Post entry

VA Automotive - Q2-rapport visar tydlig undervärdering

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Q2-rapporten har kommit, och man omsatte 106 miljoner, och gjorde en EBITDA på 7 miljoner. Bolaget är i stunden värderat till ca 90 miljoner (!). Men kursen sjönk? Låt oss reda ut varför det är makalöst märkligt!

Inledning

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om VA Automotive som kan vara bra att läsa innan, även om det nu i efterhand innehåller lite sakfel, så ger det en bra introduktion och en försmak på att vad vi trodde skulle komma också kom.

Har även skrivit en del på Placera angående mina tankar om Q2, vilket får säga infriades med Q2-resultatet i hand, och jag följer nu upp med vad som väntar i framtiden.

Så, varför blev Q2 så bra?

VA Automotive har haft ett tungt år bakom sig med stora förluster. Främst var dessa härledda till ett av dotterbolagen, VA Components (ca 47% av bolaget), som tappade beläggning när Volvo lade ner sin XC90-modell.

I en presentation under Q2 förra året berättade ordföranden att components nu enbart är belagda på 30%, och att det därför finns en stor hävstångseffekt i att lyckas belägga den divisionen. VA Tooling, som också de står för runt 47%, var högbelagda, men kunde effektiviseras.

Under 2015 påbörjades ett omstruktureringsarbete för att få in beläggning på VA Components, och effektivisera VA Tooling. Det kostade. Men nu ser vi resultaten.

VA Components har numera bra beläggning, och VA Tooling har bra marginaler, vilket bäddade för ett positivt resultat redan i Q1, men ett dunderresultat i Q2.

När jag säger att VA Components nu har bra beläggning, är det för att de påbörjat en order på 300 miljoner som spänner över 3-4 år. Som om det inte räckte påbörjade de även leverans av ytterligare en order på 200 miljoner som går över ungefär samma tidsspann den 1:a juni.

Det här är alltså inte någon enskild händelse detta kvartal, utan är den nya verkligheten som vi måste basera våra prognoser inför framtiden på.

Beläggningsökningen och kostnadsminskningarna har gett resultat.

Nyförvärv

Det andra intressanta angående Q2-rapporten är att man sade sig förstärka aktiviteter med förvärvsarbetet. Tidigare i år gjordes en nyemission som var sagd att gå till förvärv, och efter det har lite hörts, vilket oroat marknaden. Idag hördes det.

"Förstärkta aktiviteter med företagsförvärv förväntas ytterligare befästa VA Automotives position på marknaden. Ett antal projekt är under diskussion och jag utesluter inte att vi ganska snart kan se ett resultat av det arbetet."

Det är den största triggern som ligger i närtid.

Framtid - Q3

Q3 innehåller en semestermånad som redan i VDn presentation är nämnd kommer att bli lite sämre intäktsmässigt. Q3 år 2015 låg ca 10-20% under Q1 och Q2, och det räknar jag med även här. Så jag räknar med va 85 miljoner i omsättning Q3. Dock ska tilläggas att VA Components startar upp produktion för order på 200 miljoner 1:a juni, så det finns att göra.

Med tanke på EBITDA från Q2, räknar jag lågt och tror att Q3 slutar runt 0-strecket. +/- 1 miljon.

Framtid - Q4

Q4 är vad som historiskt gett mest intäkter, och 2015 var intäkterna upp 50% i Q4, jämfört med Q1 och Q2. Jag räknar dock på 30%, och räknar med att Q4 omsätter 130 miljoner.

Härleder vi EBITDA från det räknar jag återigen lågt med 10 miljoner. Lågt därför att råvaror endast står för 50% av kostnaderna vid produktion, och övrig kostnad är fasta. Verkligenheten är nog lite roligare, men prognosen i nästa kapitel kommer att visa varför det egentligen inte spelar så stor roll.

Totalt för året - Projektion

Slår vi nu ihop allt, med vetskapen om att VA Tooling har god beläggning för hela 2016, att Components har minst 500 miljoner i ordrar under 3 år framåt, så ser vi ganska lätt varför ledningen räknade med en markant omsättningsökning på minst 400-440 miljoner i år. (baserat på redan tagna ordrar vid årets början).

Omsättning

Q1: 100M

Q2: 106M

Q3: 85M (estimat)

Q4: 130M (estimat)

Totalt: 421M

EBITDA

Q1: 2M

Q2: 7M

Q3: 0M (estimat)

Q4: 10M (estimat)

Totalt: 19M

Börsvärde: 90M

Antal aktier: 27M

Dagens kurs: 3,5:-

Så vad har vi då för bolag?

Ett bolag som växer med 25% i omsättning under året

Ett bolag som bör räkna hem minst 19 miljoner i EBITDA under året

Ett bolag som säger sig säkra på att förvärva inom kort

Och som av någon anledning bara har ca 90 miljoner i börsvärde.

Är det inte lite märkligt?

Källor

Siffror Q1-Q4 2015 från årsredovisning 2015: http://www.bequoted.com/bolag/va-automotive/download/?file=arsredovisning-2015-46752/VA_Automotive_Arsredovisning_2015.pdf

Q1 2016: http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=18066

Q2 2016: http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=18574

Presentation av ordförande med VA Components hävstång 2015-05: https://www.youtube.com/watch?v=3l_roWB9iCE

Affär på 200 miljoner för components (SCANIA): https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/12/03/va-automotive-affarsomradet-va-components-tar-ny-affar.html

Addär på 300 miljoner för components (AUTOLIV): http://investor.va-automotive.com/nyheter/delarsrapport-april-juni-2015-for-va-automotive-i-hassleholm-40524?page=5

VD-presentation för Q2 2016: http://va-automotive.com/news_start/intervju-med-vd-lars-ake-grundmark-i-samband-med-va-automotives-delarsrapport-for-andra-kvartalet/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?