Ett nytt år är här! Jag välkomnar det med öppna armar. Ett helt nytt år. Det känns högtidligt och nästan magiskt. Ett helt nytt år, nya månader, nya veckor, nya dagar, nya timmar, nya minuter och helt nya sekunder… Ett helt nytt år fyllt med oanade möjligheter och tillfällen att ta vara på. 2008, jag välkomnar dig med öppna armar och nyfiket sinne. Jag hoppas verkligen att vi får ett bra börsår 2008 med tanke på 2007 som slutade med minus. Undrar om vi kan se hur börsen utvecklas i de kommande tiden? Ingen vet! Börsen drivs av rädsla och girighet och just nu är det rädsla som gäller. Sedan är minnet kort och investerarna blir giriga igen. Då ska alla vara med igen, men när det blir är svårt att säga. Jag tror att börsmarknaden blir stabilare när vi har passerat fjärde kvartalsrapporter, och vi fått indikatorerna om att kreditmarknaden förbättras. Ekonomin stimuleras alltid av lägre räntor även om inflation kan bli högre pga stigande löner och priser. När det gäller aktier drar jag mig åt bolag som inte är känsliga för konjukturen. Kan se på sektorer som kommer att utvecklas bättre. Det är sjukvårds- och konsumentsektorn och de i sin tur är dominerande av Hennes & Maurtiz och AstraZeneca. En del förlorare under 2007 kommer tillbaka, dels för att de kan höja vinsterna och dels för att investerarna dras till dem som eventuella turn around-case. Det finns t.ex Ericsson, IFS och Teligent. Jag ser oerhört fram emot att världens ekonomer och politiker förespråkar för en ny ledande världsbörsmarknad i framtiden. Låt Dubai ta över stafetten från New York. Hoppas verkligen att vi under 2008 kan hjälpa varandra när det gäller analyser och bloggar. Visa respekt för varandra. Detta kan göra Redeye till en intressant analyscentrum för många nyfikna investerare. Jag tror på den vägen! Må så gott, Oskar Fredrik
Välkommen 2008!
PLEASE NOTE: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.