Post entry

Värmlands Finans oms + 327%

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sedan årsskiftet har Värmlands Finans utvecklats mycket positiv. Under räkenskapsårets tredje kvartal ökade nettoomsättningen jämfört med förgående kvartal med 3,0 Mkr, motsvarande en ökning om 327 procent!

Resultatmässigt hamnar kvartalet på en vinst om 602 Tkr efter skatt, vilket överstiger andra kvartalet siffror med 72 procent. Anledningen till att resultatet inte utvecklats fullt lika bra som omsättningen är nedskrivningar i aktieportföljen samt reserveringar för befarade kreditförluster om totalt drygt 1 Mkr.

Värmlands har avvecklat aktieinnehaven som förvärvades av Ulyss AB. En nedskrivning om 314 Tkr har gjorts av kvarvarande aktier i portföljen. Vidare har bolaget gjort en genomgång av sina fordringar och i samband med det noterat att vissa kunders betalningsförmåga försämrats. Man har därför gjort en nedskrivningen med 743 Tkr som jag anser är väl tilltagen. Och observera att det är befarade och inte konstaterade kreditförluster. Värmlands har tidigare visat att man hellre skriver av för mycket i befarade kreditförluster än tvärtom.

Expansion har under lång tid begränsats av tillgången på rörelsekapital. I januari slutförde Värmlands en företrädesemission, som inbringade 3,5 Mkr efter emissionskostnader. Utöver det har bolaget fått ökade bankkrediter om netto 0,5 Mkr. Det har möjliggjort för bolaget att ta emot fler kunder. Bolagets hittills största avtal, som på årsbasis väntas ge en fakturavolym på 48 Mkr, slöts i april. Detta avtal kommer ge avtryck i resultatet från detta från och med detta kvartal.

Styrelsen i Värmlands har beslutat om en konvertibelemission. Om emissionen fulltecknas tillförs Värmlands Finans 20,4 Mkr före emissionskostnader. Detta kommer att borga för en mycket stark utveckling framöver. Bolaget har inte kunnat ta emot alla kundförfrågningar tidigare då de inte haft tillräckligt kapital. Värmlands har fått erbjudande om garanter för denna emission men avstått då de bedömmer att utfallet av emissionen kommer att bli mycket bra.

Transferator AB har förvärvat aktier i Värmlands Finans Sverige AB motsvarande cirka 8,7 % av kapitalet i bolaget. Transferator är ett investeringsföretag med strategin är att förvärva minoritetsandelar i lovande tillväxtföretag med tydlig värdepotential. Transferator är även delägare i Aqurat fondkommision som handhar emissionen. Det är enligt mig bra att bolaget fått in en större ägare "utifrån".

Bolaget har även ansökt om kreditmarknadstillstånd. Om ansökan godkänns kan bolaget erbjuda allmänheten inlåning med bankgaranti. Den verksamhet ska ligga i det nybildade dotterbolaget E-Spar Sverige AB. Detta gör att bolaget kan öka sin kapitalbas och på så sätt fortsätta expensionen.

Värmlands har också påbörjat etableringen av dotterbolaget Värmlands Finans Kreditbevakning AB, som ska hantera förfallna fordringar samt erbjuda kreditupplysningar. Detta gör att bolaget får ytterligare ett ben att stå på i framtiden. Detta är en bransch där det bevisligen finns mycket pengar att tjäna.

Som aktieägare har man även genom aktiespridning fått aktier i Catering Please och Y.C.O. Business Partners AB. Där har aktieägarna i Värmlands fått aktier i dessa bolag värderade till sammantaget cirka 19 öre per aktie i Värmlands Finans. Det kommer sannolikt fler aktiespridningar som "bonus" för aktieägarna. Bolagen är inga som jag skulle placera i själv men jag ser det som en liten "bonus".

Göran Ofsén har valts in som ordförande i styrelsen. Tidigare har har Vd:n varit ordörande av kostnadsskäl. Jag tror att det är sunt för bolaget med en utomstående ordförande i den vidare utvecklingen av bolaget.

Att Vd:n är största aktieägaren och tar ut en lön på ca 30 000 Sek (långt under en marknadsmässig lön) inger förtroende.

P/e för nästa år beräknas till ca 2! Detta är på tok för billigt för ett bolag som växer så kraftigt.

Jag bedömmer att tillväxten kommer att bli mycket kraftig det närmaste kvartalen/åren då bolagets kapital kommer att öka betydligt i samband med genomförande av emissionen. Det nya avtalet på 48 Mkr på årsbasis kommer också bära frukt. Dotterbolagen kommer börja generera pengar och innebär riskspridning/fler ben att stå på.

VÄRMLANDS FINANS

MINUS

- Dålig omsättning i aktien (den har dock ökat)

PLUS

+ Mycket kraftig tillväxt

+ VD:n stösta aktieägaren

+ Vinstgivande bolag (gått med vinst sedan starten)

+ Väldigt lågt värderat för ett tillväxt bolag (ca P/e 2 beräknat för nästa år)

+ Mervärde som aktieägare i form av aktier i andra bolag(aktiespridningsprogram)

+ Triggers i form av nya avtal

+ Start för nya dotterbolag som kommer börja generera pengar.

Min rekomendation blir ett solklart KÖP!!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?