Post entry

Wifog: genombrott för nya affäresidén

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Wifog har på två dagar kommunicerat att man tecknat två viktiga avtal; med Tele2 och Aon. Aktien har rusat närmare 100%, efter att ha varit svårt översåld tidigare. Frågan är var bolaget står nu och vad vi kan förvänta oss framgent.

För att svara på den frågan krävs i vart fall en liten eftertanke/analys av vad man egentligen kommunicerat. Viktigt är också att bära med sig att den gamla affärsidén om att vara telefonoperatör med gratis telefoni övergetts och att Wifog idag är en tjänst där användarna får poäng på allt man köper; telefoni, försäkringar, el, kläder, mat osv. För poängen kan man bl a betala sin telefonräkning. Man kan också tjäna poäng genom att vara aktiv i bl a marknadsundersökningar.

Vi börjar med avtalet med Tele2; Stenbeckssfärens telekomoperatör har alltid varit och vill vara uppstickaren (mot Televerket/Telia) och är så fortfarande, fastän man numer är stora och har närmare 2 milj kunder. Av dessa är ca 1,2-1,5 milj kunder hos Comviq, som är första target för lansering av Wifogs tjänster. Enligt PTS (Post- och Telestyrelsen) ligger en genomsnittlig månatlig mobiltelefonräkning i Sverige på ca 130 kr. Räknar vi lågt så har Comviq som lågprisbolag 50% av detta, dvs ca 65 kr/mån. Anta att 10% av Comiqs kunder tycker det är bra att sänka sin telefonräkning mm genom att utnyttja Wifogs tjänster, så kommer ca 130.000 användare att utnyttja Wifog. Använder vi samma intäkt per månad och kund, dvs 65 kr, så innebär det månadsintäkter för Wifog på 8,5 MSEK. Detta delas 50/50 med använadarna, så netto är 4,25 MSEK för Wifog, vilket innebär ca 50 MSEK per år i intäkter! På en kund! Betänk nu att detta är skalbart och vad innebär en operatör i England i intäkter, eller Tyskland...? Eller ett folktätt land i Asien...? Affärsmodellen är i princip fullt skalbar och kan med Per Håkanssons team nå mycket långt. Frågan är snarast när någon ser det och köper upp Wifog.

Avtalet med Aon (ej att förväxla med eOn) innebär att en uppstickare inom försäkringar i Sverige som uppfattat Wifogs koncept som intressant och vill skapa närmare relation till sina kunder genom Wifogs erbjudande. Aon är dessutom ett stort bolag i ett globalt perspektiv. Dock är det svårare att räkna närmare på vad detta avtal är värt, vilket man relativt enkelt kan göra med avtalet med Tele2.

En enkel beräkning, av att man tecknat avtal med en kund, ger vid handen intäkter på ca 50 MSEK per år. Med en kostnadsbas på ca 30-35 MSEK per år, ger det en nettovinst på 15-20 MSEK, vilket innebär p/e på ca 4-5 med nuvarande kurs. Med en enda kund.

Med en skalbar affärsmodell, två avtal som betygar den kommersiella genombrottet, känns det som det tagit bort mycket risk i bolaget och möjligheterna uppenbart är betydligt större än risken. Vad är då en rimlig värdering av Wifog? Det är egentligen omöjligt att svara på, men redan med enbart Tele2 som kund (oräknat Aon och andra kunder man redan har) torde en uppvärdering till 25 kr/aktie inte orimlig. Om Wifog sen avtalar om ytterligare en större operatör i något annat land, då är 25 kr tvärtom orimligt låg värdering. Den skalbara affärsmodellen ger mycket god potential.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?