Volvo, Saab är dagens T-ford
2008-11-29 10:57, Edited at: 2010-06-11 11:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag har stor respekt för Göran Tivesjös resonemang och engagemang för att svenska staten bör rädda Volvo och SAAB.
Men det finns något som heter kapitalism som bygger på att det gamla som ingen vill ha inom handel och industri skall bort för att ge plats för det nya som därigenom får sin chans:
Jag tittar på Wikipendia och läser om ekonomen Schumpeter som jag skrivit mycket här på Redeye under det gågna året:
Citat:
Schumpeter skiljde på radikala (omvälvande) och inkrementella (stegvisa) innovationer. Han menade att radikala innovationer medför en nödvändig nedbrytning av existerande strukturer. Nödvändig nedbrytning för att ny utveckling och nytt kunskapsbyggande ska kunna få utrymme. Han kallade detta för kreativ förstörelse. Resonemanget gick ut på att samtidigt som innovation är nödvändigt för nya utvecklingssteg, medför radikal innovation att existerande kunskap och existerande strukturer görs mindre värdefulla genom att nya kunskaper och strukturer utvecklas.
Ett exempel på radikal innovation och kreativ förstörelse skulle kunna vara e-mail. Användningen av e-mail medförde nya beteendemönster och nya sätt att organisera sig, samtidigt som gamla kunskaper om utformning av brev och användning av telefax/telex blev överflödiga. Ett annat exempel är den elektroniska räknedosan som var överlägsen mekaniska räknemaskiner både i pris och prestanda. Kunskapen om hur man tillverkar en mekanisk räknemaskin blev plötsligt helt oanvändbar och en hel bransch slogs ut (se Facit).
Slut citat!
Min bloggkommentar:
1) Jag kommer ihåg när Facit helt slogs ut för att de satsade på vanlig räknesnurra när alla ville ha elektronisk kalkulator.
2) Jag kommer ihåg när dåvarande chefen för posten berättade att vanliga brev skulle slås ut till förmån för email.
3) Jag var med på Volvos bolagstämma í Göteborg när Volvo såldes ut till Ford. Ordföranden i Volvo Håkan Frisinger ville till varje pris få bort Volvos personvagnar från bolaget.
4) Jag var på presskonferens på SE-banken när SAAB och Investor kunde presentera försäljningen till GM. Glädjen var fullständigt euroforiskt bland Wallenberg-gänget att nu var man äntligen av med SAAB.
Skall svenska skattebetalare ta över SAAB och Volvo som tidigare svenska ägare gjort allt (jag säger allt) för att bli av med.
Svenska bilägare och andra vill inte ha Volvo och SAAB längre. De vill ha japanska bilar.
Då skall de svenska bilarna försvinna för att ge plats för biltillverkar som gör bilar som köparna vill köpa.
Om den fantastiska entreprenören Henry Ford fått råda så hade Ford i Detroit fortfarande gjort T-fordar.
Men kapitalismen gynnade Ford när han var entreprenör och kom med något nytt och för folket revolutionerande. Men kapitalismen hindrade honom att bara ge bilköparna T-ford för all framtid.
Detta kallas för "kreativ förstörelse". Det som ingen vill ha skall bort. Det är "kreativt" att se till att Volvo och SAAB försvinner, under förutsättning att de inte kommer med några nya fantastiska innovationer.
Det är Volvo och SAAB som är dagens T-fordar.
Dessa båda bolag har varit fantastiska för Sverige och bil-världen men de är det inte längre.