Vad menar Johan Stäel von Holstein?
2008-12-14 16:50, Edited at: 2010-06-11 11:58Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Igår läste jag en artikel i Dagens Nyheter av Johan Stäel von Holstein om Volvo och Saab. Han framförde sina synpunkter på Volvo och Saab:s framtid. Här är artikeln:
"Jag har under de senaste veckorna debatterat de enorma skillnaderna i löner mellan den industrialiserade och de utvecklingsländerna i världen för att visa på omöjligheterna i skillnaderna i levnadsstandard. Det går inte i en globaliserad värld. Därför måste vi i Sverige tillåta den strukturomvandling som krävs och låta vår bilindustri gå under.
Visst, det kommer att göra ont men om vi gör det nu, fort och rätt kan vi förändra vårt samhälle så att vi kan fortsätta att ha ett försprång till omvärlden. För trots prisläget ligger vi fortfarande mot Kina när det gäller individuell frihet i tanke och handling, i kreativitet, i självförtroende, i internationell förståelse. Detta måste vi utnyttja genom att hela tiden göra nytt. Men då krävs det att våra politiker öppnar ögonen, blir visionära nog att förstå och tuffa nog att handla i enlighet med vad som krävs.
Volvo och Saab är inte framtiden, lika lite som något av våra andra 150 åriga bolag. Framtiden ligger i entreprenörskapet, i nyföretagandet. Det vet alla över hela västvärlden, men i Sverige hörs inte ett ord om detta. I den här debatten hör jag ingen som talar om problemet med att allt VC-kapital för bolag i tidiga skeden är borta.
Allt.
Vad gör politikerna för att få fram kapital till entreprenörer? Vad gör de för att uppsagda ska våga och kunna starta bolag eller flyttas över till tillväxtföretag?
På konferensen Le Web i Paris talar just nu franska politiker om den digitala revolutionen, om vårt intellektuella försprång, om framtidsföretag. De berättar om konkreta åtgärder för att garantera finansiella resureser till entreprenörer med skatteavdrag, med medfinansiering och i Sverige talar vi bara om att rädda bilföretag som producerar bilar ingen vill ha. Vi står vid ett vägskäl. Den här gången måste vi välja rätt. Vi måste gå framåt och våra politiker måste skapa förutsättningar för att detta ska lyckas.
Vi valde och gjorde fel i IT-bubblan och har förlorat våra digitala försprång och 10-000 tals jobb. Nu måste vi göra rätt"
Jag undrar om Johan Stäel von Holstein förstår att bilkrisen handlar är mycket djupare än IT-kraschen? Det handlar om 140.000 jobb som står på spel. Jag förstår von Holsteins argument men Sverige har ännu inte skapat en ny strukturomställning att överbrygga från bilindustrin till enteprenörskap. Det måste finnas ett eller flera större företag som är redo att ta emot nya personer från bilindustrin.
Jag tror på bilindustrins framtid, det gäller att gå in i nya faser dvs tillverka bilar som används av el eller ny energibränsle som ersätter bensin. Om vi tänker på filmen Star Wars där kunde man köra bil i luften. Tror att det kommer att funka men hur?
Von Holstein är en stor förespråkare för entreprenörskap, det är bra men det tar mycket tid att sätta fart på enternörskap.
Må så gott,
Oskar Fredrik