Wesc bra tillväxt och högre EBIT-marginalnivå
2009-09-28 10:36, Edited at: 2010-06-11 12:24Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Pressmeddelande:
"WeSC har avslutat första och största delen av införsäljningen av vår-och
sommar-kollektionen 2009 och ordersiffrorna visar en fortsatt stark tillväxt. Totala tecknade förorder för första delen av vår- och sommarkollektionen 2009 uppgår till 109 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning om cirka 22 procent jämfört med motsvarande kollektion föregående år. Förorder inkluderar inte försäljning i egna butiker eller annan omgåendeförsäljning.
USA ökade förorder avseende den första delen av vår- och sommarkollektionen med cirka 28 procent jämfört med föregående år.
Förorderingången avseende den andra och mindre delen av vår/sommarkollektionen kommer att presenteras senast den 10 december.
"Vi är väldigt nöjda med förordernivåerna och ökningstakten är i linje med eller något bättre än våra förväntningar. Det känns som vi skall kunna fortsätta växa i den här takten även i en fortsatt svag konjunktur inte minst med tanke på att omgåendeförsäljningen utgör en allt större del av vår totala försäljning.
Vad beträffar verksamhetsåret 2009/2010 så ser det just nu ut som vi kan hamna något högre än vad vi tidigare kommunicerat vad beträffar såväl försäljning som EBIT-marginalnivå. Visserligen har vi nya utmaningar att hantera varje dag men just nu är jag otroligt nöjd med hur verksamheten och organisationen fungerar även om det finns mycket att förbättra." säger WeSC:s VD Greger Hagelin"
I stort sett som förväntat tycker jag speciellt att man säger att
EBIT-marginalnivån kommer att bli högre än förväntat... det kommer man att få skriva flera gånger...;-) Jag har själv gjort en "Peter Lynch"
och köpt en jacka och skjorta tidigare och är mycket nöjd med
kvalitén. Man har ganska brett sortiment med kläder och har börjat
med hörlurar och kan lätt addera mer produkter till varumärket.
P/e ca 14 (bortsett på utdelning 5 kr snart) på årets vinst antagligen och lägre värderat än Odd Molly och Borg trots högre tillväxt. Det ser bra ut.