag kan personligen inte för mitt liv begripa hur ett företag som Björn Borg kan gå så bra. Men det gör det. Och jag kan därmed inte alls lita på min känsla för vad som kommer att gå bra och vad som inte kommer att gå bra. Jag får lov att göra något annat. Tvärtom kanske. I alla fall tvärtom mot vad jag själv tror.
Om jag nu utnyttjar det på något företag … Hur skulle t ex en koncern som XANO kunna gå bra? Saxat ur årsredovisningen: “XANO består av entreprenörsföretag med bas i Norden och Baltikum. Företagen levererar tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning”. Det låter ju ganska tråkigt, ungefär som kalsonger från Björn Borg faktiskt. Så jag undrar, om inte det är en aktie att satsa på för 2008.