I Dec 23 2011 kom ett PM från Naurs ledning:
““Luxembourg, December 23, 2011: Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK - “Northland” or “the Company”) is pleased to announce that the Swedish Transport Authority has declared its commitment to grant the maximum dispensation for the truck Northland intends to use to transport its high-quality magnetite concentrate.”
Det innebär att trafikverket gärna ser att Northland ska få en dispens att köra frekvent trafik av 90 tonslastbilar mellan Svap. och Kaun och jobbar för det.
Men det betyder INTE att en slutlig DISPENS är KLAR. Man har börjat en fördjupad studie. Men det står klart redan nu ifrån mycket erfaret folk från Åkeribranschen
"-Redan nu konstaterar man dock att oavsett om totalvikten blir nuvarande 60 ton eller 90 ton så kommer det krävas insatser på vägarna.”
Även vägverket skriver i sitt uttalande att insatser i form av infrastrukturinvesteringar krävs på sträckan.
"– En av broarna, den över Tärendöälv, har visat sig tåla en belastning på maximalt 90 tons totalvikt. Vi vill komplettera beräkningarna med ordentliga mätningar, säger Magnus Sundling. Oavsett fordonens slutliga vikt kommer åtgärder att behöva genomföras på sträckan.
Just nu genomförs en åtgärdsvalsstudie som ser på transportfrågan både i närtid och framtid och hur befintlig infrastruktur kan nyttjas mer effektivt innan eventuella investeringar sker i ny infrastruktur. I detta arbete är också dispensfrågan en viktig del."
Innan någon dispens ges i någon form av tuff frekvent lastbilstrafik á 90 ton måste vägen och broar dimensioneras och förstärkas för att klara av tunglastbilstrafik á 90 ton uppemot var tionde minut.
Vad jag förstått har man inte överhuvudtaget börjat utföra varken någon projektering, upphandling eller förstärkning av vägen som krävs innan Dispensen ges?
Det som skett är att man börjat undersöka behoven endast!!
De som jobbar med projektering, hållfasthetsberäkningar, asfaltering, underhållsarbete på infrastruktur och vägarbeten vet att detta tar tid. Speciellt när man nyligen börjat planeringsstadiet och inte startat förstärkningsfasen av vägen.
Naur hävdar att produktionen ska börja om ett år ungefär och då ska vägarna tåla frekvent lastbilstrafik á 90 ton. Då ska de ha fått en slutlig dispens av trafikverket. Innan dispensen ges ska vägbyggen och, förstärkning av broar vara klart.
När inget av detta börjat förutom en fördjupad utvärderingsstudie av vilka investeringar som behövs. Hur ska transporterna av malm på lastbil kunna starta om ett år?
Det finns flera som inte gillar att man skriver om transportfrågan i Northland. Men den är långtifrån löst och aktieägare måste få upp ögonen för denna uppenbara problematik.
Själv enligt min erfarenhet av vägbyggen och rådfrågning av yrkesfolk är att det krävs flera år. Speciellt när man inte ens satt en spade eller grävskopa i arbete längs vägen mellan Kaunisvaara till Svappavaara.
/Bjaen