Vitrolife bryter ny terräng
2011-11-12 20:27Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Vitrolife fortsätter att leverera bra nyheter. Fredagens utvecklingsavtal om en produkt för artificiell inseminering underbygger en hög tillväxt på medellång sikt.
Vitrolife meddelade i fredags att bolaget till ta fram en produkt för "artificiell insemination" (IUI - Intra Uterine Insemination) och därmed gå in på ett nytt segment av marknaden för fertilitetsbehandlingar. I nedanstående intervju med SIX säger bolaget
1) att prekliniska studier har genomförts med positivt resultat och att en produkt kan lanseras så tidigt som om något år,
2) att kostnaderna för utveckling av IUI-produkten inte innebär någon signifikant ökning av de normala kostnaderna,
3) att det breddar den potentiella marknaden för affärsområdet Fertilitet från dagens dryga 2 miljarder kronor till 3-4 miljarder kronor årligen
Vitrolife har investerat mycket tid och pengar i att bygga ut en egen global distribution på de 15 största marknaderna för fertilitetsbehandlingar. Med en komplett produktportfölj inom IVF (provrörsbefruktning) vill nu bolaget fylla på med nya produkter som ger ytterligare hävstång. En lansering av den nya produkten inom IUI kan utnyttja kundrelationer och säljstyrka från IVF och därmed ge ett stort tillskott till lönsamheten.
Jag har byggt ut min DCF-modell med antaganden om en lansering av IUI under 2013. Jag antar att bolaget tar 1% av marknaden det första året efter lansering, motsvarande 15 miljoner kronor i försäljning för att därefter femdubbla denna försäljning till 75 miljoner kronor fram till 2017. Jag antar bruttomarginaler i linje med IVF samt en viss ökning av försäljningskostnaderna. Med dessa antaganden blir nuvärdet av IUI cirka 12 kronor per aktie. Totalt värde på Fertilitetsområdet blir då 71 kronor idag, jämfört med 59 kronor utan IUI. Om Vitrolife lyckas lansera en produkt inom IUI är ett antagande om 5% marknadsandel 2017 ett försiktigt antagande, jämfört med den genomsnittliga marknadsandel bolaget har inom IVF på cirka 10%.
Sammantaget är det väldigt imponerande och glädjande att Vitrolife med befintlig forskningsbudget kan plocka fram produkter med så här pass stor potential. Även om det ger ett marginellt tillskott till försäljningen i närtid så ger det stöd för att intäktstillväxten på medellång sikt kommer vara fortsatt stark, kanske 15-20%, vilket i kombination med kommande marginalexpansion ger uthållig vinsttillväxt på 25-30%.
Vitrolife är i en klass för sig bland börsens forskningsbolag; stark lönsamt tillväxt, supersolid balansräkning, betalar aktieutdelning, låg forskningsrisk och med flera spännande produkter i pipeline, inte minst Steen Solution för transplantationsvården. Aktien ser dyr ut på PE 20x för 2012, men man ska inte straffa bolaget för att det är lönsamt - I stort sett samtliga börsnoterade forskningsbolag förlorar pengar, har magra forskningsresultat och ändå i många fall börsvärden överstigande 1 miljard kronor. Jag tror att marknaden har börjat inse att Vitrolife ska värderas på andra grunder än bara "synlig" lönsamhet.
I en separat värdering av de två stora affärsområdena Fertilitet och Transplantation kan man värdera Vitrolife till 100 kronor utan IUI och baserat på måttlig framgång för Steen Solution. Försiktiga antaganden för en IUI-lansering ökar värdet till 112 kronor. Lägger man sedan till en mer positiv syn på Steen Solution kan man värdera Vitrolife till närmare 200 kronor per aktie. Trots den senaste tidens uppgång anser jag att Vitrolife erbjuder börsens kanske bästa risk/reward med en mycket stabil och konjunkturokänslig tillväxt från Fertilitet och med stor potential i nya produkter såsom IUI och Steen Soluion.
Intervju från nyhetsbyrån SIX nedan;
(SIX) Bioteknikbolaget Vitrolife presenterade idag ett samarbetsavtal med Parentplus inom IUI (artificiell insemination). Ambitionen är att utveckla en produkt som är effektivare än dagens IUI-behandling. Den första produkten väntas kunna nå marknaden i slutet på 2012 eller inledningen av 2013. "Vi siktar på om ett år lite drygt", säger Vitrolifes vd Magnus Nilsson till Nyhetsbyrån SIX.
Produktutvecklingen av IUI-produkten innebär "ingen signifikant ökning av våra normala kostnader... det behålls inom den normala utvecklingsbudgeten". Konkurrensen på IUI-marknaden består idag främst av mindre komplicerade behandlingar. För marknaden för mer avancerade behandlingar ser Magnus Nilsson däremot idag ingen större konkurrens.
"Vad vi försöker göra är att utveckla någonting som kan höja träffsäkerheten av IUI", säger Nilsson. Någon risk för att den kommande IUI-produkten skulle kannibalisera på bolagets försäljning inom provrörsbefruktning, IVF, ser Vitrolifes vd inte. För de som har mer allvarliga problem krävs ändå IVF behandling. "Det här är störst i utvecklingsländer och i ett första försök" innan man går vidare till IVF, säger Nilsson och tillägger "även om det här blir bättre än vad det är nu så blir det ändå ingen större kannibalisering".
Marknaden för IUI-behandlingar uppgår till mellan 1 till 2 miljarder kronor. Effektiviteten i den nya behandlingen väntas enligt Magnus Nilsson vara en nyckel i hur stor del av marknaden Vitrolife kan komma att ta.Vitrolife har idag vad de som bedömer som lovande data i preklinik kring IUI.