Företaget Victoria Park (VICP), fastnade i en av mina scanningar och jag läste lite om företaget och deras produkter.

Jag har analyserat och läst in mig på fastighetsföretagen under den senaste tiden. Har haft svårt att se hur de största företagen kan diversifiera sig, tillföra något nytt som gör att de står ut i mångden och är värda att investera i. Jag har ännu inte kunnat hitta ett företag som har något “speciellt” eller något nytt.
Enda vettiga affärsiden är väl att låna billigt och höja hyrorna, placera sig mer centralt i storstäder etc. Krisen varade inte tillräckligt för att företagen skulle köpas och slås ihop. Ingen dramatik således!

Men så läste jag om Victoria Park. Köpa stora marker, bygga lägenheter och faciliteter. Det vill säga tillföra mervärde till en som flyttar in. Äntligen är det någon som inte har endast priset som enda lockbete för kunderna.
Victoria Park bygger inte bara lägenheterna utan från början bygger, restauranger, barer, SPA, grönområden och barnanpassade områden inom själva bostadsområdet. Vilket gör att de som bor där har automatiskt medlemskap, närheten till några restauranger och lokala barer. De har gjort klart sitt första projekt i Malmö, Limhamn.

Totalt antal sålda lägenheter per den 9 november
2009 var 105 av 133 till ett värde om drygt 451 Mkr motsvarande 81 % av ekonomiskt värde. Vilket visar att intresset finns och att de har lyckats marknadsföra sig själva.

Så långsiktigt tror jag att Victoria park blir ett företag som växer och slår många förväntningar. De har redan nu börjat titta på Stockholmsområdet. Det kommer att bli mycket intressant att se om de andra stora aktörerna ger sig in i samma koncept.

Det man kan se av de stora aktörerna är att de bygger upp och hoppas att kunna ha tajmingen på sin sida med efterfrågan. Tittar man på Stockholmområdet och vad Skanska, NCC etc. har gjort är att de rear ut för att slippa ha tomma lägenheter. Du kan få lyxkök, 1 års rabatt på hyran etc. etc. bara för att flytta in. Detta är bara början på de traditionella “bygger du så flyttar de in” mentaliteten är över och dessa företag kommer att ha det väldigt svårt.