Vd-byte = köpläge i Odd Molly
2011-10-28 19:16, Edited at: 2011-10-29 14:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Anna Attemark kommer att ge klädföretaget ett lyft.
Enda skälet till den slutsatsen är att jag råkar känna till Attemark lite sedan tidigare och vet att hon är en briljant person. Hon har en grym känsla för kläder och stil, hon har huvudet på skaft, är kreativ, karismatisk, bra med folk och omtyckt av alla. (Hennes pappa är Björn Wahlström som var höjdare i näringslivet på sin tid och bla var med och bildade stålbolaget SSAB.)
Med Attemark vid rodret lär den nedpressade Odd Molly-aktien med hög sannolikhet åtminstone dubblas på 4-5 års sikt (från nuvarande kursnivå på 36 kr).
Det är helt rätt att hon kallas för "en toppkraft" i Odd Mollys pressmeddelande om vd-bytet. http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/15/5B/49/wkr0001.pdf
Idag har Attemark ett toppjobb på H&M (utvecklingschef på H&M:s inköpsavdelning) och hon har tidigare även jobbat på kalsongföretaget Björn Borg.
Odd Molly skriver i pressmeddelandet att Attemark "kommer att tillföra mångårig erfarenhet och stor kunskap om ledarskap, sortimentsutveckling och arbetsmetoder inom den globala modeindustrin."
En fundering är om H&M är intresserat av att köpa hela Odd Molly, och som förberedelse inför det placerar Attemark på vd-stolen. Tänk vilken utväxling det skulle bli för Odd Molly att få sälja sina kläder i ett hörn av alla H&M-butiker? (Eller kanske i alla fall i ett hörn av H&M-s lyxbutiker Cos?) H&M har tex tidigare köpt de mindre men framgångsrika klädmärkena Cheap Monday, Weekday och Monki.
Förvisso har Attemark ingen erfarenhet ännu som vd för ett börsbolag och de krav det för med sig (att bla kunna visa upp och presentera bra kvartalsrapporter som håller fastlagda löften/mål). Men där lär hon tex kunna benchmarka med sin nära bekanta Arthur Engel (vd för Björn Borg och tidigare vd för Gant) som är väldigt duktig. http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/talamod-med-bjorn-borg
Vem vet - kan det på sikt bli en strukturaffär i form av ett samgående mellan Björn Borg och Odd Molly, där respektive bolag behåller sina varumärken gentemot kund medan fasta kostnader för huvudkontor etc kan sparas in? Närmast till hands är i så fall tex att Björn Borg (värt ca 1 miljard kr på börsen) köper Odd Molly (värt drygt 200 miljoner kr på börsen). Obs att Björn Borgs tidigare vd Nils Vinberg sitter i Odd Mollys styrelse.
Odd Molly i sig (med sin inriktning på väldigt speciella, lite "folklore-designade" damkläder i den högre prisklassen), har varit en otrolig framgångssaga sedan bla designern Karin Jimfeldt-Ghatan och uteliggaren Per Holknekt bestämde sig för att satsa stenhårt på att bygga upp företaget till något stort.
Odd Mollys avgående vd Christina Tillman (som varit vd för bolaget i sju år, och nu själv valt att avgå) har säkert också spelat en stor roll i den framgången. Men på sistone känns det lite som att luften gått ur bolaget:
• Man kan hänvisa till allmänt sämre konjunktur.
• Modebranschen är föränderlig och en uppfattning är att Odd Molly är en dagslända (med liknande kollektioner år efter år) som kunderna nu tröttnat på.
• Även om Odd Molly-kläder säljer i ca 40 länder i världen, kommer de huvudsakliga intäkterna ännu från ett mycket begränsat antal länder. (De första nio månaderna 2011 stod Sverige, Norge och Danmark för ca 60% av intäkterna, och Tyskland, Schweiz och Italien för ytterligare ca 20%.)
• Något genombrott i USA har det inte blivit. Våren 2010 öppnade Odd Molly en egen flaggskeppsbutik "mitt i Los Angeles trendigaste distrikt" med kändisar som Heidi Klum, Malin Åkerman, Kelly Osbourne och Anna Anka på invigningsfesten. Men butiken blev en flopp och 2011 stängdes den igen.
• Odd Molly har självt uttalat en strategi att även ha billigare klädesplagg i sortimentet. Borde en sådan strategiomläggning kommit tidigare?
• Satsningen på herrkläder (varumärket Post Fire Dew) blev en flopp och har lagts ned. (Var herrkläderna Holknekts idé?)
• Tillman själv har medgett att hon fattat fel beslut vad gäller avtal om att säkra dollarkursen på en viss nivå för Odd Molly, och att när man väl har kommit in fel med dollarsäkringarna är det svårt att fixa till.
Holknekt och Jimfeldt-Ghatan har sålt ut av sina Odd Molly-aktier, och Holknekt har pratat om att han trappat ner sitt engagemang i Odd Molly.
I slutet på 2007 hade Odd Molly-aktien en topp på ca 170 kr, och i slutet på 2009 en lägre topp på ca 150 kr. Sedan dess har aktien bara åkt utförsbacke till nuvarande bottennivå kring 35 kr.
