Post entry

Värmlands 103 Mkr i fakturaköp

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag är förvånad att Värmlands senaste avtal på fakturaköp med en volym på 48 milj/år inte har fått mer genomslag på kursen. Fakturaköpen enligt avtalet väntas bli påbörjade i slutet av maj månad och ge ett positivt tillskott till Värmlands Finans resultat från starten enligt bolaget.

Går man tillbaka till December så tecknades avtal med en volym på 12 Mkr med en större aktör inom telekombranschen.

I September tecknades ytterligare ett avtal med telekomaktör med volym på 25 Mkr. Och tidigare under året ett avtal á 18 Mkr.

Bara dessa avtal har en volym på 103 Mkr på årsbasis. Då har jag inte räknat in alla mindre aktörer och tidigare kunder som Värmlands har som affärer med.

Exakt vilken marginal Värmlands har på sina fakturaköp vill de av naturliga skäl/konkurensskäl inte berätta.

Kreditförluster har de varit mycket duktiga på att begränsa. Det är något som jag tror blir svårare i takt med att volymerna ökar.

Om man räknar på väldigt låga marginaler på dessa 4 avtal ovan så anser jag att en uppvärdering av bolaget från dagens på ca 9 Mkr är motiverad.

Och då har jag inte räknat med alla andra mindre avtal, andra tjänster samt den tillväxt som bolaget uppvisar.

Aktien handlas till ett p/e-tal på ca 6 och det är för billigt för ett vinstgivande tillväxtbolag som Värmlands Finans!!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?