Post entry

Vitrolife - lite som Dressman

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Alla känner vi väl till Dressmans reklam. Köp tre par byxor - få det billigaste paret gratis.

Lite samma erbjudande som marknaden för närvarande ger oss i Vitrolife.

Vitrolife är, oförtjänt, ett ganska okänt företag för gemene man. Man jobbar inom tre olika kategorier:

  • Fertilitet
  • Transplantation
  • Stamceller

Då de två senare fortfarande är i forskningsfasen så är det inom fertilitet som man tjänar sina slantar - och det går bra. Bolaget aviserar att man satsar hårt i Kina och Japan och det behövs ingen Einstein för att räkna ut potentialen i dessa länder, baserat på population.

Hur var det då med Dressmanliknelsen? Jo, eftersom marknaden värderar bolaget till endast 700 milj kr, eller under p/e 20 för prognostisead vinst 2010, så värderas alltså både bolagets transplantations- och stamcellsportfölj till 0 kr. Något som är intressant eftersom båda riktar sig mot miljardmarknader.

Triggers i närtid, undrar ni då? Ja, inom kort väntas ett mycket intressant forskningsresultat publiceras, något som kommer att ligga till grund för FDA-ansökan för lungtranplatationsmediet STEEN.

Ännu en sak som stärker caset är att man verkar på en konjunkturokänslig marknad och har en imponerande balansräkning med stor soliditet och positivt kassaflöde. Något som torde få Karo Bio och andra forskningsbolags ledningar att bli gröna av avund. Bolaget kan alltså lugnt forska på utan att oroa sig för nyemissioner eller ebb i kassan.

Mitt råd blir som alltid - sätt dig ned och läs på caset! Köp- och säljråd får andra stå för.

Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?