Post entry

Detaljhandels-aktier: VRG, RNB

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Aktiekurserna i detaljhandelsföretagen VRG och RNB har stigit kraftigt. Är de fortfarande köpvärda?

Ska man köpa aktier i detaljhandelsföretag ska man leta efter de starkaste butikskoncepten, bolag som kan visa upp god tillväxt sedan många år och har lyckats internationellt. Typexempel: H&M.

Visst är sådana aktier dyra. H&M-aktien värderas nu till ett p/e-tal på 22 beräknat som nuvarande börskurs 240,70 kr delat med 11 kr som är aktieanalytikernas snittprognos för H&M:s resultat per aktie 2012 http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/. Men det lär ändå löna sig bäst i längden. Hellre köpa aktier i bra bolag till rimligt pris än att köpa aktier i dåliga bolag billigt, som amerikanska aktiegurun Warren Buffett brukar säga.

Utöver "detaljhandels-stjärnor" som H&M finns en undervegation av mer eller mindre lyckosamma detaljhandelsföretag att välja bland. De har oftast inte lika starka butikskoncept och hamnar därför då och då i kris.

Bästa tillfället att köpa sådana aktier är när de bolagen är på väg att klara sig ur krisskedet och får ordning på verksamheten igen. Det är riskfyllt eftersom man i förväg inte vet säkert om de kommer att lyckas med det, men så länge det går åt rätt håll kan aktiekurserna stiga kraftigt. Och ofta ser den här typen av aktier väldigt billiga ut om de kan få ordning på sin ekonomiska utveckling.

VRG (Venue Retail Group) och RNB (Retail and Brands) är båda sådana detaljhandelsföretag som tillhör undervegationen, har gått igenom kriser och nu är på väg att få ordning på sina verksamheter.

Båda aktierna har redan stigit ganska mycket från sina bottennivåer:

VRG:s kursutveckling

• VRG-aktien hade en botten på 0,12 kr i slutet på 2009.
• Därefter steg den till en topp på nästan 0,60 kr i början på 2011 på förhoppningar bland aktieinvesterare om en snabb vändning till det bättre i bolagets verksamhet.
• Men investerarna tog ut segern i förskott och blev besvikna över VRG:s fortsatta ekonomiska utveckling. I dec 2011 nådde VRG-aktien en ny botten under 0,30 kr
• Därifrån har hoppet åter vaknat till liv hos aktieinvesterarna och sedan bottennivån i dec har VRG-aktien nu stigit med över 50% till nuvarande börskurs 0,41 kr.

RNB:s kursutveckling

• RNB:s kris ligger närmare i tiden. Aktien hade en topp på 11-12 kr i början av 2010 .
• Därefter blev kursfallet brant till ca 2 kr i slutet på 2011.
• Från bottennivån har RNB-aktien nu stigit med över 70% till nuvarande börskurs 3,50 kr.

Är aktierna köpvärda, trots att de redan stigit ganska kraftigt?

VRG

Positivt att bolagets mål att år 2014 nå:
• intäkter på 1 miljard kr
• en ebitda-marginal på minst 10%

http://www.redeye.se/aktiebloggen/venue-retail-group/venue-retail-group-latta-pengar-analys

För senaste räkenskapsåret (sept 2010-aug 2011) blev VRG:s intäkter 833 miljoner kr och ebitda-marginalen ca 7%.

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1854681

Det gav ett resultat per aktie på 0,05 kr (vilket gör att aktien värderas till ett p/e-tal på 8 vid nuvarande börskurs 0,41 kr).

Nås målen borde VRG därmed nå ett resultat per aktie på nästan 0,09 kr år 2014 (vilket innebär ett p/e-tal på 4-5 med nuvarande börskurs).

VRG har skattemässiga underskottsavdrag (uppsamlade tidigare förluster) på 800 miljoner kr som kan användas i skattedeklarationen till att kvittas mot vinster. Det lär alltså dröja länge innan VRG kommer behöva börja betala skatt. Senaste räkenskapsåret (sept 2010-aug 2011) hade VRG ett resultat före skatt på 34 miljoner kr, så med den resultattakten kommer det dröja över 20 år innan underskottsavdragen är slut och VRG måste börja betala typ 30% skatt. Om resultatet dubblas räcker avdragen i över 10 år.

VRG:s ovannämnda resultat per aktie är alltså inte belastat av skatt. Men obs att när underskottsavdragen tar slut så kommer resultatet per aktie att direkt minska med typ 30% skatt (allt annat lika), vilket då även gör att VRG-aktiens p/e-tal ökar. Men det är alltså ganska långt kvar tills dess.

