Post entry

Flera säljsignaler på OMX

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tänker på svenska lastbilstillverkarnas rapporter förra veckan visade kraftigt minskad försäljning under fjärde kvartalet. Scania levererade ett starkt resultat, men lönsamhetsutvecklingen ser mycket svagare ut. Givetvis har Scania slagit marknadens resultatförväntningarna med 49 procent. Det är mycket vanligt att analytikerna skruvat ner förväntningarna rejält för tredje gången gillt.

Tittar man på Scanias vinst och försäljning som rasade jämfört med tidigare år. Scanias försäljningsresultat för helåret 2009 har sjunkit från 89 miljarder kronor till 62.1 miljarder kronor. Vinstresultatet sjönk kraftigt från 8.89 miljarder kronor till 1.13 miljarder kronor. Vinst per aktie sjönk kraftigt från 11.11 kronor till 1.41 kronor. För ett normalt resultat från 2007 uppgick Scanias vinst till 10.5 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal 13.8. För 2009 års resultat tjänade Scania 1.14 per aktie, det ger ett p/e-tal 70 idag. Jag räknar med att Scanias vinst för 2010 uppgår till 3 kronor vilket ger ett p/e-tal 32.5 vilket är mycket högt för att köpa aktien.

Scania har under 2009 genomfört stora kostnadsbesparningar och nedskärningar för att anpassa marknadsnivån trots stora stimulansåtgärder från världens centralbanker, lyckades inte Scania höja försäljningsnivån. Marknaden höjde sina köprekommendationer för Scania aktien med höga riktkurser. Det innebär att Scania måste visa en stark återhämning på lastbilsmarknaden för att kunna räkna hem till nuvarande kurs. Är det smart att investera aktier i Scania?

Volvos rapport är katastrof, fortfarande svag lönsamhetsutveckling och det finns inte mycket att skriva om Volvo. Trots bättre kassaflöde ska man inte räkna med att Volvo vänder upp. Jag är mycket kritisk mot Volvoledningen för deras bedömning av den ekonomiska utvecklingen och omvärlden. Volvo har under finanskrisen varslat flera tusentals jobb, och samtidigt delat ut miljarder kronor till aktieägarna. När återhämtningen i ekonomin började stiga långsamt kunde inte Volvo anpassa verksamheten efter marknadsläget. Det är en svaghetstecken.

Jag tror inte att Volvo inte kommer att infria sina förväntningarna om att nå 10 procent i försäljningstillväxt. Aktien är mycket dyr att köpa. P/e-tal är fortfarande negativt eller snarare sagt - skyhögt!

Har tittat på alla svenska aktier, och flesta av svenska aktier har utlöst säljsignaler. Här är listan:

AstraZeneca Sälj 300 kronor

Swedish MatchSälj125 kronor

HolmenSälj170/162 kronor

SKFSälj90 kronor

VolvoSälj50 kronor

ElectroluxSälj115/80 kronor

SwedbankSälj50 kronor

Atlas CopcoSälj72 kronor

ScaniaSälj80 kronor

HandelsbankenAvvakta179 kronor

NordeaAvvakta67 kronor

SandvikSälj67 kronor

Hennes & MauritzAvvakta433/400 kronor

ABBAvvakta140/116 kronor

TeliaSoneraSälj45 kronor

HexagonAvvakta114/90 kronor

GetingeAvvakta136/114 kronor

EricssonSälj60/55 kronor

SCA Sälj94/80 kronor

Xact BearKöp40/42 kronor

Det är många aktier som har utlöst säljsignaler. Aktierna har gått upp kraftigt tack vare stimulanspengarna som lyfte upp siffrorna. Nu får alla företag klara sig utan stöd av stimulanspengarna. Höga värderingarna i svenska aktier är mycket utmanande under 2010.

Glöm inte att USA:s tillväxtmarknad = skulder!

Må så gott,

Oskar Fredrik

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?