I dagens (2009-11-01) SvD har Andreas Cervenka en analys med rubriken: ”Är det över eller har det bara börjat”. I min konjunkturseries sista avsnitt ”Konjunkturtåget får lokförare med dynamit i verklighet och dröm” hade jag med siffran 106, som visar hur många amerikanska banker som hittills gått i konkurs.

Siffran 700 miljarder visar hur mycket de fyra största bankerna i Sverige minskat sin omsättning med. Enligt Cervenka är det en nedgång på 16 procent och ”är rätt oroande för dem som räknar med snabb konvalescens efter krisen. Detta trots att Riksbanken öst billiga pengar över bankerna”.

Riksbanken har utlåning till bankerna på runt 500 miljarder kronor ( Se även Staffan Kjellins blogg ”Har riksbanken mer pengar att låna ut”). Penningmängd och risk för inflation borde med denna siffra öka. Så är det inte, pengarna fastnar i bankernas ”kassavalv”. Bankerna lägger alltså upp kassareserver . Något annat motiv än rädsla för sämre tider kan inte Cervenka se – inte jag heller. De billiga pengarna når inte ut i verkligheten. De som når ut är riskfria, t.ex. bolån med ökad kontantinsats och högre säkerhetskrav.

Många har liksom jag, i min konjunkturserie, varnat för en W-kris när nästa ekonomiska svarta hål blir synligt. Kommersiella fastighetslån, privata låneamorteringar, riskkapitalbolag, derivat mm är stora faromoment. Enligt Cervenka förväntas, utöver de hittills 106 konkursdrabbade bankerna, ”flera hundra följa efter”. Siffror från ett amerikanskt konsultbolag visar att den grupp som ligger sämst till har tillgångar på illavarslande 4458 miljarder dollar. Notan för kollapserna plockas upp av överlevarna. De amerikanska bankernas kreditproblem har bara börjat.

Slutligen måste världens banker återställa sina utlåningsreserver. Enligt IMF måste banker i Europa skrapa ihop 1700 miljarder dollar för att återskapa nivån från mitten av 1990. Tills idag har de bara dragit in en tiondel. Andreas Cervenka avslutar artikeln med orden: Räkna med att de (bankerna) kommer fortsätta hålla i pengarna. Så länge de gör det är den senaste tidens återhämtning mer en hägring än verklighet.

Just nu är jag försiktig med investeringar på börsen. Trots den senaste tidens varningssymfoni för ekonomi och börs är det upp till var och en att göra egna bedömningar - en del vinner och andra förlorar.