Prisbelönte aktieanalytikern Patrik Tillman är storägare och styrelseledamot i Odd Molly. En fundering är om det varit så klokt att han som styrelseledamot haft till uppgift att övervaka sin fru Christina som vd.
Tillmans är även nära bekanta med fd aktieanalytikern och numera fastighetsmogulen Rutger Arnhult som också gått in som storägare i Odd Molly. Och på Arnhults mandat sitter hans fru Mia Arnhult som styrelseledamot i Odd Molly med uppgift att övervaka sin väninna Christina Tillman (som i sin tur sitter i styrelsen för Rutger Arnhults börsnoterade fastighetsbolag Corem http://www.redeye.se/aktiebloggen/modigt-kopa-corem för att övervaka honom i hans roll som vd där).
Personrelationerna kanske inte alls har hämmat förändringsarbetet inom Odd Molly, men helt klart lär Anna Attemark (när hon tillträder som vd i december) äntra scenen som en frisk fläkt som förhoppningsvis kan lyfta bolaget till nya nivåer. Särskilt lär hon kunna komma med många idéer om tex hur Odd Mollys klädsortiment kan förnyas (med bibehållen Odd Molly-känsla).
Så här har Odd Mollys ekonomiska utveckling sett ut de senaste kvartalen:
Intäkter (förändring):
q1/2010: 151 miljoner kr (+10%)
q2/2010: 11 miljoner kr (-23%)
q3/2010: 138 miljoner kr (+10%)
q4/2010: 56 miljoner kr (+5%)
q1/2011: 121 miljoner kr (-19%)
q2/2011: 29 miljoner kr (+158%)
q3/2011: 110 miljoner kr (-20%)
Senaste 12 mån: 316 miljoner kr (-11%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
q1/2010: 32 miljoner kr (21%)
q2/2010: -13 miljoner kr (-113%)
q3/2010: 31 miljoner kr (22%)
q4/2010: 0 miljoner kr (1%)
q1/2011: 24 miljoner kr (19%)
q2/2011: -7 miljoner kr (-26%)
q3/2011: 18 miljoner kr (16%)
Senaste 12 mån: 34 miljoner kr (11%)
Resultat per aktie (förändring):
q1/2010: 3,94 kr (-9%)
q2/2010: -1,79 kr (kan ej beräknas)
q3/2010: 3,90 kr (+1%)
q4/2010: 0,24 kr (-49%)
q1/2011: 2,79 kr (-29%)
q2/2011: -0,94 kr (kan ej beräknas)
q3/2011: 2,30 kr (-41%)
Senaste 12 mån: 4,39 kr (-33%)
Obs att Odd Mollys verksamhet har stora säsongsvariationer varje kalenderår, med starka q1 och q3 men svaga q2 och q4.
Odd Mollys officiella långsiktiga mål är att öka intäkterna med över 20%/år och att ha en rörelsemarginal på över 12%/år. Enligt ovan ligger alltså bolaget under båda dessa mål för den senaste 12-månadersperioden (tom q3/2011).
Men Odd Molly har en stark finansiell ställning med över 50 miljoner kr i kassan (per 30 sept) och inga nämnvärda skulder.
Utifrån de senaste 12 månadernas resultat per aktie värderas Odd Molly-aktien kring ett p/e-tal på 8 med nuvarande börskurs 36 kr. Det gör att aktien verkar billig nu om Anna Attemark kommer in och får Odd Molly att börja växa igen.
Obs dock att det är långa ledtider. Odd Molly säljer sina kläder huvudsakligen via ca 1300 externa återförsäljare i ca 40 länder runt om i världen. Återförsäljarna gör den största delen av sina beställningar två gånger om året, ett halvår i förväg per gång:
• Under våren varje år offentliggör Odd Molly värdet på beställningarna av kommande höst/vinter-kollektioner.
• Under hösten offentliggörs beställningsvärdet för kommande vår/sommar-kollektioner.
I våras uppgav Odd Molly att beställningsvärdet för höst/vinter-kollektionerna 2011 uppgick till 140 miljoner kr, vilket var en minskning med 20% jämfört med året innan.
Och nu tidigare i höst uppgav Odd Molly att beställningsvärdet för vår/sommar-kollektionerna 2012 uppgick till 114 miljoner kr, vilket var en minskning med 31% jämfört med året innan.
Beställningarna bokförs sedan som intäkter hos Odd Molly, när kläderna senare under respektive säsong säljs till återförsäljarna (som säljer kläderna vidare till slutkunderna i butik).
Det ser alltså ut att bli värre för Odd Molly vad gäller intäktsutvecklingen framöver, innan det blir bättre igen.
Men Odd Molly har en smidig affärsmodell med en liten, central organisation på 60 anställda (Varav 52 kvinnor! Var är jämställdhetsplanen?) som bla sköter design och marknadsföring, medan underleverantörer syr upp kläderna. Det ger låga fasta kostnader och höga produktmarginaler, vilket gör att Odd Molly lär fortsätta kunna gå med vinst framöver - även om intäkterna minskar ett tag till.
