Varenne åter en vinnare
2010-01-13 17:56, Edited at: 2010-06-11 12:39Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Affärsmannen Tommy Jacobsson har fått snurr på gamla wedins. Sorgebarnet som efter sju sorger och lika många bedrövelser äntligen visar vinst. Helt otroligt att man missade hårdingen Jacobssons intåg i bolaget. Nu huvudägare och styrelsemedlem. Precis det som krävs för att ett bolag skall lyckas. Personligt ägande, Varenne AB, hårda nypor, och kreativt tänkande. Sänk alla kostnader och förbättra sortimentet. Tänk så enkelt det är när personligt ägande styr.
Dagens uppgång på 50% lär fortsätta. Mycket på gång i Norge och den inslagna vägen i sverige bär frukt ju längre in på året vi kommer. Tror ett börsvärde på 250-300 Mkr är inom räckhåll. Kul när folk lyckas.
FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER–NOVEMBER 2009
• Koncernens nettoomsättning uppgick till 211,0 Mkr (209,2).
• Bruttovinstmarginalen uppgick till 59,1 procent (58,8).
• Resultat före av- och nedskrivningar var 8,9 Mkr (8,2).
• Resultat efter skatt uppgick till 0,4 Mkr (-4,7). Rensat för positiv valutapåverkan föregånde år var årets resultat 14,2 Mkr bättre till följd av högre bruttomarginal och lägre kostnadsnivå.
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0 kr (-0,05).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
• Samtliga koncept ökade sin försäljning jämfört med samma kvartal föregående år och visade envar bättre utveckling än marknaden.
• Det av styrelsen beslutade åtgärdsprogrammet för att skapa kostnadseffektivitet och lönsamhet löper på enligt plan, cirka 15 Mkr har redan säkerställts under innevarande räkenskapsår och kommer att ha positiv resultatpåverkan i huvudsak från och med januari 2010.
• I september infördes ett gemensamt sortiment i koncernens norska accessoarbutiker som har mottagits positivt på marknaden.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET
• Koncernen visar en positiv försäljningstillväxt med starka bruttomarginaler under inledningen av andra kvartalet. Försäljningen under koncernens viktigaste månad december ökade i samtliga av koncernens kedjor och totalt med 13 procent i jämförbara enheter. Rizzo ökade med 36 procent i Sverige i december, att jämföra med marknadssiffror från Svensk Handel (Blixtindex) som visar en ökning på 29 procent för skor samma månad.
• Resultatet i december påverkades utöver positiv försäljning av ökade bruttomarginaler och sänkta kostnader. Resultatförbättringen under fyramånadersperioden september-december 2009 är cirka 25 Mkr jämfört med samma period föregående år (rensat för valutapåverkan).
• Koncernens tillgängliga likviditet, inklusive outnyttjad checkkredit, uppgick per 31 december till cirka 45 Mkr.
• Under januari påbörjades omprofileringen av samtliga accessoarbutiker på den norska marknaden till Morris och beräknas vara slutförd under andra veckan i februari 2010. En rikstäckande lanseringskampanj kommer att äga rum i Norge under vecka 7.