Bland tomtar och öl
2008-05-03 11:17, Edited at: 2010-06-11 11:26Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Åland har ett eget öl, eller rättare sagt ett eget bryggeri som brygger ett antal olika ölsorter. Bryggeriet Stallhagen är litet och ligger i en naturskön omgivning på den åländska landsbygden. Stallhagen har nått snabb framgång och produktionen har inte klarat av att tillgodose den stora efterfrågan. Framgången beror givetvis på att ölet är gott och smakrikt men också för att det är exotiskt åländskt. Här på Åland säljs mellanölen Stallhagen Dark Lager (4,7%) och Stallhagen III (4,5%) i livsmedelsbutikerna runt om i landskapet. Ytterligare exporteras olika säsongsöl som bl.a. Stallhagen Julbock, Stallhagen Oktoberfestbier och Stallhagen Påskebrygd som även distribuerades till Systembolaget i Sverige under Påsken. Efterfrågan i Sverige var minst sagt brutal och hyllorna blev snabbt tomma.
Stallhagen ser alltså ut att bli en riktig framgångssaga för lilla Åland men det är inte bara druidens recept som skapar framgång utan även marknadsföringen är intressant. För det första låter namnet Stallhagen rätt idylliskt och lockar till intresse. För det andra så är kapsylen intressant och uppseendeväckande. Texten HAND MADE står i guldfärgad text på kapsylen tillsammans med slogan "The slow beer". Etiketten på framsidan pryds givetvis av namnet Stallhagen men har man ännu inte satt ner flaskan i varukorgen efter att lockats av namnet och kapsylen så gör man det sannolikt efter att man läst texten på etiketten på baksidan där det mycket finurligt står; Slow Beer - avspänd njutning är det enda sättet att motverka det snabba livstempots dårskap! Men ölet är även märkt med symbolen Skärgårdssmak som används som delikatessmärkning av lokalt producerade råvaror. Därefter skall kunden alltså vara fast och beslutsamt gå till kassan för att betala. Konceptet är alltså idealiskt bestående av lokalt producerat, HAND MADE, idylliskt varumärkesnamn, delikatessmärkt, humoristisk uppseendeväckande text samt slutligen ett rätt gott öl. Att sedan utbudet inte räcker till för att täcka efterfrågan är ju även varumärkesuppbyggande i sig för vem vill egentligen höra historien utan att själv smaka den? Stallhagen kommer således alltså att fortsätta erövra världen i maklig takt och vem vet kanske grabbarna i typ Alingsås om ett år sitter och avnjuter brygden efter den svettiga badmintonmatchen? Avslappnade, euforiska samt totalt varumärkesberoende...
Druiderna i filmbolaget White Shark funderar lite på samma koncept. Att med hjälp av historia och naturskön omgivning skapa datoranimerade filmer som skall bli lika framgångsrika som Ice Age och Shrek samt locka en bred publik. Det lilla svenska filmbolaget har flera triumfkort på hand i form av filmerna Tomtar & Troll 1 och 2 samt vikingasagan Astrid Silverlock. Aktien som i år noterades på Aktietorget har även varit ett framgångssaga i sig eftersom den fullkomligt rusat på börsen och mer har den förmodligen att ge förutsatt att bolaget lyckas. Och visst ser konceptet intressant ut för bland tomtar och troll trivs barnen bäst, tror i alla fall vi vuxna, eftersom vi trivdes bäst där när vi var små och därför kommer vi bestämt att släpa barnen på bio även fastän de istället föredrar att spela CS framför datorn, för när farsan var liten då fanns det troll i skogen...buuuu....
Börsvärdet idag på White Shark ligger runt 250 Mkr. Det är inte dyrt om filmerna blir kassasuccéer likt Shrek 2 som hittills spelat in 900 miljoner USD, men floppar filmerna har vi givetvis en bubbla utan dess like. Frågan är om de verkligen kommer att floppa? Jag tror inte det. Druiderna i bolaget är de välrenommerade manusförfattarna Alec Sokolow och Joel Cohen. Men det finns även fler strängar på druidernas lyra eftersom även Anders Bagge finns med för att ansvara för musiken. Detta skall väl ändå inte kunna misslyckas när även dessa idésprutor finns som delägare i bolaget? Lyckas White Shark sälja filmerna till de största länderna i Västeuropa och Nordamerika är succén sannolikt ett faktum. Med tanke på att White Shark kommer att få 17,5 procent av biografintäkterna, 30 procent av DVD-intäkterna och 60 procent på TV-intäkterna kommer alltså kassaflödeskranarna vid en succé att stå vidöppna under lång tid framöver. Värt en upprepning; kan detta verkligen misslyckas? Detta är ju verkligen HAND MADE och idylliskt, med smak av spänning, sägner och historik samt lokalt producerat i "lilla" Sverige. Det vore således inte för överraskande om filmerna även slutligen delikatessmärks som klassiker för barn....för uti vår hage där ser barnen på film medan föräldrarna slappnar av med en Stall.......
Ha en fortsatt trevlig helg!