Enl VRG:s senaste resultatrapport (bolagets q1-rapport, dvs för perioden sept-nov 2011) hade bolaget en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på ca 90 miljoner kr 30 nov 2011. http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/17/DF/F6/wkr0006.pdf Det kan jämföras med att bolaget är värt ca 320 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 0,41 kr. Dvs VRG:s skuldsättning är inte obetydlig, men den är väl samtidigt inte överdrivet hög?

För övrigt blev VRG:s intäkter 209 miljoner kr under bolagets q1, vilket var -5% jämfört med samma kvartal ett år tidigare. Dvs under kvartalet så kom VRG inte närmare sitt mål med 1 miljard kr i intäkter 2014, utan snarare längre ifrån målet.

Ebitda-marginalen blev dock goda 11% enl q4-rapporten (i enlighet med målet att from år 2014 ha en ebitda-marginal på minst 10%).

Efter q1-rapporten har VRG kommit med försäljningssiffror för dec 2011 och jan 2012:

• I dec 2011 uppgick VRG:s intäkter till 121 miljoner kr vilket var -2% jämfört med dec 2010. I befintliga butiker var intäkterna oförändrade.
• I jan 2012 uppgick VRG:s intäkter till 65 miljoner kr, vilket var +5% jämfört med jan 2011. I befintliga butiker var intäkterna +6%.

Dvs en ljusning kunde märkas i januari vilket bla kan ha berott på att vinterkylan då slog till, vilket gynnar VRG:s försäljning av handskar etc. I januarirapporten pekar VRG:s vd Susanne Börjesson särskilt på att VRG:s intäkter då växte snabbare än marknaden som helhet: http://www.venueretail.com/system/misc/rss_view.asp?g=press&id=638718

Bakgrund:

VRG hade totalt 123 butiker 30 nov 2011 enl q1-rapporten, varav:

• 109 accessoar-butiker (butiksnamnen Accent och Morris)
• 14 sko-butiker (butiksnamn Rizzo)

Accessoarer omfattar väl resväskor och handskar etc.

30 nov 2011 fördelade sig butikerna enl följande:

Accent-butiker:
47 st i Sverige
1 st i Finland

Morris-butiker:
61 st i Norge

Rizzo-butiker:
14 st i Sverige, Norge och Finland

Under VRG:s senast avslutade hela räkenskapsår 2010/2011 (sept 2010-aug 2011) utgjorde accessoarer drygt 70% av VRG:s totala intäkter medan skor (Rizzo) utgjorde knappt 30%.

Enl VRG:s januarirapport (daterad 10 feb 2012) hade VRG 119 butiker totalt i jan 2012 (dvs antalet butiker hade totalt minskat med 4 st sedan 30 nov 2011).

RNB

Positivt att RNB:s butikskedja Polarn & Pyret satsar på expansion i USA: http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2057406#msg13729547 "If you´ll make it there, you´ll make it anywhere", som Frank Sinatra sjöng i låten New York, New York.

RNB har räkenskapsår från sept ena året tom aug året därpå.

Senaste kvartalsrapporten avser bolagets q1 (sept-nov 2011) då intäkterna blev 754 miljoner kr vilket var -4% jämfört med samma kvartal året innan.

Resultatet efter skatt blev -28 miljoner kr under kvartalet, dvs RNB går med förlust.

Exkl RNB:s butikskedja JC i Norge (som håller på att avvecklas) blev dock resultatet +21 miljoner kr under kvartalet (och +15 miljoner kr exkl en positiv engångspost pga terminskontrakt).

• Hela RNB har intäkter på ca 3 miljarder kr per år.

• Säg att bolaget kan nå en rörelsemarginal på 5%.

• Säg att bolaget betalar en ränta på 8%/år på sin nettoskuld 550 miljoner kr.

• Säg att bolaget betalar 30% skatt på resultatet.

Då blir RNB:s resultat per aktie 0,45 kr/år.

Dvs aktiens p/e-tal blir då 8 vid nuvarande börskurs 3,60 kr.

Säg att ett resultat per aktie på 0,45 kr/år kan uppnås inom 2-3 år.

Då är väl aktien ganska rimligt värderad vid nuvarande börskurs?

Dock ganska hög risk pga RNB:s höga skuldsättning med en nettoskuld på 551 miljoner kr, jämfört med att RNB är värt ca 600 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs.

