Post entry

WeSC eller Odd Molly

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

WeSC:

http://www.WeSC.com/WeSC 2010 CES: http://www.youtube.com/watch?v=lYeMNM0Ytvo
Intervju med VD: http://www.introduce.se/foretag/wesc/videointervju
WeSC:s är ett varumärkesföretag som designar, marknadsför och säljer kläder, accessoarer och andra relaterade produkter inom segmentet streetfashion till konsumenter på den internationella marknaden under varumärket WeSC. Verksamheten bygger på en affärsmodell som möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov och minimerad lagerrisk.
Återförsäljare finns över hela världen och största marknaderna är Sverige, USA, Danmark, Italien och Norge. Positivt är att WeSC inte står och faller med någon enskild marknad. Det visar dels på varumärkets styrka, dels på WeSCs goda möjligheter att växa på befintliga marknader framöver. De har börjat satsa på Asiatiska markanader (Sydkorea(Seoul), Hongkong & Japan(Tokyo)). Nya produktgrupper t.ex skor(sneakers), är också på gång.

Odd Molly http://www.oddmolly.com/
Odd Molly Fashion: http://www.youtube.com/watch?v=HVPcuEVsawk&feature=related
Intervju med VD: http://www.youtube.com/watch?v=94Jl-zgCFTk&feature=relatedOdd Molly är ett bolag som designar, marknadsför och säljer mode för kvinnor, framför allt via externa återförsäljare. Bolaget representeras av externa agenter eller distributörer runt om i världen med ansvar för en geografiskt avgränsad marknad. Odd Molly sålde under 2009 till 41 länder, varav 23 med lokal representation via 15 självständiga agenter och tre distributörer. Sverige är bolagets största marknad med 37 % av intäkterna.
Sedan starten år 2002 har bolaget varit en framgångssaga med kraftig tillväxt och ständigt förbättrad lönsamhet. Odd Molly har fått flera designpriser, exportpris från Stockholms Handelskammare och utsetts till "Årets varumärke" av Svensk Handel. Resan har varit lättare för Odd Molly med sina unika damkläder. Odd Mollys nyligen aviserade herrkollektion som lanseras hösten 2010 under ett nytt varumärke Post Fure Dew.

Sammanfattning: Gemensamt för duon är att de är varumärkesbolag och i väldigt liten utsträckning driver egna butiker. Affärsmodellerna är snarlika, bolagen fokuserar på design och marknadsföring och till stor del använder de sig av externa distributörer och agenter. Med en sådan affärsmodell är det möjligt att snabbt och med relativt små resurser expandera på nya marknader. Samtidigt är lönsamhetspotentialen stor, vilket Odd Mollys rörelsemarginaler kring 25 procent tydligt illustrerar. Hittills har de klarat lågkonjunkturen väl med tillväxtsiffror på 20-30 procent under senaste kvartalet och fortsatt god lönsamhet.

Finansiellt är båda bolagen starka och har nettokassor. Värderingsmässigt är skillnaderna större. WeSC handlas till 7 gånger rörelseresultatet på rullande 12 månader. För och Odd Molly är motsvarande siffra 8. Att Odd Mollys vinster baseras på en rörelsemarginal kring 25 procent borde hålla deras multiplar nere något mer.

WeSC och Odd Molly är förmodligen för små för att vara en uppköpskandidat för ett riskkapitalbolag eller en global branschspelare på jakt efter ett nytt varumärke. Värt att notera är dock att WeSCs konkurrent, australiensiska Billabong, vuxit genom flera förvärv på senare år. Ur ett uppköpsperspektiv ter sig samtliga aktier billiga.

Med en högre prisnivå än WeSC lär Odd Molly vara mer känsligt när arbetslösheten är hög. Förr eller senare brukar det dock komma bakslag. Frågan är hur stor del av framgången som beror på design och hur stor del som beror på varumärket. WeSC kan sätta sin logotyp på en grå t-shirt och tjäna bra med pengar. Kan Odd Molly göra motsvarande? Risken är att bolaget målat in sig i ett extremt designhörn. Ett varumärke är unikt. Design kan kopieras. I längden måste Odd Molly satsa mer på butik konceptet, annars är det stor risk att deras design kopieras & marginaler minskas.

I duon Odd Molly och WeSC är den sistnämnda klart köpvärd. Lägst värdering och mindre moderisk gör aktien till en favorit. Framtiden ser ljus ut för WeSC med såväl hög tillväxt som marginalförbättring i sikte. När investerarna prissätter bolagets tillväxt och marginalförbättring lär WeSCs värdering kunna lyfta rejält.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?