Varumärken
2009-02-20 09:41, Edited at: 2010-06-11 12:05Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Är stora och starka varumärken är alltid bra för oss konsumenter ?
Att bygga varumärken är ett sätt att knyta upp kunden, helst för evigt , till en produkt eller tjänst genom massiv reklam där produktens förträfflighet förhärligas på alla sätt som går. Man använder vackra kändisar som får rejält betalt för att "bygga upp" varumärket genom sin exponering med produkten i massmedia. Miljöerna är alltid vackra och oskuldsfulla. Humor är ett annat beprövat grepp i varumärkesbyggandet. En logotype som det heter är oerhört viktig så att när man ser den så ska man automatiskt accosiera till produkten och dess förträfflighet.
Att bygga upp sitt varumärke är viktig för bolagen och det enskilda landet om det slår väl ut och konsumenterna köper varumärket. I varumärkesstrategin så vill man få konsumenten att känna sig speciell, trygg och utvald när han köper just våran produkt . Man tar ut några särskilt säljande egenskaper hos produkten och sen gäller det att kabla ut detta budskap i media så mycket som man bara kan och anser sig ha råd till. Åren går och varumärket uppfattas som bra och tryggt och konsumenten tycker att han är speciell och lite för mer som konsumerar just den här produkten, för varumärket är ju så starkt och då måste det väl rimligen vara en bra, trygg och säker produkt. Man vill visa andra att man är en medveten konsument av bra produkter och identifierar sig starkt med produkten. Det handlar om bilar - Saabar ;O), kläder, klockor, etcetera....
En logisk tanke kan tyckas men särskilt medveten är man inte. Upprepa en sak tillräckligt många gånger och det blir sant till slut. Varumärkets strategi har lyckats och ännu en konsument sitter på kroken. Varumärkets betydelse ska inte underskattas men heller inte överskattas. Barings bank grundad 1762 i Storbritanien var landets äldsta bank med ett oerhört starkt varumärke när det gick i konkurs 1995 p.g.a av en viss Nick Leeson som gjorde, hrm, inte så lyckade affärer med bankens pengar. Fanns ingen som helst debatt i media om att banken måste räddas till varje pris p.g.a det starka varumärket. Krasch bom bang bara och 230 års bankhistora down the drain.....Finns fler exempel..
Är Saabs varumärke så starkt och gångbart att det måste räddas p.g.a det ? Tror inte det. Krasch bom bang även där ser det ut som..1947- ? Sista spiken är på gång... Ändå bara barnet jämfört med Barings bank...
Ett av världens absolut starkaste varumärken alla kategorier är CocaCola..Måste vara en himla bra och nyttig dryck då ? En riktigt skitprodukt där varje liter dryck innehåller motsvarande arton st (18 st) sockerbitar. Resten är andra smakämnen samt 95% vatten. CocaCola är inte direkt hälsosam om man säger så och man bör nog inte konsumera alltför mycket av den. Världen mest säljande dryck genom tiderna och finns i c:a 160 länder.
McDonalds är ett annat oerhört starkt varumärke som säljer djunkfood -skräpmat- i snart sagt varje hörn på jordklotet och som åsamkar enormt stora skador på naturen med det intensiva betandet som måste till för köttdjuren. Måste vara riktigt bra käk då ? Varför konsumerar vi då så mycket av denna djunkfood som vi sen sköljer ner med en skitdålig dryck ? Kan det ha med dom starka varumärkena och den massiva reklamen att göra tro ?? Kanske det, kanske det..Smakar ju inte helt fel och ungarnas påverkan är glasklar och det utnyttjar naturligtvis varumärkesbyggarna fullt ut...
Nu ska jag ta på mig mitt armbansur av märket Tissot, som ju är ett starkt varumärke, och sätta mig i våran Toyota, som ju är ett starkt varumärke, och åka ner till McDonalds, som ju är ett starkt varumärke, och ta en Happy meal och som dryck väljer jag alltid CocaCola, men det är ju ett helt fritt och medvetet val från min sida, för jag går inte på det här med varumärken och dess nytta för mig , eller ??
Kalles farsa