Post entry

WeSC - Tonårsförälder köper aktien för att hedga för kläderna.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

WeSC 73 kr

Jag fann följande inlägg på nätet.

Signaturen "Kalle kuling" skriver:

_God kväll!

Efter att ännu en gång förfärats över min tonåring till sons klädkonto, tog jag reda på vilka klädmärken som verkade ligga bäst till i hans kompiskrets.

Kom fram till företaget WeSC, som marknadsför bl.a skating- och streetwarekläder.

Köpte genast på mig en del aktier, och hoppas att grabben och hans kompisar konsumtion skulle "spilla" lite tillbaks till mig i form av värdeökning.

Försökte förklara upplägget för grabben, och hoppades att han skulle finna detta lärorikt och intressant.
Responsen kunde inte vara mer likgiltig.

Nåja, för väl försöka om några år igen._

http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2246

(Daterat till den 5:e september 2009.)

Det är väl detta som på aktiespråk skulle kunna benämnas att föräldern hedgar för att skydda sig mot klädköpsutgifterna?

***

Ogillar fasta kostnader

WeSC, med Greger Hagelin i ledningen, hör till de företag som i så hög grad undviker fasta kostander. WeSC arbetar med distributörer och tillverkar endast på beställning. Det finns inget lager, och de kläder som hörde till vårsäsongen är redan utrealiserade.

Kompetent ledning

WeSC har kraftigt förstärkt ledningen. Håkan Jerner och Daniel Jonten kommer från NIKE, där de varit försäljnings, respektive marknadschef.

Frank Remne var tidigare chefsdesigner hos Hennes & Mauritz. Han innehar nu samma roll i WeSC.

Ekonomichef Johan Larsson kommer från Peak Performance.

Greger Hagelin hoppas att dessa nyckelpersoner skall lyckas förvandla WeSC från en "grym idé" till ett stort internationellt bolag.

Greger Hagelin lön och bakgrund

Greger Hagelin har fått en del kritik för att han plockar ut 1,8 miljoner kronor i lön om året. Han förklarar att boendet i Los Angeles är extremt dyrt och att inkomsten även skall räcka till att ge frun möjlighet att sluta arbeta.

Greger Hagelin beskriver i en nostalgisk intervju hur han varit med alltsedan scateboardsporten fortfarande var ganska outvecklad. De gjorde sin egen utrustning själva. Det fanns inga förbund som gav bidrag till kläder. Det var en tuff miljö. Några av vännerna knarkade ihjäl sig. Livet var smutsigt. Man sov under ramper, åt pocorn och drack öl.

WeSC och Odd Molly

WeSC och Odd Molly har en hel del gemensamt. Företagsnamnet Odd Molly är hämtat från skatekulturen. Hon var tjejen som höll sig i bakgrunden, som visade störst intigritet och som alla killar ville ha.

Per Holknekt (Odd Molly) och Greger Hagelin (WeSC) har båda ett förflutet som scateboardåkare. Per blev världsmästare i freestyle 1983 medan Greger tävlade i rampåkning. Enligt Greger Hagelin är är skillnaden mellan de två grenarna som mellan längdåkning och alpint.

Från 1993 har de haft konkurrerande butiker i Stockholm. WeSC startade år 2000 och Odd Molly 2002. Det förstnämnda bolager (WeSc) riktar sig främst till killar, men det har nu även blivit stor försäljningssuccé bland tjejer. Odd Molly riktar sig till kvinnor.

........

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?