Venue Retail Group - Vändningen är här! Uppdatering.
2011-01-25 22:02, Edited at: 2011-01-25 22:09Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag har sedan några veckor varit mer aktiv på placera.nu formuet, vissa skribenter har tillfört mig ännu mera tilltro till bolaget som helhet. Jag lägger först ut min färska FA-analys igen och sedan följer jag upp med några utmärkta inlägg i diskussionen som varit på forumet.
"Venue retail group är som bekant gamla Wedins. Efter omfattande rekonstuktion av företaget har de en slimmad, och numera vinstgivande organisation. I denna anlysen skall jag ta upp fundamenta.
Först och främst vill jag säga att jag uppmanar a
lla att skaffa sig en egen syn på företaget och inte basera några investeringsbeslut enbart på grund av min analys.
Venue Retail Group hade ett resultat efter skatt på -29,1 Mkr i årsredovisning 2009/2010, mycket har hänt sedan dess och jag har stora förhoppningar på ett relativt stort plusresultat i framtiden.
I den senaste delårsrapporten (september-november 2010) går att läsa om en ökning från 0,4 Mkr i vinst efter skatt till 17,4 Mkr 2010.
Alltså har vi 17,7 Mkr i vinst i Q1. Vi har sedan Q2 som är ett väldigt starkt kvartal för VRG historiskt sett. Där hade vi förra året en vinst efter skatt på 2Mkr. Med tanke på att decemberförsäljningen såg mycket bra ut så antar jag att Q2 kommer vara starkt även i år. Jag intar ändå en lite konservativ ställning och tar ett resultat efter skatt för Q2 på 18Mkr. Q3, vilket är VRG:s historiskt sett sämsta kvartal fick 2009 en förlust på 22,8Mkr, detta pga strul med att fylla på lagrerna i Norge bland annat på grund av problem med flyg. Q4 2009 gjorde VRG en förlust på 8,7Mkr, om man räknar bort några engångskostnader så hamnar mde nästan på plus.
Q1: 17,7Mkr
Q2: 18Mkr
Q3 och Q4 räknar jag med otroligt blygsamma 5Mkr i vinst per kvartal dels på grund av att tillväxt kostar.
17,7+18+10=45,7
45 700 000/725 745 153=0,06296 Vi antar ett P/E på 10
0,06296*10=0,629
Aktien kostar idag 0,47 kr, detta är en markant ökning till 0,62 kr och då har jag räknat väldigt konservativt.
Om man vill vara mer djärv kan man anta ett P/E tal upp till 15 får vi 0,94kr/aktie. Vilket jag tycker är mer sanning då VRG har blivit ett tillväxtföretag. Om vi tittar på konkurrenterna så har de ett P/E värde på allt mellan 10-30.
Om jag jämför VRG och min P/E beräkning med lite konkurrenter (utgår från deras senaste kvartalsrapport):
RNB har ett P/E på 37,5
New Wave har ett P/E på 14,92
Björn Borg har ett P/E på 19,58
H&M har ett P/E på 18,86
De ligger alltså mellan ca 15 och ca 38. Jag vill inte ens börja räkna på ett P/E 38...
Utöver detta har VRG skattelättnader på 900Mkr som man kan jämföra med ett börsvärde på 333Mkr.
Det är inte bara jag som ser att VRG är undervärderat med en ljus framtid, stora insiderköp har gjorts under hösten. VD Susanne Börjesson utökade sitt ägande i slutet på november med 700 000 aktier och äger nu 1,7 miljoner aktier i bolaget. Även finanschefen på VRG Staffan Gustafsson fyllde på sin depå med hela 1 010 000st aktier och äger nu 1 235 000akter i bolaget. Detta ser jag som mycket positivt."
Jag skulle även vilja lägga till en liten punkt på den själv innan jag börjar med de övrigas utmärkta inlägg. Jag glömde, helt oförlåtligt, att presentera att P/E kommer, med ett helårsresultat på 45,7Mkr, ligga på 7,3 om dagens kurs håller i sig. Att kalla detta något annat än okristligt lågt är att häda.