Vad gör RNB? Beskrivning enl q4-rapporten:

_"RNB-koncernen
RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker inom
• mode
• konfektion
• accessoarer
• juveler
• kosmetik
med fokus på service och köpupplevelse utöver det vanliga.

Försäljning bedrivs i huvudsak i Skandinavien genom de tre butikskoncepten:
• Brothers & Sisters
• JC
• Polarn O. Pyret
samt i butiker på varuhusen:
• NK i Stockholm
• NK i Göteborg
• Illum i Köpenhamn

RNB RETAIL AND BRANDS har verksamhet i 11 länder. Det totala antalet butiker i RNB uppgår till 402 varav 175 drivs av franchisetagare."_

Utöver resultatrapporterna per kvartal ger RNB även rapporter för försäljningen per månad.

Som nämnt ovan blev RNB:s intäkter 754 miljoner kr under bolagets q1 (sept-nov 2011) vilket var -4% jämfört med samma kvartal året innan.

Därefter har det kommit månadsrapporter om RNB:s intäkter för dec 2011 och jan 2012.

• I dec 2011 uppgick intäkterna från RNB:s egna butiker till 379 miljoner kr, vilket var +3% jämfört med dec 2010.

• I jan 2012 uppgick intäkterna från RNB:s egna butiker till 237 miljoner kr till 237 miljoner kr, vilket var +3% jämfört med jan 2011.

Dvs intäkterna verkar börja öka i alla fall.

Månadsrapporten för dec 2011 kom 12 jan 2012, och månadsrapporten för jan 2012 kom 10 feb 2012. Dvs månadsrapporten för feb 2012 bör komma någonstans kring 10-12 mars 2012.

Sedan kommer RNB:s q2-rapport (för perioden dec 2011-feb 2012) den 30 mars 2012.

Sammantagen reflektion

Både VRG och RNB är på väg ur sina kriser. Båda aktiekurserna har följaktligen stigit ganska mycket redan, men samtidigt ser båda aktierna fortfarande ganska billiga ut.

Visst kan det vara kul att försöka tajma in när bolag som VRG och RNB går från kris till bättre tider då kursuppgångarna kan bli stora, men som utgångspunkt lär aktier i bolag som H&M vara långsiktigt bättre alternativ.

I ett positivt scenario kommer både VRG och RNB bli lönsamma "kassakor" de kommande åren, med välskötta och lönsamma detaljhandelsverksamheter som kan ge goda aktieutdelningar.

För ett sådant scenario talar att det kring båda bolagen finns skickligt folk i ledning, styrelse och bland storägarna:

VRG:

• VRG har hittat en duktig vd i Susanne Börjesson som tillträdde i början på 2009. Hon kan väl tillskrivas äran för att VRG steg för steg börjar få ordning på sin verksamhet igen. Börjesson (som fyller 47 år i år) har bakgrund från chefspositioner på varuhuset Åhléns och klockbutikskedjan Ur & Penn.
• En annan förklaring till VRG:s vändning lär vara bolagets största aktieägare; kapitalförvaltningsfirman Varenne med dess frontfigur Tommy Jacobson som sitter i VRG:s styrelse. Varenne har en ägarandel på 17% av VRG. Jacobson är aktieexpert med lång erfarenhet av det, och är även vd på kapitalförvaltningsfirman Quesada.

RNB:

• RNB:s vd Magnus Håkansson (fyller 49 år i år) tillträdde under 2011, och kom dessförinnan från hemelektronikkedjan Expert där han var Sverigechef. Håkansson har även jobbat på konsultfirman McKinsey och tv-bolaget MTG.
• I RNB:s styrelse sitter bla börsbolaget New Waves huvudägare och vd Torsten Jansson samt SAS fd vd Jan Carlzon.
• Största aktieägare i RNB är Konsumentföreningen Stockholm med en ägarandel på 22%. Det är föreningens vd Laszlo Kriss som är RNB:s styrelseordförande, och han verkar tro på RNB för han köpte 100 000 aktier i bolaget i somras och äger därefter 300 000 RNB-aktier värda ca 1 miljon kr vid nuvarande börskurs 3,50 kr.
• Näst största aktieägare i RNB är affärskvinnan Antonia Axelson Johnson med en ägarandel på 7% (via bolaget Axbrands). Hon är världens 152:a rikaste person med en förmögenhet på över 40 miljarder kr enl amerikanska tidningen Forbes: http://www.forbes.com/profile/antonia-johnson/

Det finns alltså två parametrar:

• Hur starkt butikskoncept man har.
• Hur duktigt folket är i och kring bolaget som ska sköta butikskonceptet.

