Capital Link Shipping meddelar att transportindexet Baltic Dry Index under vecka tio steg med tolv procent. Fredagen denna vecka stängde indexet på 2,225 vilket betyder att det sedan årsskiftet stigit med ofattbara 187 procent och 243 procent sedan botten i december. Varför är då detta index så pass intressant då? Jo, detta index visar på utvecklingen för kostnaderna för torrlaster på 40 rutter världen över, vilket gör det till en bra konjunkturmätare. Det är inte perfekt, men många använder sig att detta för att se vad som händer med ekonomin. Skall vi gå efter detta så har vi verkligen sett botten nu. Det är emellertid mycket långt kvar till toppen, den 20 maj förra året noterade detta index All-time-high på 11,793 innan det formligen kraschade som en följd av avmattningen i världsekonomin.

Under slutet av december tittade Axier närmare på detta index, och valde att gå till botten med de prognoser som fanns då. De som ingår i det kotteri som påstår sig kunna detta med rederibranschen, främst skeppsmäklare av olika slag, påstod då att det var upp till 1,000 vi skulle. Det var främst som en följd av förväntningar om att frakterna på stål åter kommer i gång efter det att lagernivåerna kommit ned och stålverken ökar produktionen. Prognoserna för nästa år omfattade en uppgång till 1,200 och det var först 2011 som Baltic Dry index skulle upp till 3,000.

Betyder det att vi kan komma att se en halvering av siffrorna igen? Nej, vi tror inte detta. En förklaring till de dystra prognoserna var hur det såg ut då. Den som gör en prognos är inte mer än människa, och därav att det uppstår en viss bias i dennes prognoser.

6 mar

2.225

27 feb

1.986

20 feb

2.099

13 feb
1.908
6 feb
1.642
30 jan
1.070
23 jan
980
16 jan
881
9 jan
872
2 jan
773
Emellertid, det finns all anledning att titta närmare även på den veckovisa sammanställningen som Stockholm Chartering gör varje vecka. Under vecka 10 kan vi till exempel se hur inseglingen på frakter från Persiska Viken sjönk. Räknat i dollar uppgick inseglingen till 37.100 dollar per dag, att jämföra med 40.300 dollar per dag veckan innan, för en VLCC-tanker på 280.000 dödviktston (DWT) från Persiska viken till Europa.

Fraktraterna, mätt i fraktindex worldscale (WS), sjönk till 37,5 (40,0).För en VLCC-tanker på 275.000 dödviktston från Persiska viken till Röda havet var inseglingen 53.600 dollar per dag (55.400). Worldscale var 52,5 (55,0).

För frakter från Västafrika till USA för en VLCC- tanker på 260.000 dödviktston var inseglingen 57.500 dollar per dag (48.000). Fraktraterna noterades till worldscale 57,5 (52,5).