Med tanke på att vi befinner oss mitt i en kreditfrossa underbyggd av amerikanska, riskfyllda subprime-lån tycker jag det är värt att understryka ett par kriterier som talar för en fortsatt stark global ekonomi.
En lätt tillbakablick på ett par Q3-rapporter visar olika bilder. Flera rapporter från stora bolag har kommit in över förväntningar, exempelvis H&M. Ericssons överraskande vinstvarning blev som en lätt höstförkylning som smittade av sig och drog med sig hela börsen ner i sumpen. Ericsson handlas idag i låga P/E 10. Ericsson är ett av världens mest analyserade bolag, så att bolaget skulle vara övervärderat förefaller tämligen orimligt.
Under IT-erans glansdagar utgjorde Ericsson mer än en tredjedel av börsens totala marknadsvärde. Övervärderade, indextunga Ericsson drog med sig hela börsen ned i rännstenen när kursen sjönk som en sten bolaget inte levde upp till förväntningarna. H&M har nu gått om Ericsson i börsvärde. I H&M ligger en vinstmaskin utan dess like med stigande omsättning, vinst och utdelning år efter år. Värderingen på H&M är sund. Indexrisken är idag mindre än den var under IT-eran, då ett enskilt bolag inte utgör en så stor del av index som Ericsson gjorde.
P/E-talet ligger för börsen som helhet i dagsläget runt 12. Medeltalet för index över tiden är 16,5. Under IT-kraschen 2001 och 2002 låg P/E-talet på över 20. Lågt värderade vinster får även det förknippas med en totalt sett lägre risk på Stockholmsbörsen.
Federal Reserve har till följd av kreditfrossan börjat sänka styrräntan rejält, vilket leder till lägre kostnad för företagen och mer pengar över för hushållen.
Att flera uppköpsbud cirkulerar på börsen bör vara ett tecken från bolagens ledningar att börsens värdering är attraktiv. Senast idag kom ett bud på Gant, tidigare har vi bud på bland andra OMX, Academedia, Salusansvar, Scania/MAN, Securitas Direct m.fl. Det är inga gigantiska budbelopp överlag, men en del storaffärer har cirkulerat. Buden ger oss en bild av att ledningarna, styrelserna och riskkapitalisterna anser att börsen är attraktivt värderad.
Vi har idag tillväxtmarknader med fin potential, och då tänker jag främst på Asien. Om USA-tåget saktar in är det troligt att Asien-börserna blir draglok.
Jag bedömer överlag börsen som intressant och tror att det kommer tuffa på ett bra tag till. Vi vet dock inte hur stor notan för subprimelånen kommer att bli, och där kan en björn ligga vilande i sitt ide, väntande på uppstigning. En avmattning i ekonomin är eventuellt att vänta, men för den långsiktige för börsen ses som köpvärd på rådande nivåer, sett ur ett fundamentalt perspektiv.