Varför låta bli att rädda Volvo och Saab?
2009-01-04 18:27, Edited at: 2010-06-11 11:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
God fortsättning på det nya året! Hoppas att jul och nyårsfirandet varit fin med både värme och tillvaro. Under veckan åkte min flickvän Mia Caroline och jag långfärdskridskor ute på olika isar. Det var härligt att åka skridskor på spegelblanka isar, och fika på trevliga platser med varm buljong därefter smakade vi apelsiner. Det är bra för själen!
I morse läste jag DN-debattartikel av Henrik Jordal och Martin Åda. De rekommenderar staten inte köpa Volvo och Saab av olika orsaker. Lägger ut några texter från artiekln som ni kan läsa:
Ny forskarrapport avvisar statligt ägande i fordonsbranschen: Om staten tar över kommer läget för Saab och Volvo att försämras ytterligare. Även om det känns frustrerande för många bör staten låta bli att gå in som ägare i Volvo och Saab. All erfarenhet tyder på att statligt ägande har små chanser att förbättra läget för fordonsbranschen. Snarare finns stor risk att situationen för Volvo och Saab blir långsiktigt sämre med staten som ägare. Det framgår av en ny rapport om forskningsläget kring effekterna av statligt och privat ägande. Hur många bilar som ska tillverkas i Sverige bör vara en fråga för marknaden, inte för politiken. Det skriver Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning, och Martin Ådahl, chef vid Forum för Reformer och Entreprenörskap.
Läs mer: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=869849
Vi har två bolag som går med förlust. Saab Automobiles har inte gått med vinst på över 10 år. Båda Saab Automobiles och Volvo är djupt integrerade i respektive ägare när det gäller plattformar och kan i nuläget inte stå på egna ben. Jag tror det handlar om bristande kunskaper hos amerikanska ägarna gällande kultur, design och miljö. Om staten tar över bolaget skulle rimligen kräva tiotals miljarder kronor på fem års sikt utöver av köpeskilling om man ska kunna utveckla egna plattformar. Det är skalfördelarna som drivit omstruktureringen i bilbranschen de senaste decennierna.Men varför inte kan inte Volvo och Saab hamna i samma plattform? Då kan 150.000 jobb i västsverige räddas men det kan bli en omstruktureringsändring vilket kan minska med 10.000 jobb. På långsikt kan Volvo och Saab Automobiles öka produktion om de hittar rätt strategiplan som tilltalar kunderna - design och miljömål.
Det handlar också om att hitta rätt produktionsutveckling, positionering på marknaden och lönsamhet. Jag tycker att staten ska ta över Volvo och Saab Automobiles men på sikt skall staten sälja ägandedelar till nya riskkapitalister som är villiga att ta över bilbranschen. Vi behöver starka varumärken kvar i Sverige som tilltalar internationellt. Det är inte fult med statliga företag - det är våra skattepengar som skall finansieras inte tvärtom.
I morgon är det halv börsdag. Vid 13-tiden beger vi oss iväg till isen för två timmars långfärdsåkning.
Må så gott,
Oskar Fredrik