Venue retail group - en potentiell kursdubblare!?
2010-03-06 14:33, Edited at: 2010-06-11 12:48Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Med risk att bli kritiserad och kanske till och med idiotförklarad så tänkte jag lyfta fram venue retail group (VRG) som en potentiell positiv överraskning under detta och de kommande åren. För de som inte är så insatta följer en kort verksamhetsbeskrivning (från företagets hemsida):
Venue Retail Group är en ledande aktör inom accessoarer, resetillbehör och skor i Norden med ett nätverk av 150 egna butiker samt en franchisebutik. Verksamheten drivs utifrån två affärsområden genom kedjorna Accent och Morris samt Rizzo. Inom affärsområde Accessoarer erbjuder kedjan Accent ett utbud av accessoarer i volymsegmentet och har en marknadsledande position i Norden. Accentbutikerna har ett brett sortiment väskor, modeaccessoarer och resetillbehör med en hög andel egna varumärken. Butikskedjan Morris verkar i volymsegmentet som den största aktören inom resetillbehör och accessoarer på den norska marknaden med en hög andel externa varumärken. Den 30 november 2009 fanns totalt 91 Accentbutiker i Sverige, Norge och Finland samt 42 Morrisbutiker i Norge. Inom den norska verksamheten finns dessutom en franchisebutik. Inom affärsområde Rizzo, som är koncernens ledande nischaktör i det övre pris- och kvalitetssegmentet inom skor och accessoarer, driver koncernen dels egna Rizzobutiker, dels butiker genom ett exklusivt varuhuskoncept på bland annat NK. Kedjan är ledande i sitt segment med en stark position efter 30 år på marknaden. Rizzo hade den 30 november 2009 totalt 17 butiker i Sverige, Norge och Finland.
VRG är ett företag som har varit bespottat både i media och i olika bloggar. Jag fick upp ögonen för företaget i samband med öppnandet av en ny butik, som egentligen är 2 butiker i ett, i mitt närområde. Jag tyckte att de hade ett intressant utbud av skor och accessoarer som riktar sig till ett brett kundsegment. Öppnandet av den aktuella butiken ägde rum ungefär samtidigt som den gamla förlustmaskinen Wedins skor och accessoarer lades ner. Företaget fick samtidigt en ny VD och styrelse och en relativt ny ägarstruktur. Under den här perioden dömdes företaget helt ut och ansågs vara i stor sett konkursmässigt. Konstigt nog så var det då som jag började investera i företaget. Jag ska ärligt säga att jag fortfarande inte har blivit rik på min investering i företaget men jag ser positivt på företagets framtid. Den nya styrelsen har genomfört, och fortfarande genomför, stora förändringar som nu börjar få genomslag i företagets resultat. Till exempel kunde företaget visa upp ett positivt resultat för det nya räkenskapsårets första kvartal (september-november). Visserligen ett fortfarande blygsamt resultat men det intressanta är att företaget har vänt den mångåriga förlusttrenden. Dessutom är det inte bara kostnadsbesparingar som har resulterat i denna förändring utan även andra faktorer såsom en försäljning som ökade betydligt mer än marknaden. Följande viktiga händelser märks under kvartalet:
• Samtliga koncept ökade sin försäljning jämfört med samma kvartal föregående år och visade envar bättre utveckling än marknaden.
• Det av styrelsen beslutade åtgärdsprogrammet för att skapa kostnadseffektivitet och lönsamhet löper på enligt plan, cirka 15 Mkr har redan säkerställts under innevarande räkenskapsår och kommer att ha positiv resultatpåverkan i huvudsak från och med januari 2010.
• I september infördes ett gemensamt sortiment i koncernens norska accessoarbutiker som har mottagits positivt på marknaden.
• Under januari påbörjades omprofileringen av samtliga accessoarbutiker på den norska marknaden till Morris och beräknas vara slutförd under andra veckan i februari 2010. En rikstäckande lanseringskampanj kommer att äga rum i Norge under vecka 7.
Dessutom rapporterar man att koncernen visar en positiv försäljningstillväxt för samtliga kedjor under inledningen av andra kvartalet. Försäljningen under koncernens viktigaste månad december ökade med 13 procent i jämförbara enheter med starka bruttomarginaler och sänkta kostnader. Rizzo ökade med 36 procent i Sverige i december, att jämföra med marknadssiffror från Svensk Handel (Blixtindex) som visar en ökning på 29 procent för skor samma månad.
Idag värderas företaget till ca 150 MSEK, vilket jag tycker är väldigt blygsamt. Baserat på det som jag beskrivit ovan ser jag potential till en rejäl uppvärdering redan vid nästa kvartalsrapport som äger rum i slutet av denna månad. Min bedömning är att en fördubbling av kursen är att vänta inom några kvartal.
Det vore väldigt intressant att höra om det finns fler som följer företaget och hur ni ser på min bedömning.
Ha en grymt bra helg!