Dvs även om man inte har det bästa butikskonceptet kan man lyckas hyfsat bra om verksamheten sköts så bra som möjligt av duktigt folk i ledning, styrelse och bland storägarna.

Men spontant så känns det alltid som mer attraktivt att börja med att hitta de starkaste butikskoncepten, och sedan välja vilka aktier av de bolagen man vill köpa.

H&M eller ännu bättre detaljhandels-aktier?

Som alternativ till H&M finns då tex japanska detaljhandelsföretaget Fast Retailing, vars aktie i och för sig värderas till ännu något högre p/e-tal än H&M-aktien, men väntas få en ännu bättre tillväxt i resultatet per aktie de kommande åren.

Analytikernas snittprognoser för Fast Retailings resultat per aktie:
2012: 696 yen (+30%)
2013: 814 yen (+17%)
2014: 936 yen (+15%)

http://www.4-traders.com/FAST-RETAILING-CO-6491478/financials/

Analytikernas snitt prognoser för H&M:s resultat per aktie:
2012: 11 kr (+15%)
2013: 12,40 kr (+13%)
2014: 13,90 kr (+12%)

http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/

Dvs Fast Retailings resultat per aktie har en högre tillväxttakt under alla de tre kommande åren jämfört med H&M.

Och vid nuvarande börskurs på 16690 yen värderas Fast Retailing-aktien till ett p/e-tal på 24 (räknat på förväntat resultat per aktie för 2012), medan H&M-aktien vid börskurs 240,70 kr värderas till p/e 22.

Även om Fast Retailing-aktien alltså redan är lite högre värderad än H&M, så är frågan om Fast Retailing-aktien borde vara ännu högre värderad tack vare den klart bättre förväntade tillväxten i resultatet per aktie.

Man kan beräkna det så kallade PEG-talet (P/E to Growth-ratio) http://en.wikipedia.org/wiki/PEG_ratio för att hitta vilken aktie som är lägst värderad utifrån p/e-tal i förhållande till framtida resultattillväxt.

• Enl siffrorna ovan väntas Fast Retailing ha en genomsnittlig resultattillväxt på 20,6%/år de kommande tre åren. Fast Retailing-aktiens PEG-tal blir då 1,2 (p/e-tal 24 delat med tillväxttakt 20,6).

• H&M däremot väntas enl ovannämnda siffror ha en genomsnittlig resultattillväxt på "bara" 13,3%/år de kommande tre åren. H&M-aktiens PEG-tal blir då 1,6 (p/e-tal 22 delat med tillväxttakt 13,3).

Dvs även om Fast Retailing-aktiens p/e-tal är något högre än H&M-aktiens p/e-tal, så är Fast Retailing-aktien ändå klart billigare om man beaktar att Fast Retailings resultattillväxt kommer att vara klart högre de kommande tre åren.

Alla (i Sverige i alla fall) känner ju väl till H&M:s butiker, men vad har då Fast Retailing för butiker?

Fast Retailing har flera butikskoncept, bla:

Uniqlo
Aspesi
Comptoir des Cotonniers
Foot Park
g.u.
Princess Tam-Tam
National Standard

http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Retailing

Uniqlo är kanske det mest kända: http://www.uniqlo.com/us/

• Videoklipp om nyöppning av en Uniqlo-butik i Storbritannien: http://www.youtube.com/watch?v=ixyX3RHQfWU I det inslaget beskrivs Uniqlo som ett japanskt varumärke med ikon-status.

• Reklamfilm för Uniqlo: http://www.youtube.com/watch?v=XSdhDyPhyiU

• Enl uppgifter från nov 2011 håller Fast Retailing på att leta butikslokaler i Stockholm för Uniqlo: http://market.se/Brancher/Mode/Uniqlo-letar-lokaler-i-Stockholm/

(Vad gäller ovannämnda prognoser för Fast Retailings respektive H&M:s resultat per aktie, så har Fast Retailing räkenskapsår från sept ena året till aug året därpå medan H&M har räkenskapsår från dec ena året till nov året därpå.

När det står 2012 ovan för Fast Retailing innebär det alltså bolagets räkenskapsår sept 2011-aug 2012, medan 2012 för H&M är bolagets räkenskapsår dec 2011-nov 2012.)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?