Northlands järnmalmsprojekt är ett mastodont projekt med mängder med lastbilar och materiel. En stor komplex transport kedja som måste fungera för att lönsamhet ska uppnå.

Transporfrågan för Naur har varit diskuterad sedan starten. Bland de mest positiva har vi Naurs aktieägare som i stort sett tror på varenda PM som släpps och tror sedan transportfrågan vara klar.

Sedan har vi delar av lokalbefolkningen kring Pajala som underkände transportförslaget med lastbil. De hävdar att vägarna inte håller om man inte förstärker, ökar underhållet och bygger nya väg avsnitt.

Sedan kan man studera PM ifrån Naur som kom innan jul där skriver Northland så här:

Dispensation for 90 Tonnes Trucks

The Swedish Transport Authority is committed to cooperate with Northland to find the most efficient transportation solution as possible. They have confirmed this by granting the dispensation for 90 tonnes gross weight trucks following extensive studies by Northland. This is the maximum weight possible due to the current condition of the bridge crossing the Tärendö River.

Northland will now proceed with the next phase of the plan which will include tests using an actual 90 tonnes truck which will help to determine the most efficient balance between gross weight and relative speed on the road to ensure an optimum number of daily roundtrips”

http://www.northland.eu/sv-se/investerarkontakter/pressmeddelanden?v=N_137015_PR_201112_1573676

Northland skriver “granting” det betyder att en dispens för 90 ton getts. När jag sedan tittar på vad trafikverket skrev om detta några dagar innan i sitt PM är det helt annorlunda. Det släpptes tre dagar innan Naur släppte sitt och ligger till grund för Northlands uttalanden.

“Nästa steg är att Northland lämnar in en dispensansökan med beskrivning av aktuella fordon såsom axellaster, totalvikt mm, till Trafikverket. Resultatet från studien kommer sedan att kunna utgöra grund för den slutliga dispensen.”

http://www.trafikverket.se/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden/Pressmeddelande1/Norrbotten/2011/2011-12/Trafikverket-och-Northland-Resources-AB-fordjupar-gemensam-studie-med-90-ton/

Denna text är den vägledande och som man ska utgå ifrån. När man läser igenom båda så är en mycket stor skillnad.

Skillnaden är så stor att man kan undra om Naur medvetet vilseleder aktieägarna att tro att transportfrågan är löst. Varför skriver man något som inte är sant?

Sedan verkar det som att de flesta aktieägare tror att 60 tons lastbilar är fritt fram att köra med. Men i samma text står detta

" Oavsett fordonens slutliga vikt kommer åtgärder att behöva genomföras på sträckan."

Ännu en helt annan bild än aktieägarnas naiva verklighetsuppfattning om transporterna.

Har ledningen i Northland gett vilseledande information om hur transporterna ska ske?

De som vill sätta sig in i Northlands transportdilemma bör kika på Trafikverkets egna utredning om MINe projektet

Där framkommer ytterligare info om tidsaspekten både för järnväg och lastbil transporter. Och något jag funderar på är om det kommer fungera att transportera malmen med lastbil. Det jag ser är att en järnväg som ska vara klart 2015 eller senare är det enda vettiga alternativet.