Post entry

Vätgas bilar framtiden?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Föra året var jag på Island ett fantasigst land. Så för ett tag sen på svt att Island tänker bli första helt fungerade vätgassamhälle. Är det verkligen framtiden att vi ska åka här i svergie med bränslecell bilar? Först lite fakta om bränsleceller. Bränsleceller kan liknas vid en form av batteri som alstrar energi genom en elektrokemisk reaktion som katalyseras av platina. Det är den elektrokemiska reaktionen mellan vätgas och vanlig luft (syre) som ger elektrocitet och värme. Verkningsgraden är hög och utsläppen består enbart av vattenånga. Syrettas från luften. Vätgasen förvaras i tankar under tryck. Tekniken att alstra elström med hjälp av bränsleceller upptäcktes redan 1839 av den brittiska fyikern sir Willmam Grove. Men det var först på 1960 talet som man på allvar böjade fundera på att använda bränsleceller i bilar. Den huvusakliga tekniska utveckligen har skett inom rymdfarten! Om folk bara viste vad mycket vi har fått genom rydforkningen. Så lite fakta om tankningen. Gasen produseras på tankningsstället med elekrolysör. En elektrolysör är i princip en omvänd bränslecell. Vatten och el tillförs elektroören var vid vattnet söderdelas till vätgas och syrgas genom elektrolys. Produktionskapaciteten är 60 normalkubikmeter per timme. Lagringskapaciteten är tolv kubikmeter. För en vanlig tankning går åt 2-4 kubikmeter. Gäller på Islands tankstationer. Nåtera att det är elkostnaderna som avgör priset på vätgasen. På Island betalar dom konsumentpris för elen. Vilket gör vätgasen blir dyr (även om elpriset är betydligt lägre på Island) Men skulle dom få liknande avtal som Isländska industrier har i dag skulle slutpriset bli ungefär samma som bensin. Hur tror ni det är i dag när oljan står i nästan 40 usd fat och isländska kronan rasat? Tillbaka till vätgasbilen Kommer den gå att använda i svergie och i andra länder. Hur många tror ni är viliga att köpa den när olje priset är så lågt och sattsa på forskning? Har vi råd att sattsa kanse billjoner kroner på nya tankstationer i svergie? Går dom att använda i norrland där det är ner i mot -40 grader kallt? Går det praktist använda dom på landet det är långt mellan tankstaionerna? Vad gör vi med det farliga avfallet i bränslacellerna? Dom inehåller platina och andra ädla metaller i bränlscellerna. Platina används till att katalysera processen. Många frågor. Men det går kanse att lösa med andra metaller. Men vist finns det stora miljövinster ochså men vi ska ju förhoppnings vis inte skapa nya. Räkna i alla fall med det kommer ta många år innan den stora massan kommer att använda vätgasbilar. Och inte för hastiga oss och inte bygga för många innan vi ser alla problem med dom och har löst dom. Men det kanse kan vara lösningen på våra problem vem vet vi kanse åker i en vätgasbillar 2015-2020 tidigast? Dom förtag som satsar på det här tänk på det är många som kanse inte överlever och får uppleva dom tider när det går med vinst.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?