Här är ett väldigt välskrivet forumsinlägg från signaturen PBL:
"Försäljningen har inte varit extrem på något sätt om man tittar historiskt för 2010. VRG har altid spöat jämförbara butiker, Rizzo, Accent och nu även Morris som acellererat snabbt i Norge. Expansion, finns på kartan, men inte till priset av olönsamhet vilket förra ledningen verkade prioritera. Vi pratar attraktiva lägen i större städer. Skitbutiker som trots satsningar inte blivit lönsamma har man avvecklat. Ett tufft beslut men rätt.
Valutaeffekter borde börja kicka in nu med. Jag ser inget probem i det. Tror du att US dollar kommer att bli start inom kort och dra med sig asiatiska valutor? Knappast. Världen tävlar ju i att ha så låga valutor som det bara går och det kommer att bli ett problem för den svenska export sektorn. För VRG är det bara mumma som köper i de billiga valutorna och säljer i dyra SEK och NOK.
2 år gammalt är konceptet Accent. Väldigt ungt. Att det redan nu kan gå med vinst är egentligen helt otroligt presterat av ledningen. De har optimerat personalstyrkan, flyttat till billiga kontor för ledningen och verkar satsa allt på att få upp lönsamheten på topp.
Redan nu är det ju flaggat för att det kommer en satsning på att införa nya butikskonceptet för Accent i den störts Morrisbutiken i Norge. Detta är inga dyra grejer, men nog så effektivt. Denna uppfräschning kommer nog att rullas ut över alla butiker under 2011/2012. Gå och titta på pilotbutiken i Globen Shopping, väldigt fin med enkla medel.
Vi ser kedjor inom jeans, mode, sängkläder, möbler. Att det inte finns en stark kedja för reseattiraljer i Sverige/Norge är faktiskt lite häpnadsväckande och andas lite 80-tal. Timingen är perfekt för att rulla ut Accent/Morris i de svenska och norska städerna. Statistik för resande visar upp. Resandet påverkas inte av konjuktur heller, vilket många tror. Utan vi reser hela tiden lite mer varje år. Jag har svårt som VRGägare att se problem med det :) Snart kommer våren och nytt sortiment kommer att pusha försäljningen.
Väl mött!"
Och här är nästa av den svåruttalade signaturen Fibonacci:
"Ett par viktiga punkter:
1) Renodling av verksamheten i produkter,kundsegment och marknader (länder) i förhållande till Wedinstiden har påbörjats pågår och är "on-track"
2) Att lägga ner verksamheter är inte bara att göra och pengar sparat. VRG har lyckats lägga ner verksamhet och ÖKA marginal, omsättning och vinst mera än vad den faktiska kostnadsbesparingen har varit.
3) Att göra 2) utan att hamna i en ond spiral är ofta svårt m h t försäljning och personal. Risken är istället interna stridigheter, tvister hyreskontrakt m m.
4) Konjuktur ökningen är mindre än vad den faktiska volymökningen till VRG är, alltså har försäljningen förbättrats.
5) Ledningen har levererat vad de sagt (inte allt för vanligt i alla bolag)
6) Ledningen har kommunicerat planer på tillväxt men den handlar ju om omstrukturering av butikslägen, profilering etc. Detta kräver ju att man levererar positiva resultat även i tillväxttfas för att få marknadens fulla förtroende. Vi är inte där ännu, men allt i nya ledningens historik tyder på en positiv framtid.
Den dagen VRG levererar jämn och ständig tillväxt med behållen eller ökande lönsamhet tror jag du får se låååååååångt efter det mesta av priser under 1 kr för aktien.
Som en klok man en gång sa "det intressanta är inte hur mycket du tjänar (ref omsättning) men hur mycket du har kvar efter allt är betalat (vinst). Hur detta sker är i det stora och hela ointressant".
Som en analogi , folk får mer och mer i lön men har inte mer pengar kvar på slutet av månaden. Istället tenderar de öka kostnaderna.
Samma scenarion har ju de flesta företag.
Dock som sagt, klart vi behöver tillväxt och ökat lönsamhet över tid, men det kommer
Välkommen att köpa aktien då för 2-3 gånger dagens pris. ;-) "
Och därmed upprepar jag ett klart köp.