Ett av de mest intressanta mindre bolagen för tillfället anser jag vara Valuetree, som är ett snabbväxande företag som utvecklar, tillverkar och säljer innovativa produkter för barnfamiljer genom distribution och egen e-handel. 2009 var ett unikt och extremt år för Valuetree. Under inledningen av året drabbades koncernen av akut likviditetsbrist och kreditsvårigheter. Englandsverksamheten som under 2008 stod för huvuddelen av koncernens verksamhet fick snabbt avvecklas för att förbättra den finansiella ställningen.

Bolaget höll på att gå i konkurs när hela kreditmarknaden upphörde i samband med Lehman kraschen . Valeutree genomförde under 2009 en framgångsrik nyemission som inbringade dryga 14,5 miljoner kronor, vilket räddade bolaget. Nu har Valuetree börjat köpa bolag och ska expandera kraftigt på den mycket fragmenterade marknaden för barnprodukter. Valuetree har som målsättning att omsätta över 100 miljoner 2010 och över 200 miljoner kronor 2011. Rörelsemarginalen ska nästa år nå minst 10 procent. Det intressantaste förvärvet som man gjort hittills är Carlo Baby i Jönköping, som omsätter kring 30 miljoner kronor per år med god lönsamhet.

Vad kan driva upp aktiekursen i detta ännu så anonyma bolag från dagens nivåer? Ytterligare förvärv kan bidra till mer fokus på bolaget. I dagsläget ligger Valuetree i förhandlingar med 2-3 bolag om uppköp. Två av dessa förvärv uppges nu bara vara en prisfråga. Valuetree planerar en omvänd split om 20:1 vilket är positivt eftersom många placerare inte handlar med aktier som har kurser på 30-40 öre. Det beslutet måste tas på bolagsstämman. Dessutom undersöker en fondkommissionär möjligheterna för Valuetree att byta handelsplats, från nuvarande Aktietorget. Inom kort så ska Valuetree lansera sin nya webbhandelsplats som de satsat mycket tid och kraft på. För att driva trafik till webbutiken kommer Valuetree pumpa ut TV-reklam i en av Sveriges största reklam-TV-kanaler.