Kassaflöde eller vinst? Det beror på...
2010-02-05 18:55, Edited at: 2010-06-11 12:42Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Rapportperioden är intressant. Om man granskar VD:s ordval i boksluten så kan man utläsa, en hel del, klart intressanta saker.
Volvo kom idag med sin delårsrapport och som rubrik i VD-ordet kan man läsa följande:
"Koncernchefens kommentar
– framgångsrik lageravveckling
och starkt kassaflöde"
Att resultatet var kraftigt negativt och förlusten vida översteg analytikernas värsta förväntningar kan man läsa längre ner i rapporten...
Fokus i rapporten ligger istället på att man har ett starkt kassaflöde. Man ljuger inte rakt ut men man vrider till sanningen en aning och fokuserar på kassaflöde istället för resultat.
Volvo är inte ensamma om detta. Även SCA var tydliga med att påpeka att kassaflödet var riktigt bra.
Vad sa då koncernchefen avseende bokslutet 2007 när Volvo gjorde ett rekordresultat?
"Koncernchefens kommentar - Stark tillväxt och god lönsamhet" Vidare skriver koncernchefen att rörelseresultatet nådde nya rekordnivåer.
I bokslutet 2007 var istället Leif Johanssons fokus på rörelseresultatet...
Hmmmm, vet verkar som att skiljer sig lite åt om det går bra eller dåligt för företaget...
I USA har det populärt att mäta ett företags prestation genom att titta på kassaflödet medan det i Sverige är praxis att tala om "vinst", t.ex. rörelseresultat eller vinst per aktie. I år, när resultaten har varit svaga har fokus istället har flyttats till kassaflödet...
Det är självklart att bolagen vill fokusera på det som är bra och då får man leta långt in i garderoben för att kunna vaska fram godsakerna. När vinsterna åker i backen så pratar man mer än gärna om det starka (tillfälligt starka) kassaflödet.
Man ljuger inte men man förvränger sanningen en del.
Det farliga med stort fokus på kassaflöde är att det starka kassaflödet är en tillfällig effekt som beror på att företagen har minskat sina lager och kundfordringar vilket gör att man frigör rörelsekapital. På detta sätt ökar man kassaflödet. Vissa bolag har även tagit upp nya lån vilket har en positiv effekt på kassaflödet.
Lagerminskningen och minskningen av kundfordringar är en tillfällig historia. Nu är Volvos lager och kundfordringar tömda vilket gör att man nu inte kommer att kunna öka sitt kassaflöde på samma sätt framöver. Att gå från stora lager ner till miniminivåer ger en tillfällig förbättring av kassaflödet. Nu kan man inte göra mer vilket innebär att man nu måste börja tjäna pengar (annars kommer man ha både svagt kassaflödet och svagt resultat).
Jag tror att Volvos kassaflöde kommer få sig en stor törn, kanske redan under Q1 2010.
Volvo måste snart, när orderingången ökar, börja öka sitt lager vilket kommer försämra kassaflödet. Man kommer också att öka faktureringen och nyinvestera vilket ytterligare kommer sänka kassaflödet.
Jag räknar med att Leif Johansson i nästa VD-ord (februari 2011) återigen tar fram rörelseresultatet som ett mått på hur bra bolaget går. Allt handlar i slutändan om att de vill framställa bolaget på ett så positivt sätt som möjligt och då är alla medel tillåtna.
2010 blir ett år då kassaflödet kastas långt in i garderoben och rörelseresultatet får en ny renässans.
Koncernchefer är mästare på att vända kappan efter vinden.