En viktig kommande hållpunkt är den 4 april i vår då Odd Molly presenterar beställningsvärdet för höst/vinter-kollektionerna 2012. Då lär även Anna Attemark ha hunnit bli varm i kläderna. Kommer hon då att kunna visa upp tillväxt i beställningsvärdet?
Så länge sparar Christina Tillman bla kostnader. Nedläggningen av herrkläderna och nedläggningen av Odd Mollys egen butik i Los Angeles ska öka vinsten per aktie med över 1 kr per år (allt annat lika) redan från 2012.
Odd Molly har även öppnat en egen webbshop (http://boutiqueonline.oddmolly.com/) där försäljningen lär ha högre marginaler än via återförsäljarna.
Odd Mollys långsiktiga historiska utveckling imponerar:
Intäkter (förändring):
2006: 54 miljoner kr (+158%)
2007: 130 miljoner kr (+139%)
2008: 268 miljoner kr (+105%)
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011/9mån: 259 miljoner kr (-13%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2006: 5 miljoner kr (9%)
2007: 18 miljoner kr (14%)
2008: 68 miljoner kr (25%)
2009: 59 miljoner kr (18%)
2010: 51 miljoner kr (14%)
2011/9mån: 34 miljoner kr (13%)
Resultat per aktie (förändring):
2006: 0,67 kr (+458%)
2007: 2,39 kr (+257%)
2008: 8,66 kr (+262%)
2009: 7,48 kr (-14%)
2010: 6,30 kr (-16%)
2011/9mån: 4,15 kr (-31%)
"Odd Mollys finansiella mål är att
• ha en tillväxttakt de närmaste åren överstigande i genomsnitt 20 procent per år
• över en konjunkturcykel säkerställa en rörelsemarginal (EBIT) över 12 procent"
(ur årsredovisningen 2010 daterad i mars 2011 http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/36/27/wkr0001.pdf)
"Säsongsvariationer
Odd Molly gör sex kollektioner per år:
• vår
• sommar
• höst
• vinter
Samt två "förkollektioner”:
• pre-spring
• pre-fall
Av dessa har historiskt sett våren och hösten varit de försäljningsmässigt tyngsta kollektionerna.
Odd Mollys verksamhet är starkt säsongsbetonad, vilket innebär att det första och det tredje kvartalet är starka, medan det andra och fjärde kvartalet är betydligt svagare. Detta innebär att Odd Mollys verksamhet, försäljning och resultat enklast följs halvårsvis.
Odd Molly levererar höstkollektionen mellan 15 juli och 15 september och vinterkollektionen mellan 1 oktober och 31 oktober, vilket innebär att höstkollektionen levereras under det tredje kvartalet. För att jämna ut leveranserna och ge återförsäljarna ytterligare möjlighet till försäljning är även en tidig höst- och en tidig vårleverans tillagda (leveranser i juni respektive december)."
(Hämtat från senaste resultatrapporten: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/D4/05/wkr0001.pdf)
"Om Odd Molly
Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer mode. Odd Mollys produkter säljs genom cirka 1 300 externa återförsäljare i ett fyrtiotal länder runt om i världen. Därutöver har Odd Molly idag två konceptbutiker i Stockholm och Köpenhamn samt två outletbutiker i Kungsbacka och Barkarby. Odd Molly har 60 anställda. Bolagets lönsamma tillväxt bygger på kreativ design, konsekvent varumärkesarbete och en affärsmodell som möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov och låg lagerrisk. Odd Mollys aktie handlas sedan den 21 juni 2010 på NASDAQ OMX Stockholm."
(Hämtat från senaste resultatrapporten: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/D4/05/wkr0001.pdf)
Konkurrenter
"Odd Molly har sedan starten värnat om att utveckla och stärka sin speciella särart, och har därmed nått en tydlig position inom modeindustrin. Bolaget ser därför ingen direkt konkurrent på marknaden, men flera aktörer konkurrerar naturligtvis om samma konsuments plånbok. På den nordiska marknaden kan Odd Molly finnas i samma butiker som t ex:
• Acne
• Bruuns Bazaar
• Dagmar
• Day Birger Et Mikkelsen
• Filippa K
• Hunky Dory
• Nolita
• Rützou
• Stella Nova
• Tiger
• Twist & Tango
• Whyred
Odd Mollys internationella konkurrenter varierar från marknad till marknad.
Bland internationella varumärken inom Odd Mollys prissegment på den europeiska marknaden kan nämnas:
• Antik Batik
• Custo
• Desigual
• Essentiel
• Isabel Marant Etoile
• Nolita
• Patricia Pepe
• Paul&Joe
• Scotch & Soda
• Sister
• Sandro
• See by Chloé
• Stella Forest
• Vanessa Bruno athé
• Velvet
Och på den amerikanska marknaden:
• Free People
• Juicy Couture
• Leifsdottir
• Marc by Marc Jacobs
• Replay
• Paige Denim
• True Religion
• Z-Brand"
(ur årsredovisningen 2010 http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/36/27/wkr0001.pdf)